2026-07-28, 12:57
Medlem
Snubchurps avatar
Det stämmer nog mycket bra. Många föräldrar på Flashback som skriker rakt ut i forumen om man släpper uppsikten för en sekund över barnet. De inser inte att det överbeskyddande beteendet gör att barnen klarar sig ännu sämre på egen hand och det blir betydligt farligare att låta dem röra sig fritt. De har inte fått chansen att lära sig vad som är farligt och vad man inte ska göra.

Idag är det på en nivå att föräldrar behöver ett koppel till sina barn.
Citera
2026-07-28, 12:58
Medlem
Det finns ca. 4 miljoner fler bilar nu jämfört med då.
Citera
2026-07-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Vad tror du själv är främsta skälen då?

Lyssna på p3 dystopia om överbeskyddande föräldrarskap. Samhället har blivit säkrare och säkrare rent statistiskt, ändå begränsar föräldrar mer och mer. Barn kommer ännu mer än katastrofen idag, må psykiskt dåligt och vara självmordsbenägna om några år. Föräldrar som begränsar sina barn utifrån sin egen rädsla är verkligen ett samhällsproblem och skadligt för individen.

När mina ungar var 7 fick dom cykla till centrum ett par kilometer bort, då bodde vi i hus i ett invandrartätt område. Jaha, plockar dom pengarna av dom så är det väl en erfarenhet, jag försökte, och försöker än, förbereda mina barn på det mesta, utan att skrämma.

Idag är dom 12&13, dom tar buss och tunnelbana mellan träning, polare, aktiviteter etc.

Sen skjutsar jag också en del, men jag gör inte detta för att jag är lat, tvärt om är det en betydligt enklare väg för mig att skjutsa runt. Jag vill inte släppa ut ett par mähän och samhället om några år bara. Skrämmande många verkar dock inte ha ett bekymmer med att man skapat ett korkat underutvecklat barn som vid 16 års ålder inte är förmögen att ta sig någonstans, slänga ihop käk, söka sommarjobb etc.
Nej, föräldrar ser inga varningstecken, problemen uppstår först när föräldrar fyra år senare förväntar sig att barnet ska ut i världen, men sitter mest där som nån skadeskjuten mås och gapar. Men då är det för sent, det var för sent redan 10 år tidigare. Självständighet och initiativtagande måste man börja gynna när barnen är små
Citera
2026-07-28, 13:08
Medlem
Mindbusinesss avatar
Fast helt ofarligt var det ju inte förr (60-talet) när man var sju år. Minns fortfarande zigenarungarna med knivar som skrämde vettet ur en.
Citera
2026-07-28, 13:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Invandrare förklarar bara en liten del. Även i små vita byar på landet så får barnen röra sig mindre.

Politikerna har med HBTQ rörelsen legitimerat pedofili, nu kryper äcklena fram bakifrån sina stenar. Om man inte fördömer dessa mentalsjuka jävla i hårda ordalag så tror dom att det är okej. Det skulle behövas vigilante grupper som plockar bort HBTQ rörelsen ifrån det öppna rummet då politikerna uppenbart är pedofiler själva.
Citera
2026-07-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ja vad tror du det beror på..? Vad har blivit annorlunda sedan dess i Sverige?
Har du statistik som visar att barn utsätts i större utsträckning av brott idag jämfört med tidigare?
Citera
2026-07-28, 13:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Har du statistik som visar att barn utsätts i större utsträckning av brott idag jämfört med tidigare?
Svårt att hitta diagram på nätet med 2025, någon som kan?

Men här brottslighet (inte bara barn) 1975-2022, dvs innan Höger satte igång att satsa på polisen. Ungefär samma siffror 2022, sjunkande, som 2009.
https://feber.se/samhalle/antalet-anmalda-brott-minskade-forra-aret/447123/

1975-90 steg brottsligheten oavbrutet.

Vi är 20% fler människor i Sverige så brott per capita ligger kanske på 1990 års siffra.
Citera
2026-07-28, 13:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Fast helt ofarligt var det ju inte förr (60-talet) när man var sju år. Minns fortfarande zigenarungarna med knivar som skrämde vettet ur en.
Om jag minns rätt så dog 1300 människor i trafiken kring 1965, en av anledningarna till Högeromläggningen. Nu dör 200.

Ändå fick jag gå själv till dagis när jag var 5 år ca 1 km och det fanns inte ens trottoarer då i Danderyd så jag gick på vägkanten, även i mörkret på vintern. Reflexer tror jag inte jag hört talas om. Jag minns att bilarna körde som dårar och den lilla 5-åringen stod i vinddraget när de rusade förbi.
Citera
2026-07-28, 13:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Vi låt vår äldsta vara ute en hel del själv då vi bor i ett vitt och säkert område med närhet till fotbollsplan, lekplats och en fin trädgård. Allt gick fint tills ett par blattar dykt upp utanför fotbollsplanen och erbjudit ett par grabbar i 10-årsåldern cigg och senare tyngre grejer som gräs. Man har ju också läst om hur detta har skett i andra områden tidigare och då har de också lockat med extrajobb som att skjuta på dörrar osv. Det hela kan gå mycket fort. Alltså ett barn som aldrig haft kontakt med den kriminella världen tidigare inom loppet av dagar eller timmar utför brutala våldsdåd.

Grabbens kompisar bor också i närheten av fotbollsplanen, så vi turas om att hålla uppsikt ifall någon "mörkhårig" person iklädd Gucci eller dylikt närmar sig planen. Blir ett omedelbart samtal till polisen och grabbarna får då leka i trädgården istället. Det är trist, men det är en nödvändighet i dagens Stockholm, även om man bor i ett annars mycket bra område.

Kan också följa grabbens rörelser med GPSen som finns i hans smartklocka och telefon. Alla ansvarsfulla föräldrar borde ha detta så länge som det tillåts av barnen. Är inte speciellt oroad över exempelvis pedofiler då grabben har sällskap hela tiden förutom hemfärden på drygt 200 meter.
Ett av de mer intressanta inslagen i den psykologi-serie som svt hade förra året, kanske finns kvar på svtplay., vara att 50% av en människas beteende är inlärt. Och då inte av föräldrarna utan mest av kompisar och skola. Vilket är ett extremt gott skäl till att hålla koll på vilka ens barn umgås med, vilken skola man går i, grannskapet. Det är inte att curla, det är extremt viktigt för hela framtiden.
Citera
2026-07-28, 13:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.

Detta beteende började innan vi ens hade någon vidare invandring. Tror mer det var en reaktion att gen x alltid fick vara ensamma och ta hand om sig själva, sedan när de fick barn ville de inte ge samma barndom till sina barn.
Citera
2026-07-28, 13:24
Medlem
Necriss avatar
Stämmer hos oss. Tror det har en del att göra med mobiler... vi är vana att kuna nå allt och alla alltid, men mina barn har inte mobil. Att släppa iväg det viktigaste och mest älskade man har så att det samtidigt blir det enda du inte kan nå eller få tag på känns säkert mer skrämmande än hur det upplevdes på 50-talet då du ändå inte kunde nå någon som var ute.

Det är just känslan att man lämnar det viktigaste man har betydligt mer oövervakat än vad man har sin mamma eller random bekanta som gör att de inte får springa helt fritt, förståss i kombination med att samhället nu är mycket farligare.
Citera
2026-07-28, 13:24
Medlem
Twitterturkens avatar
Det roliga är att alla PK-svennar skyller på dom farliga bilarna, som att bilar inte existerade på 60-talet.
Hade man förbjudit bilar så hade PK-svennen sagt "öööhh alltså klimatförändringarna gör att solen är farlig, Villjam kan få cancer"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in