2026-07-28, 11:00
Medlem
Pinoputchins avatar
Då jag var sju år fick jag och mina polare röra oss fritt över halva stan.
Många hektar där.

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast om man är lite seriös och inte enbart skyller på invandringen så tror jag vi kan lasta Anders Eklund en hel del också. Innan mordet på Engla 2008 var det trots allt inte helt ovanligt att ungar var ute själva.
Ja. Frågan är om just invandrarna är det stora hotet mot barn...
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-07-28 kl. 11:06.
Citera
2026-07-28, 11:06
Medlem
Tomtekukars avatar
Vi har gått från att uppfostra kompetenta barn till att uppfostra neurotiska föräldrar. När den, oftast av mamman, upplevda risken trumfar faktisk risk, då offras verkligen friheten, särskilt för unga pojkar som behöver rörelse och äventyr. Och när "mammorna" i Bryssel beslutar samtidigt att övervaka allas privata meddelanden, för "barnens" skull. Ja, vi såg det verkligen inte komma.
Citera
2026-07-28, 11:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har 5 barn. Artikeln är exakt rätt, curlade barn blir fega barn och jag hade alltid min egen barndom, Danderyd kring 1970, i minnet när jag la upp planer till mina barn.

De fick t.ex gå hem själva från skolan i klass 1 ganska långt även bland bilar, cykla i klass 2, gå hem till kompisar hur och när de ville (men vi bodde i ett lyxigt villaområde så ingen fara), inga kvällsplågor som fiollektioner eller bastuba med tillhörande skjuts, faktiskt ingen skjuts alls utom vid sjukdom, inga långa planer för sportlov och sommarlov. Allt precis som jag fick när jag var liten och det gjorde mig till en stark person, jag litar på att jag klarar saker.

Det kommer att gå bra för mina barn i livet. De bara kör över de curlade snöflingorna.

Curlingen beror på att föräldrar har för mycket tid över så de kan börja grubbla åt andra. Detta började kring 1990, innan dess jobbade alla och var inte hemma så jäkla mycket. Den bästa föräldern är den som har så mycket att göra att han mest bara fokuserar på sig själv. Egoism stärker i detta fall.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-28 kl. 11:12.
Citera
2026-07-28, 11:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast om man är lite seriös och inte enbart skyller på invandringen så tror jag vi kan lasta Anders Eklund en hel del också. Innan mordet på Engla 2008 var det trots allt inte helt ovanligt att ungar var ute själva.

Fast om du ska vara seriös på riktigt så är problemet inte några Svenska namn i öht.. Det fanns säkerligen Anders Eklund personligheter på min mormors tid också.. Men runt 1950-talet var kidnappningar extremt sällsynta här i Sverige.

Människorov i Sverige har fyrdubblats under de senaste 20 åren och fördubblats bara under det senaste decenniet
Citera
2026-07-28, 11:15
Medlem
Föräldrar som låter sina 7åringar springa fritt i dagens Sverige.. De ska inte få ha barn.
Citera
2026-07-28, 11:22
Medlem
Det intressanta i kontexten är ju att "millenials" beskrivs som den sista generationen som levde livet, var ute sent om nätterna, knappt telefoner så man kunde bli kontaktad, festade i yngre ålder osv osv.

Dessa är nu föräldrar och deras barn är dom mest inlåsta barnen någonsin.

Vad hände? Jag gissar på iPad eller det eviga pushandet av nyheter och skräckhistorier via poddar och tvdokumentärer. För långtifrån alla bor i nåt ghetto fullt med hemska utlänningar..

Nuförtiden leker ju knappt barnen med varandra, som jag fattat från mina syskon, så umgås barnen bara med sina egna syskon och föräldrar, inte med andra barn eller kompisar. Att gå o knacka dörr o fråga om ens kompis vill leka existerar inte längre, eller att bara cykla runt i området o se vad som händer osv. Det spelar ingen roll om man bor i helvitt villaområde eller inte.

Känns som samma sak nu under semestern, på 90-talet så var sommarlovet att man var ute hela dagen, kollade MTV, spelade tv-spel osv osv. Jag o medelklassbarnen jag växte upp med åkte knappt utomlands eller gjorde nåt annat.

Nuförtiden, ja då måste man ju utomlands nån vecka med barnen, sen ska helst varje eller varannan dag innehålla utflykter, nöjesparker osv osv. Iom att barnen inte umgås med andra barn, hamnar det på föräldrarna ansvar att varje dag aktivera barnen med olika aktiviteter och pengarna spenderas som det inte finns nån morgondag. För föräldrarna är det ju nästan semester att gå tillbaka till jobbet.
Citera
2026-07-28, 11:33
Medlem
Jag läste någon amerikansk artikel om en liknande situation där, det spekulerades då kring nyheter, deckare och True Crime-trenden. Att varje bok eller klipp om mördade barn ”låser upp” en ofrivillig plats i vår fantasi… hjärnan reagerar förstås genom att oroa sig bortom rimlighetens gräns.

Vi är ju en berättande art, men vi bombarderas nu av hundratals obehagliga sagor per dag. Vissa onödiga, andra sedelärande.
Citera
2026-07-28, 11:33
Medlem
Jag blir inte förvånad. När jag ser barnföräldrar runtomkring mig idag så är det extremt överbeskyddande jämfört med hur min generations föräldrar var (80-talister) och säkert 90-talister också.

Det var ju bara något år sedan då det gick runt att barn inte kan använda en sak idag. Helt sjukt.
Citera
2026-07-28, 11:34
Medlem
Straminskys avatar
Äntligen kan föräldrar som är självupptagna, sitter med mobilen, röker en cigg och tar en öl få lite cred när deras ungar springer omkring... "mamma..." "ja älskling, mamma är lite upptagen, spring och lek du..."
Citera
2026-07-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-studie-barns-rorelsefrihet-krymper-far-konsekvenser

Alltså får en 7-åring idag röra sig fritt utan vuxen på ett område på 0,3 hektar, vilket motsvarar en halv fotbollsplan ungefär. 1955 fick ett barn röra sig fritt på 364 stycken fotbollsplaner.

Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar.

Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?

Det är väldigt enkelt varför det blivit på detta sjuka sätt, och det är ju att 1955 hade vi inte detta mångkulturella helvete utan alla kunde röra sig fritt vart som helst när som helst på dygnet.

Idag vågar inte folk gå ut i bostadsområdet dom bor i beroende på alla kriminella invandrare som politikerna importerat.
Citera
2026-07-28, 11:42
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Well, precis som i många andra fall så beror det på att invandrare är en del av problemet. När jag var 12 behövde jag inte oroa mig för att förnedringsrånad till exempel.
Växte upp i en stockholmsförort på 80 talet, knappt en enda svenne där. Vart aldrig förnedringsrånad, så din ekvation verkar sakna några faktorer.
Citera
2026-07-28, 11:43
Medlem
Fottitis avatar
Var bättre förr. När jag var fem rände jag omkring ensam på den rödflaggade stranden på Mallorca, medan mamma knullade ett ragg på hotellet. Rände vidare till den lokala byn, och stortrivdes bland cigarrökande spanjorer.

När jag var tolv spenderade jag min tid på spelhallen i storstaden, och fick stryk av ett par finnar som sa att de hade rymt från något hem.

En annan gång fick jag stryk av en neger i skolan. Han sa att jag såg blek ut efter sommaren, och jag svarade att han inte behövde sola. Så han gjorde det som negrer kan bäst, tände till och började veva med armarna.

Hemma var inte alltid bättre. När plastfarsan söp kunde han terra hela familjen, och en gång fann jag för gott att rymma hemifrån. Hamnade på centralen mitt i natten, och där utsattes jag för gromning av pedofiler. Sov över hos en av dem, som försökte inviga mig i pederasternas värld.

Var alltid ett problem att möta boffebarnen i plugget.

Men som sagt, det var bättre förr, inte den otrygga tillvaro som barnen har nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in