2026-07-28, 16:18
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Jag tror det är en kombination av:
1. Barn sitter stilla mera, spenderar mer tid inomhus med spel, dator och telefon.
2. Föräldrar idag är överbeskyddande och mer riskmedvetna. Vad ses som en stor risk i samhället idag? Jo...nästa punkt.
3. Mer skjutningar, bombattentat, våldtäkter, gruppvåldtäkter, mord, alla kriminella gäng, alla kriminella klaner, småbarn i 13-14 års ålder mördas, barn tvingas begå brott, och allt annat du skrev
glöm för fan inte Kerstin Blom 1955 nu och mörkertalen som var enorma tidigare.. ingen rapporterade om våldtäkter på sina barn eller alla sprängningar förr i tiden. Men det var lika många!!
Citera
2026-07-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
du har verkligen tappat argumenten nu.

är det graden av vanlighet som diskuteras nu

Hot om fysiskt våld i skolan, bli kallad hora, fitta, örfilad etc ...ja det är vanligt. Fundera över varför enkäterna om upplevd otrygghet i skolan ser ut som de gör.

Jargongen mellan tonåringar och även lite yngre är absolut hård, och det var det 1955 också. Fast möjöigen något mindre då, eftetsom fler var tvungna att jobba då. Men nu handlar tråden om 7-åringar som visstas ute eller inte. Och risken att någon, invandrare eller svenskfödd, utsätter 7-åringen för våld är verkligen jätteliten, knappast större än 1955. Däremot är t.ex. risken att barnet blir påkört av en bil oerhört mycket större idag
Citera
2026-07-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Svårt att hitta diagram på nätet med 2025, någon som kan?

Men här brottslighet (inte bara barn) 1975-2022, dvs innan Höger satte igång att satsa på polisen. Ungefär samma siffror 2022, sjunkande, som 2009.
https://feber.se/samhalle/antalet-anmalda-brott-minskade-forra-aret/447123/

1975-90 steg brottsligheten oavbrutet.

Vi är 20% fler människor i Sverige så brott per capita ligger kanske på 1990 års siffra.
Statistik över den totala anmälda brottsligheten besvarar inte frågan om barns utsatthet eller varför deras rörelsefrihet har minskat. Att dessutom spekulera om brott per capita utan att redovisa beräkningen ger inget stöd för någon slutsats.

Artikeln⁠ besvarar helt enkelt en annan fråga.
Citera
2026-07-28, 16:26
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jargongen mellan tonåringar och även lite yngre är absolut hård, och det var det 1955 också. Fast möjöigen något mindre då, eftetsom fler var tvungna att jobba då. Men nu handlar tråden om 7-åringar som visstas ute eller inte. Och risken att någon, invandrare eller svenskfödd, utsätter 7-åringen för våld är verkligen jätteliten, knappast större än 1955. Däremot är t.ex. risken att barnet blir påkört av en bil oerhört mycket större idag
kämpa nu för kerstin.
Citera
2026-07-28, 16:30
Medlem
Citat:
kämpa nu för kerstin.

Visa någon flashback-tråd där något barn under 10 år utsatts för våld från invandrare.
Om det händer skulle halva flashback fullständigt älska det, så den tråden skulle bli lång.

Visst, du kan säkert hitta någon tråd, men verkligen inte många.
Citera
2026-07-28, 16:32
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Statistik över den totala anmälda brottsligheten besvarar inte frågan om barns utsatthet eller varför deras rörelsefrihet har minskat. Att dessutom spekulera om brott per capita utan att redovisa beräkningen ger inget stöd för någon slutsats.

Artikeln⁠ besvarar helt enkelt en annan fråga.
precis, ex nedan ger ett perspektiv över barns upplevda utsatthet. Vilket spiller över på föräldrarna, dessutom än mer om man inkluderar andra vanliga samhällsfaror.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/06/fortsatta-utmaningar-med-otrygghet-i-svensk-skola--har-ar-regeringens-atgarder/
Citera
2026-07-28, 16:38
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Har du blivit det till dags dato? Har oron lagt sig eller ökat?
Nu är jag vuxen och är utan barn och har levt ett liv som gör att jag inte oroar mig för att bli bögrånmördad eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Ändå rörde sig din generation på en mindre yta än generationen innan, vad berodde det på? Man ser även en liknande utveckling i alla länder som varit med i undersökningen.
Just där jag växte upp så tror jag faktiskt att min generation rörde sig över minst lika stort utrymme eller större än den som kom tidigare. I alla fall när man var en så där 12 och uppåt. Hur det såg ut för faktiska barn vet jag inte.
Citera
2026-07-28, 16:40
Medlem
Epimaness avatar
Man kan tjöta om invandrarna men en annan intressant sak i det hela är ungarnas utveckling av kroppskännedom. Många verkar ju kroppsligt efterblivna. Jag vet inte om jag kan göra en bakåtvolt längre som 40+ men de har ju aldrig ens lärt sig sådant?

Har de hängt i räcken? Har de klättrat i träd? Klättrat över klippor? Brottats på en gräsmatta? Åkt skateboard? Villaungarna verkar ju ha hoppat trampolin några gånger åtminstone.
Citera
2026-07-28, 16:43
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Visa någon flashback-tråd där något barn under 10 år utsatts för våld från invandrare.
Om det händer skulle halva flashback fullständigt älska det, så den tråden skulle bli lång.

Visst, du kan säkert hitta någon tråd, men verkligen inte många.
behöver inte leta, typ senaste räcker. 5 åringen som blev huggen i halsen.

men nu handlar det egentligen om upplevd fara... inte om konkreta fall mot just 7 åringar. utan mer vad som skulle kunna råka drabba ett barn oavsett ålder. ex en sprängning där människor råkar befinna sig slumpmässigt.
Senast redigerad av Pancev 2026-07-28 kl. 16:49.
Citera
2026-07-28, 16:48
Medlem
Citat:
behöver inte leta, typ senaste räcker. 5 åringen som blev huggen i halsen.

Det fallet var fruktansvärt, det håller jag med om. Vet inte om identiteten är fastlagen, men kan vara som du säger.
Men, ett fall på verkar inte hela bilden, det är verkligen inte många, och jag tror att du vet att du inte kommer hitta många trådar alls, därför försöker du inte ens.
Citera
2026-07-28, 16:50
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Det fallet var fruktansvärt, det håller jag med om. Vet inte om identiteten är fastlagen, men kan vara som du säger.
Men, ett fall på verkar inte hela bilden, det är verkligen inte många, och jag tror att du vet att du inte kommer hitta många trådar alls, därför försöker du inte ens.
ska du säga som tjatar om kerstin

gå o lägg dig nu för fan.
Citera
2026-07-28, 16:57
Medlem
Citat:
ska du säga som tjatar om kerstin

gå o lägg dig nu för fan.

Ditt andra inlägg om Kerstin på några minuter(utan att jag nämnt henne emellan).

Noterar att du inte hittat några trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in