2026-07-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Hade du inte svaret på min fråga?
Samtycke var ju lätt.
Nej du har inte visat några länkar som får mej att tveka på om min partner verkligen ville knulla sist vi gjorde det.
Citera
2026-07-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ditt förenklade svar visar bara att du inte har koll på samtycke och hur människor fungerar.

Jag har bokstavligen delat ett uttalande från en känd forskare i kognitiv neurovetenskap som säger emot dig.

Sitter någon i en rättegång så funkar det inte att säga kom och knulla signaler. En måste kunna specificera sig. Och en bör beskriva det på ett sätt som är förståeligt för andra.
I annat fall kan en bli dömd
Ja inte fan sitter man och säger Nä jag vet inte om hon ville eller inte och hänvisar till forskare i neurovetenskap.
Då ger man åklagaren segern i en sak.
Citera
2026-07-28, 17:40
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja om det nu inte redan framgick att jag var omisskännligt våt och kåt så gjorde han ju rätt i att fråga. Hur han nu kunde missa det.

Vi snackar som sagt raka rör, inga otydliga tysta eventuella samtycken som han tankeläste sig till nog eventuellt fanns.

Kan man göra vissa handlingar för att göra en person kåt?
Citera
2026-07-28, 17:49
Medlem
Citat:
Nej du har inte visat några länkar som får mej att tveka på om min partner verkligen ville knulla sist vi gjorde det.

Vet inte vad din partner och eran liggande har med saken att göra.

Jag delade en länk där en framstående forskare förklarade hur samma situation kan ses på helt olika sätt

Om du tror dug veta mer än den vetenskapliga expertisen så är det upp till dig.

I och med att du inte kan besvara min fråga så får jag anta att din kompetens i samtycke är på en minimal nivå.
Citera
2026-07-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ja om det nu inte redan framgick att jag var omisskännligt våt och kåt så gjorde han ju rätt i att fråga. Hur han nu kunde missa det.

Vi snackar som sagt raka rör, inga otydliga tysta eventuella samtycken som han tankeläste sig till nog eventuellt fanns.

Att vara våt är inget tecken på samtycke.
Citera
2026-07-28, 17:54
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men ditt dumma nöt, det där handlar om sånt som polis, domstol och åklagare ansett vara ett brott.!

Samtyckande sex som du beskrev det anses INTE vara ett brott! Såna anmälningar läggs ner. Direkt.

Jag skulle vilja fråga dig en sak. Låt säga att vi har ett fall med en killes beskrivning och en tjejs beskrivning.

Tycker du att det borde bli samma utgång av fallen oavsett om fallet tas upp i Lund, Visby, Stockholm, Östersund o.s.v.?
Citera
2026-07-28, 18:08
Medlem
Citat:
Att vara våt är inget tecken på samtycke.
Nä precis.

Men du behöver ju inte helt sänka dig själv i rätten med att säga Jag vet inte om hon ville eller inte. Jag satte på henne trots att jag inte hade en aning om hon ville, får man inte göra det?

Rätten: Nej. Vet man inte så får man ta reda på det.
Citera
2026-07-28, 18:23
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det går inte att dömma på de uppgifterna, anmälan skulle bli nerlagd

Bevisat skyldig bortom rimligt tvivel?
Citera
2026-07-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Hur vet du då att hon vill knulla överhuvudtaget?

Hur tar du då reda på om det är ok att fortsätta?

Hur ter sig dessa motstridiga signaler? Och varför känner hon motstridiga känslor inför att ligga med ’dig’? Kan det bero på omständigheterna runtomkring och inte sexet i sig?

Kommer troligen inte hålla i rätten om det går så långt.

Du menar att du frågar om det är okej/om hon är ok?

Killen har hårdpluggat PUA, nu är han ”medelålders storknullare” av rang

Kan inte du lära dem dina tips och trix hur man kommer runt samtycke?

Citat:
Mina källor är vetenskapliga publikationer från FHM , göteborgs universitet , Malmö universitet och från folk som jobbar professionellt med att lära ut samtycke.

Kan du inte svaren på mina frågor?

Då är det uppenbarligen inte så enkelt som du påstår.

Och en måste inte hålla på att prata. Finns andra sätt.

Det här var inte svar på mina frågor. Vad handlar publikationerna från FHM, Malmö och Göteborgs universitet om?

Vilka professionella "lär ut samtycke"? Kan man läsa/höra dem nånstans?

Vilka frågor, jag uppfattade tyvärr inte några frågor i ditt inlägg.

Ja såklart finns det andra sätt, men jag hade intrycket av att vi diskuterade unga och osäkerhet och undermålig kommunikation
Citera
2026-07-28, 18:59
Medlem
Citat:
Märker att du inte svarade påmkn fråga. Så jag får anta att du inte har tillräcklig koll på samtycke och de tekniker en kan använda sig av.

Det är verkligen inte så. Inte ens hos vuxna.
Vilket en kan läsa om i den här artikeln som släpptes i samband med metoo. Den är skriven av en prisbelönt forskare i kognitiv neurovetenskap.

https://time.com/5274505/metoo-verbal-nonverbal-consent-cosby-schneiderman/

"As a neuroscientist, however, I’m forced to consider another alternative, however distasteful. The human brain is wired so that people see what they believe. In many cases, without verbal consent, two peoples brains can perceive exactly the same events very differently. They can, in effect, be experiencing different situations."

Hennes wiki nedan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Feldman_Barrett

Så varje man , kvinna , pojke eller flicka som förlitar sig på kroppsspråk och mimik i sin bedömning riskerar att göra fel. Framförallt om de är oerfarna och / eller unga.
I tonåren så blir det mer intuitiva känslomässigt påverkade beslut. Vilket är riskabelt i situationer där fängelse kan bli slutresultatet. Till och med vid verbal kommunikation så kan det bli fel.

Vetenskapen talar emot dig.

Är det inte just detta som vi suttit och diskuterat i hundratals inlägg vid detta laget?

Om en tjej/kvinna ligger passiv, stönar inte, säger inget, verkar inte njuta, verkar ointresserad - är inte det absolut säkraste att fråga då?

Visst kan det bli fel vid verbal kommunikation också men som du säger det är ändå säkrare än att försöka tyda kroppsspråk och olika signaler. Och visst, är man ung kille och kåt som fan kan det vara svårt att hejda sig, man vill troligen köra på, MEN återigen, det är ju också detta vi suttit och diskuterat i hundratals inlägg.

Jag med flera har suttit här nu i tusentals inlägg och - varför inte bara fråga

Om hon ligger passiv, om hon får ont, om hon inte stönar och inte tar några initiativ, osv - SPECIELLT om man inte känner varandra

Det kan hända att hon tänder på att ligga passiv och bli "hanterad", men hur ska man veta det om man inte frågar? Iallafall när man är nya med varandra

Varför i hela helvete inte bara fråga? SPECIELLT om man riskerar att skada en ung människa och åka in på 3 år och 250 000 i skadestånd
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-28 kl. 19:08.
Citera
2026-07-28, 19:23
Medlem
Citat:
Är det inte just detta som vi suttit och diskuterat i hundratals inlägg vid detta laget?

Om en tjej/kvinna ligger passiv, stönar inte, säger inget, verkar inte njuta, verkar ointresserad - är inte det absolut säkraste att fråga då?

Visst kan det bli fel vid verbal kommunikation också men som du säger det är ändå säkrare än att försöka tyda kroppsspråk och olika signaler. Och visst, är man ung kille och kåt som fan kan det vara svårt att hejda sig, man vill troligen köra på, MEN återigen, det är ju också detta vi suttit och diskuterat i hundratals inlägg.

Jag med flera har suttit här nu i tusentals inlägg och - varför inte bara fråga

Om hon ligger passiv, om hon får ont, om hon inte stönar och inte tar några initiativ, osv - SPECIELLT om man inte känner varandra

Det kan hända att hon tänder på att ligga passiv och bli "hanterad", men hur ska man veta det om man inte frågar? Iallafall när man är nya med varandra

Varför i hela helvete inte bara fråga? SPECIELLT om man riskerar att skada en ung människa och åka in på 3 år och 250 000 i skadestånd
Nej det är jättekonstigt!

Å ena sidan är de stensäkra på att det är omöjligt att uppfatta när en person verkligen är hundra procent på att vilja ligga, å andra sidan vägrar de att bara fråga när de nu inte fattar om personen är med på noterna eller inte.
Citera
2026-07-28, 19:26
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja såklart finns det andra sätt, men jag hade intrycket av att vi diskuterade unga och osäkerhet och undermålig kommunikation

Hur ser du på den frågan, att ungdomar har svårt att kommunicera med varandra kring det här? Både killar och tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in