Citat:
Ursprungligen postat av
Room531
Vad tror du själv är främsta skälen då?
Lyssna på p3 dystopia om överbeskyddande föräldrarskap. Samhället har blivit säkrare och säkrare rent statistiskt, ändå begränsar föräldrar mer och mer. Barn kommer ännu mer än katastrofen idag, må psykiskt dåligt och vara självmordsbenägna om några år. Föräldrar som begränsar sina barn utifrån sin egen rädsla är verkligen ett samhällsproblem och skadligt för individen.
När mina ungar var 7 fick dom cykla till centrum ett par kilometer bort, då bodde vi i hus i ett invandrartätt område. Jaha, plockar dom pengarna av dom så är det väl en erfarenhet, jag försökte, och försöker än, förbereda mina barn på det mesta, utan att skrämma.
Idag är dom 12&13, dom tar buss och tunnelbana mellan träning, polare, aktiviteter etc.
Sen skjutsar jag också en del, men jag gör inte detta för att jag är lat, tvärt om är det en betydligt enklare väg för mig att skjutsa runt. Jag vill inte släppa ut ett par mähän och samhället om några år bara. Skrämmande många verkar dock inte ha ett bekymmer med att man skapat ett korkat underutvecklat barn som vid 16 års ålder inte är förmögen att ta sig någonstans, slänga ihop käk, söka sommarjobb etc.
Nej, föräldrar ser inga varningstecken, problemen uppstår först när föräldrar fyra år senare förväntar sig att barnet ska ut i världen, men sitter mest där som nån skadeskjuten mås och gapar. Men då är det för sent, det var för sent redan 10 år tidigare. Självständighet och initiativtagande måste man börja gynna när barnen är små