2026-07-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
De som får sin inkomst från annat än lön - till exempel föräldrapenning, sjukpenning och a-kassa - betalar betydligt mer skatt.

Vänstern pratar alltid för samhällets svaga minoritet. Den starka majoriteten är de 5,2 miljoner löntagare som får betydligt mer kvar av sin lön tack vare jobbskatteavdraget.

Det är de som jobbar som bygger Sverige genom hårt arbete.
Citera
2026-07-28, 21:18
Medlem
Någon form av medborgarlön kommer införas i många länder. Frågan är hur snabbt.
Förmodligen är Sverige sist som vanligt, så räkna med minst 15-20 år.
Citera
2026-07-28, 21:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sverige befinner sig i en paradoxal situation med hög arbetslöshet, samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Sex av tio företagare skulle inte överväga att rekrytera via Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Johan Britz säger att han har förståelse för det, eftersom många jobb förmedlas på andra sätt.

Ministern pekar också på att arbetssökande har ett eget ansvar och behöver ”ta de jobb som finns”.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/minister-vill-se-hogre-krav-pa-arbetslosa-ta-de-jobb-som-finns

Vad tycker ni? Kan de arbetslösa ta de jobb som finns?

Horungarna Tidö har förvärrats allt
Citera
2026-07-28, 21:26
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Någon form av medborgarlön kommer införas i många länder. Frågan är hur snabbt.
Förmodligen är Sverige sist som vanligt, så räkna med minst 15-20 år.

Medborgarlön (eller basinkomst) skulle kanske kunna minska byråkratin och ersätta de flesta av de nuvarande socialförsäkringssystemen. Det skulle innebära stora besparingar. Rätta mig om jag har fel. Många pappersvändare och stolvärmare skulle förlora sina mysiga "jobb", men vad gör det?
Citera
2026-07-28, 21:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
De som får sin inkomst från annat än lön - till exempel föräldrapenning, sjukpenning och a-kassa - betalar betydligt mer skatt.

Skatt på ersättning från Försäkringskassan sätts väl antingen till 30% eller utifrån skattetabellen? Eftersom skattetabellen regleras av kommunal- och regionskatt, vilka inte regeringen förfogar över, förmodar jag att du menar de som får betala 30%, men när var denna procentsats lägre?

Citat:
Det får jag verkligen hoppas. Att svenska skattebetalare ska pröjsa ROT-avdrag till swimmingpooler på Franska Rivieran känns inte alls förnuftigt när det finns så stora samhällsinvesteringar som skulle behöva göras här hemma.

Eftersom ROT-avdraget är just ett avdrag är det ju inte skattebetalare som "pröjsar", men okej, det är alltså slopade ROT-avdrag som ska ge mer klirr i kassan för sossarna? Risken är väl förvisso att färre i sådana fall köper de tjänster som ROT-avdraget gäller vilket skulle innebära både mindre skatt och kanske även fler arbetslösa.

Frågan är dock om slopat ROT-avdrag räcker för att täcka kostnaderna för alla dessa arbetslösa som nu ska få lön från det offentliga, men jag förmodar att sossarna har fler förslag på hur det ska finansieras?
Citera
2026-07-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://timbro.se/smedjan/varning-for-medborgarlon/
Medborgarlön är nog inte rätt väg att gå.

Bryr mig inte om vad en nyliberal "tankesmedja" tycker.
Timbro har fel och framtiden kommer visa det.
Citera
2026-07-28, 21:43
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Skatt på ersättning från Försäkringskassan sätts väl antingen till 30% eller utifrån skattetabellen? Eftersom skattetabellen regleras av kommunal- och regionskatt, vilka inte regeringen förfogar över, förmodar jag att du menar de som får betala 30%, men när var denna procentsats lägre?

Skillnaden i beskattning mellan de som får sin inkomst från lön och de som får sin inkomst från annat har ökat. Vill man sänka skatter för låginkomsttagare så är det en bra idé att höja grundavdraget, men det skulle aldrig en högerregering få för sig.

Citat:
Frågan är dock om slopat ROT-avdrag räcker för att täcka kostnaderna för alla dessa arbetslösa som nu ska få lön från det offentliga, men jag förmodar att sossarna har fler förslag på hur det ska finansieras?

Absolut. Främst genom ökad tillväxt och minskad arbetslöshet - precis de områden som är högerregeringens akilleshäl. Men även med en skattedriven tillväxt, för det är klart att samhällets toppskikt behöver bidra mer. Avtrappningen i jobbskatteavdraget på den statliga inkomstskatten måste återinföras. Den som har en månadslön på 100'000 ska rimligtvis inte behöva skattelättnader för att motivera sig till att gå till jobbet. Då är något annat allvarligt fel.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-07-28 kl. 22:21.
Citera
2026-07-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Medborgarlön (eller basinkomst) skulle kanske kunna minska byråkratin och ersätta de flesta av de nuvarande socialförsäkringssystemen. Det skulle innebära stora besparingar. Rätta mig om jag har fel. Många pappersvändare och stolvärmare skulle förlora sina mysiga "jobb", men vad gör det?

Ja, så är det som du säger.
Många tycker att "man ska göra rätt för sig".
Oavsett hinder för den enskilde, för att betala hyra och att inte somna hungrig.
Alltså ren ondska, som Tidö-regeringen med SD vill skapa. Obehagligt som fan.
Citera
2026-07-28, 21:55
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Ja, så är det som du säger.
Många tycker att "man ska göra rätt för sig".
Oavsett hinder för den enskilde, för att betala hyra och att inte somna hungrig.
Alltså ren ondska, som Tidö-regeringen med SD vill skapa. Obehagligt som fan.
Intressant citat från 70-talet. Känns som att vi nu är framme vid paradigmskiftet han pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av Buckminster Fuller
We should do away with the absolutely specious notion that everybody has to earn a living. It is a fact today that one in ten thousand of us can make a technological breakthrough capable of supporting all the rest. The youth of today are absolutely right in recognizing this nonsense of earning a living. We keep inventing jobs because of this false idea that everybody has to be employed at some kind of drudgery because, according to Malthusian Darwinian theory he must justify his right to exist. So we have inspectors of inspectors and people making instruments for inspectors to inspect inspectors. The true business of people should be to go back to school and think about whatever it was they were thinking about before somebody came along and told them they had to earn a living.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-28 kl. 21:58.
Citera
2026-07-28, 22:08
Medlem
Citat:
Arbetsförmedlingen är vår myndighet som ansvarar för offentlig arbetsförmedling, så deras siffror är de enda vettiga att utgå från när det gäller sökbara jobb. Att det sen finns svartjobb, kriminella gäng och andra oseriösa aktörer som rekryterar i det dolda är en annan sak.
herre jesus vad dum du är.

Jag söker just nu 4 st ingenjörer, jag jobbar på en stor svensk industri, det är inte några svartjobb, eller kriminella gäng eller oseriösa aktörer som jag representerar.

Jag kan också berätta att dessa rekryteringar aldrig kommer i närheten av arbetsförmedlingen.

AF är helt oanvändbart.

Jag kan också berätta att vi har ganska tufft att tillsätta med få relevanta sökningar trots kul jobb, kul firma.

Jag vet att en kollega söker truckförare, dvs ett jobb en apa kan göra efter en helgkurs. Bra betalt. Bara idioter som söker som inte vill jobba, eller komma i tid ens till en intervju.

Sen är glappet mellan majoriteten av de av de 500 000 som inte också heltidsstuderar och det som företagen söker gigantiskt många gånger.
Citera
2026-07-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sverige befinner sig i en paradoxal situation med hög arbetslöshet, samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft. Sex av tio företagare skulle inte överväga att rekrytera via Arbetsförmedlingen. Arbetsmarknadsminister Johan Britz säger att han har förståelse för det, eftersom många jobb förmedlas på andra sätt.

Ministern pekar också på att arbetssökande har ett eget ansvar och behöver ”ta de jobb som finns”.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/minister-vill-se-hogre-krav-pa-arbetslosa-ta-de-jobb-som-finns

Vad tycker ni? Kan de arbetslösa ta de jobb som finns?

Jobb är inget man tar utan något man kan tacka ja till om det erbjuds.
Citera
2026-07-28, 22:12
Medlem
Citat:

Eftersom ROT-avdraget är just ett avdrag är det ju inte skattebetalare som "pröjsar", men okej, det är alltså slopade ROT-avdrag som ska ge mer klirr i kassan för sossarna? Risken är väl förvisso att färre i sådana fall köper de tjänster som ROT-avdraget gäller vilket skulle innebära både mindre skatt och kanske även fler arbetslösa.

https://www.svd.se/a/Gx6Gem/rut-och-rot-later-hoginkomsttagare-jobba-fler-timmar

Beroende vem man frågar så täcks mellan 50 och 85% av kostnaden för RUT direkt, eller indirekt - oaktat vad det gör för någon som varit långt från arbetsmarknaden och faktiskt kan tjäna sina egna pengar.

Men vänsterslöddret vill ju att allt skall brinna, så då har vi dessa urbota korkade diskussioner kring RUT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in