2026-07-28, 17:05
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.
Precis, det tog bara 30 - 40 år för att förändra Sverige och Europa i grunden och även du och Björn Wiman vet nog anledningen till varför barn idag inte får den frihet som tex vi som växte upp på 70 och 80-talen fick.
Jag är jävligt glad för den uppväxten och jag tycker synd om alla barn som växer upp med iPad och skjuts till skolan, träningar etc.
Det måste ändå kännas lite ironiskt för alla godhjärtade och godhetsröstande svenneföräldrar när de enda barn de ser ute på lekplatserna, på fotbollsplanen och elsparkcyklandes/cyklandes fritt i området som de själva gjorde som barn är mena-barn och att deras egna varken får eller vågar göra samma sak.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-28 kl. 17:18.
Citera
2026-07-28, 17:19
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.

Nu för tiden?

När jag, som barn, blev betrodd om att leka ute, innebar det, som idag, ett riskövervägnande.

Idag, med svartskallar som tillåts röra sig fritt i samhället, ett dylikt.

Eller, som synes i synes i tråden, ett övervägande om att inte skaffa barn alls.
Citera
2026-07-28, 17:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har 5 barn. Artikeln är exakt rätt, curlade barn blir fega barn och jag hade alltid min egen barndom, Danderyd kring 1970, i minnet när jag la upp planer till mina barn.

De fick t.ex gå hem själva från skolan i klass 1 ganska långt även bland bilar, cykla i klass 2, gå hem till kompisar hur och när de ville (men vi bodde i ett lyxigt villaområde så ingen fara), inga kvällsplågor som fiollektioner eller bastuba med tillhörande skjuts, faktiskt ingen skjuts alls utom vid sjukdom, inga långa planer för sportlov och sommarlov. Allt precis som jag fick när jag var liten och det gjorde mig till en stark person, jag litar på att jag klarar saker.

Det kommer att gå bra för mina barn i livet. De bara kör över de curlade snöflingorna.

Curlingen beror på att föräldrar har för mycket tid över så de kan börja grubbla åt andra. Detta började kring 1990, innan dess jobbade alla och var inte hemma så jäkla mycket. Den bästa föräldern är den som har så mycket att göra att han mest bara fokuserar på sig själv. Egoism stärker i detta fall.
Du har rätt till en del, men att det från tiden från 1955 fram till 1990 så var kvinnor hemma en stor del av tiden. Trots det felaktiga påståendet håller jag med om att man då vågade släppa ut barnen utan lika mycket tillsyn. Men samhället har ju förändrats och skulle aldrig släppa mina barn nära alla de skäggbarn som nu befolkar sverige.

Lex Luna.
Citera
2026-07-28, 17:45
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Precis, det tog bara 30 - 40 år för att förändra Sverige och Europa i grunden och även du och Björn Wiman vet nog anledningen till varför barn idag inte får den frihet som tex vi som växte upp på 70 och 80-talen fick.
Jag är jävligt glad för den uppväxten och jag tycker synd om alla barn som växer upp med iPad och skjuts till skolan, träningar etc.
Det måste ändå kännas lite ironiskt för alla godhjärtade och godhetsröstande svenneföräldrar när de enda barn de ser ute på lekplatserna, på fotbollsplanen och elsparkcyklandes/cyklandes fritt i området som de själva gjorde som barn är mena-barn och att deras egna varken får eller vågar göra samma sak.

Sanningen.

Fy fan vad avtrubbade ungar nu blir. Autister.
Eller som majoriteten ser på barn:

Inte alls.
Citera
2026-07-28, 17:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Svaret är att vi lever i ett land och en tid där vi försöker ta bort all risk/"dåligt" samtidigt som vi försöker öka vår självbild som goda/moraliskt korrekta

- Cigaretter (topp 3 minst i världen)
- Starksprit (senaste 20 åren har mängden såld starksprit minskat med miljoner liter samtidigt som mängden Prosecco, vin och andra lågalkohol statusdrycker ökat)
- Barn som får röra sig fritt (som noterat)
- Bilbälten för passagerare fram och bak (inte alla länder som är lika strikta med detta på kontinenten eller i ex USA)
- Rekommendationer om bakåtvänd bilstol för barn upp till sju år! (I princip unikt hela världen)
- Skippa kött i skolor (miljö, ekonomi och rädsla för rött kött)
- Idéer om att man inte får säga nej till barn, ska specialanpassa skola osv (förekommer enbart i ytterst få länder)

Precis. Det här är inte en isolerad företeelse utan hör tätt ihop med en staten är dadda-politik företrädd av alla partier att politiker skall fungera som daddor och skydda medborgarna för faror, till priset av andra värden som att skapa självständiga och rörliga barn och till priset av medborgarnas självbestämmande och frihet.
Citera
2026-07-28, 17:51
Avstängd
MrMarios avatar
Ja, man märker ju på jobbet att föräldrarna är oerhört involverade med barnens förehavanden numera.
Det verkar vara ett stort projekt när barn så stora som 8-9 år ska träffas för att leka, då ska föräldrarna först kontakta varandra och stämma av osv osv, och det ska bestämmas var och hur ungarna ska leka osv.

På ens egen tid så var ju själva lekandet, utomhusvistelse dagtid och umgänge med kompisarna, inget som föräldrarna la sig i särskilt mycket, vad jag kan minnas.
Citera
2026-07-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Kan det handla om något så enkelt som att det är svårare att komma undan med brott idag jämfört med 50-talet? Ta bort dagens bättre sjukvård, heltäckande övervakning via våra mobila enheter och reglerad tillgång till vapen så skulle nog dagens brottslighet vida överstiga 50-talet.

Hur menar du nu? Det sker färre brott idag, inte fler.
Citera
2026-07-28, 17:52
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jargongen mellan tonåringar och även lite yngre är absolut hård, och det var det 1955 också. Fast möjöigen något mindre då, eftetsom fler var tvungna att jobba då. Men nu handlar tråden om 7-åringar som visstas ute eller inte. Och risken att någon, invandrare eller svenskfödd, utsätter 7-åringen för våld är verkligen jätteliten, knappast större än 1955. Däremot är t.ex. risken att barnet blir påkört av en bil oerhört mycket större idag

Ja.

Och vilken råkar sitta bakom ratten, tror du?
Citera
2026-07-28, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ja.

Och vilken råkar sitta bakom ratten, tror du?

Men jisses. Skulle du känna dig trygg om din 7-åring gick i centrala Stockhom oavsett vem som satt bakom ratten?
1955 fanns mycket färre bilar.
Citera
2026-07-28, 18:03
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men jisses. Skulle du känna dig trygg om din 7-åring gick i centrala Stockhom oavsett vem som satt bakom ratten?
1955 fanns mycket färre bilar.

Poängen är att det kvittar.

Idag är barnet utsatt, överallt.
Kvinnor vill att barnet skall bli utsatt.

Ergo: störtdykning för födelsetal av etniska Svenska barn.
Citera
2026-07-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Hur menar du nu? Det sker färre brott idag, inte fler.
Exakt, gissningsvis p.g.a. orsakerna jag nämnde sker det färre brott idag. Det betyder inte att dagens folk blivit mer humana, bara att de tack vare teknologisk utveckling inte kan orsaka samma skada som deras (färre) motparter på 50-talet gjorde.

Kortversion: Argumentet ”brott har alltid skett och har därmed inget med dagens politik att göra” är ogiltigt.
Citera
2026-07-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Poängen är att det kvittar.

Idag är barnet utsatt, överallt.
Kvinnor vill att barnet skall bli utsatt.

Ergo: störtdykning för födelsetal av etniska Svenska barn.

Ja, trafiken är en fara som är mycket större nu, och som inte har något med invandring att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in