2026-07-27, 14:31
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Menar du att Erika Bjerström inte var fullständigt objektiv i sin rapportering?

https://www.journalisten.se/debatt/svenskarna-fortjanar-en-konstruktiv-journalistik-i-klimatfragan/
Agendajournalistik kan vara formellt objektiv men driver förstås mot ett mål.
Citera
2026-07-27, 20:57
Medlem
löls avatar
Då kanske svt ska äta upp sitt bullshit.
Frankrikes bränder är debunkade. 162 gripna för bränderna.
Förvånar mig inte om en stor del är klimat marxister.
Citera
2026-07-27, 21:02
Medlem
mikaelss avatar
https://www.svd.se/a/xr9eQn/162-personer-gripna-for-brander-i-frankrike

Citat:
Sedan den 6 juli har 162 personer gripits för att ha orsakat bränder i Frankrike, skriver landets premiärminister Sébastien Lecornu på X.

Samma som varje år, mao. Försäkringsbedrägerier, pyromaner och folk som slänger ut fimpen ur bilfönstret.

Inte extremväder.

Och alla vet är när vita män åker till Thailand är det klimatförstörande medan när Erika Bjerström åker till Mauritius är det journalistik.
Senast redigerad av mikaels 2026-07-27 kl. 21:06.
Citera
2026-07-27, 22:55
Medlem
Vilken tråd. Bra kämpat mot dumheterna anomalign.

Vad som sker i Spanien och Frankrike 2026 är väldigt likt den stora skogsbranden i Västmanland 2014. Skogsmaskin startade den, var jävligt varmt, torrt och blåste som fan. Tog till april 2015 att släcka den helt. Ja, vi hade extremväder då också. Inte fan hade det brunnit så i 14 grader och duggregn?

SVT kanske slarvar som inte förklarar förloppet ordentligt så alla i tråden begriper, men att det skulle vara någon slags konspiration är ju bara för mycket.
Citera
2026-07-27, 23:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har läst trådstarten. SVT har inte avslöjats med någonting här. Det enda den här tråden handlar om är att vissa inte förstår olika saker, som hur skogsbränder fungerar. Att utlösande faktor vid skogsbränder i regel räknas som den sekundära orsaken, eftersom det finns så många saker som kan utlösa skogsbränder, och det som vanligen anses vara huvudorsak är just att det finns mycket torrt bränsle i skogarna för bränderna att få fäste i. Om någon har orsakat bränderna med flit eller oaktsamhet, eller om de har uppstått naturligt genom åsknedslag, det må vara hänt, men det förtar inte att själva orsaken att vad som annars hade blivit små, lokala angelägenheter, blivit enorma skogsbränder är just den extrema torkan till följd av den extrema värmen.

Sen är det också helt utomordentligt dumt (alltså no offence, jag menar inget illa mot dig egentligen) och efterblivet av dig, så dumt att man inte tror att du är på riktigt, att du skriver en sån sak som: "Extremt? Det är en definitionsfråga." när det bokstavligen handlar om en värmebölja som enligt rådande definitioner klassas som extrem.

Ovanstående svar är applicerbart på dig också.
Du blir ju bara mer och mer pinsam.

Själv är jag mycket väl insatt i hur skogsbränder fungerar, och jag har också varit mycket i Bordeaux. Fakta: i Bordeaux varierar sommartemperaturerna väldigt mycket från dag till dag och vecka till vecka. I år har det inte varit särskilt mycket varmare än många andra, varma Bordeaux-somrar, när det inte har brunnit.

Däremot förefaller det ha varit torrare än normalt, och Fransk polis har arresterat över 160(!) personer som startat många av bränderna.

SVTs uttalande om ”bränderna till fölkd av extremvärmen” (det är detta uttalande som hänvisas till trådstarten och som ska diskuteras) är helt enkelt felaktigt.

Och om du tvivlar på ovanstående så får du bara så vänlig och presentera en förklaring till att Bordeaux inte haft några större skogsbränder under de somrar som varit torrast och hetast, t ex 1955 och 1959.

(Sen tycker jag att SVTs klavertramp inte är mycket att bry sig om. De är helt enkelt dåligt insatta och kan helt enkelt inte bättre.)
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-07-27 kl. 23:36.
Citera
2026-07-27, 23:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Titta gärna in i denna tråd, som diskuterar varför så många av bränderna är anlagda: (FB) klimatkrig och skogsbränder
Citera
2026-07-27, 23:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Editorial
Vilken tråd. Bra kämpat mot dumheterna anomalign.

Vad som sker i Spanien och Frankrike 2026 är väldigt likt den stora skogsbranden i Västmanland 2014. Skogsmaskin startade den, var jävligt varmt, torrt och blåste som fan. Tog till april 2015 att släcka den helt. Ja, vi hade extremväder då också. Inte fan hade det brunnit så i 14 grader och duggregn?

SVT kanske slarvar som inte förklarar förloppet ordentligt så alla i tråden begriper, men att det skulle vara någon slags konspiration är ju bara för mycket.
Du har rätt i att SVT näppeligen har gjort detta med flit. Däremot är SVTs påstående felaktigt. I Bordeaux har många tidigare somrar har varit lika varma och torra som årets - en del till och med ännu barmare och torrare - utan att det brunnit mycket alls.

Det måste alltså finnas fler orsaker till att det brinner så mycket just i år. Det är således fel att peka ut ”extremvärmen” som enda orsak, särskilt i Bordeaux.
Citera
2026-07-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du har rätt i att SVT näppeligen har gjort detta med flit. Däremot är SVTs påstående felaktigt. I Bordeaux har många tidigare somrar har varit lika varma och torra som årets - en del till och med ännu barmare och torrare - utan att det brunnit mycket alls.

Det måste alltså finnas fler orsaker till att det brinner så mycket just i år. Det är således fel att peka ut ”extremvärmen” som enda orsak, särskilt i Bordeaux.

Det var den varmaste och torraste junimånaden i västra Europa någonsin. Att det börjar brinna har som många konstaterat många orsaker, flera hundra enligt polisen i Frankrike, allt från pyromaner till fimpar.

Men att det fortsätter brinna och spårar ur till stora skogsbränder beror på att förutsättningarna är optimala för det. Således extremvädret. Precis som i Västmanland 2014.

Att SVT förenklar detta till att bränderna beror på extremvädret är inte felaktigt enligt mitt tycke, på sin höjd är det lite slarvigt och opedagogiskt att de hoppar över att det behövs gnistor först för att det ska kunna bli storbrand. Som någon annan sa i tråden verkar många kolla på SVT som fan läser bibeln
Citera
2026-07-28, 00:23
Medlem
Jag tror oxå att SVT menar att solskenet självt tänder eld på träd.
Citera
2026-07-28, 00:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Editorial
Det var den varmaste och torraste junimånaden i västra Europa någonsin. Att det börjar brinna har som många konstaterat många orsaker, flera hundra enligt polisen i Frankrike, allt från pyromaner till fimpar.

Men att det fortsätter brinna och spårar ur till stora skogsbränder beror på att förutsättningarna är optimala för det. Således extremvädret. Precis som i Västmanland 2014.

Att SVT förenklar detta till att bränderna beror på extremvädret är inte felaktigt enligt mitt tycke, på sin höjd är det lite slarvigt och opedagogiskt att de hoppar över att det behövs gnistor först för att det ska kunna bli storbrand. Som någon annan sa i tråden verkar många kolla på SVT som fan läser bibeln
Ja, litet så. Ingen stor sak, kan jag tycka.

Dock är det citat som ifrågasätts i trådstarten (att bränderna beror på extremvärmen) felaktigt, eller otillräckligt. Jag kan ju tycka att SVT borde bara litet noggrannare, särskilt som Frankrike meddelar att man gripit över 160 personer för att ha startat bränder.

En liten bakgrund under spoilern:

Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-07-28 kl. 00:40.
Citera
2026-07-28, 00:50
Medlem
Allt går enligt plan. Kris, på kris, på kris.
Citera
2026-07-28, 07:54
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
https://www.epochtimes.se/overgivna-betesmarker-okar-risken-for-dodliga-brander

Försöker argumentera.

Länkar epoc times.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera