2026-07-27, 11:44
Medlem
figegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du tror inte han skämtade då Autist much?

Ja du har i alla fall rätt i din gissning. Weaponizedautism.
Citera
2026-07-27, 15:44
Avslutad
Är väl mest ens nära vänner som tjallar på en.
Citera
2026-07-27, 21:03
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Också det är inget nytt att MS samlar data om sina användare. NSA har absolut inte världens bästa hackare.

Är hackare så korkade att de använder Microsoft Windows så förtjänar de att åka dit. Bara usla amatörer som gör sådant.
Citera
2026-07-27, 23:18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.

Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?

Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.

Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.

Hur hade ni gjort för att inte åka fast?

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Det räcker att göra ETT ENDA MISSTAG för att du ska åka fast. T ex glömma stänga av VPN så att polisen kan koppla din Facebook-inloggning till hackerverksamheten som skedde via samma VPN-IP-adress.
Citera
2026-07-27, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Det räcker att göra ETT ENDA MISSTAG för att du ska åka fast. T ex glömma stänga av VPN så att polisen kan koppla din Facebook-inloggning till hackerverksamheten som skedde via samma VPN-IP-adress.

Extremt tveksamt till att en hacker sitter på facebook på sitt eget ip och sen använder VPN för att skydda samma ip när han hackar.
Gör man så, då ska man fan inte syssla med hacking för dedär är sån jävla basic kunskap i säkerhet att det endast är idioter med iq 50 som lyckas med.
Citera
2026-07-27, 23:24
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Extremt tveksamt till att en hacker sitter på facebook på sitt eget ip och sen använder VPN för att skydda samma ip när han hackar.
Gör man så, då ska man fan inte syssla med hacking för dedär är sån jävla basic kunskap i säkerhet att det endast är idioter med iq 50 som lyckas med.

Det kan man tycka, men frågan var ju hur hackare åker fast och nu har du fått svaret.
Citera
2026-07-27, 23:35
Avstängd
Citat:
Det kan man tycka, men frågan var ju hur hackare åker fast och nu har du fått svaret.

Ah fast nu skulle ingen riktig hackare göra så, så det är irrelevant.
Jag pratar om riktiga hackers som faktiskt kan nåt.
Tar du dig in i tex ett kraftverks system är du rätt skarp och kan förmodligen skydda dig med.
Citera
2026-07-27, 23:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ah fast nu skulle ingen riktig hackare göra så, så det är irrelevant.
Jag pratar om riktiga hackers som faktiskt kan nåt.
Tar du dig in i tex ett kraftverks system är du rätt skarp och kan förmodligen skydda dig med.

En riktig hacker KAN förstås att Facebook hjälper polisen med IP. Men man kan fortfarande slarva pga naivitet och dålig självdisciplin. Ingen är väl helt perfekt.

Det är inte konstigare än med vanlig kriminalitet. Du kanske lyckas leva ett liv genom att bo i andrahand, presentera dig för alla som ett fiktivt namn, köra bulvanägda bilar, undvika registreringsskyltsläsande kameror och sånt, lära sig att alltid ta i dörrhandtag så att det inte blir fingeravtryck, och alltid komma ihåg att gömma din telefon i skogen när du ska göra något kriminellt. Men till slut gör man ändå något misstag, eller så slumpar det sig att någon gammal skolkamrat känner igen dig eftersom du inte haft råd eller tid eller vilja att flytta tillräckligt långt bort.
Citera
2026-07-27, 23:46
Avslutad
Citat:
En riktig hacker KAN förstås att Facebook hjälper polisen med IP. Men man kan fortfarande slarva pga naivitet och dålig självdisciplin. Ingen är väl helt perfekt.

Det är inte konstigare än med vanlig kriminalitet. Du kanske lyckas leva ett liv genom att bo i andrahand, presentera dig för alla som ett fiktivt namn, köra bulvanägda bilar, undvika registreringsskyltsläsande kameror och sånt, lära sig att alltid ta i dörrhandtag så att det inte blir fingeravtryck, och alltid komma ihåg att gömma din telefon i skogen när du ska göra något kriminellt. Men till slut gör man ändå något misstag, eller så slumpar det sig att någon gammal skolkamrat känner igen dig eftersom du inte haft råd eller tid eller vilja att flytta tillräckligt långt bort.
OPSEC prata inte om samma saker som du gör på krininella forum och facebook.
Citera
2026-07-27, 23:51
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
OPSEC prata inte om samma saker som du gör på krininella forum och facebook.

Sant, med AI och annat går det ju att se likheter mellan samtalsämnen. Det krävs inte många faktorer innan man får ett unikt fingeravtryck.

Exempel:
1. AIK-supporter
2. Semestrar ibland på Österlen
3. Gillar Rammstein
4. Pratar ofta om surdeg

Bland personerna som stämmer in på alla de sakerna samtidigt är kanske man är 1-5 personer...
Citera
2026-07-28, 01:12
Avslutad
Citat:
Sant, med AI och annat går det ju att se likheter mellan samtalsämnen. Det krävs inte många faktorer innan man får ett unikt fingeravtryck.

Exempel:
1. AIK-supporter
3. Gillar Rammstein
4. Pratar ofta om surdeg

Bland personerna som stämmer in på alla de sakerna samtidigt är kanske man är 1-5 personer...
Ja mer garanterat på HF. Har sett idioter lämna sitt riktiga namn där.
Citera
2026-07-28, 01:29
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:

Exempel:
1. AIK-supporter
3. Gillar Rammstein
4. Pratar ofta om surdeg

I princip har du rätt, men utmaningen ligger i att knyta ihop trådarna av information som kanske finns på skilda ställen, eftersom logiken här inte är OR utan AND.

1. Hundratusentals i gruppen
2. Tusentals i gruppen
3. Tiotusentals i gruppen
4. Tusentals i gruppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här