2026-06-23, 22:34
  #1
Medlem
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.

Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?

Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.

Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.

Hur hade ni gjort för att inte åka fast?
Citera
2026-06-23, 23:03
  #2
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Hur hade ni gjort för att inte åka fast?

Använd vilken VPN som helst och gör ingeting som kan resultera i fängelsestraff. Gör du det så är det rätt åt dig att du torskar.
Citera
2026-06-23, 23:14
  #3
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Det finns minst lika bra haxxorz på andra sidan.
Tyska polisen hittade till exempel ägaren av darknetmarknaden archetyp tex, han är en "hacker" av rang ändå.
Citera
2026-06-23, 23:18
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu vet jag inte hur länge sen du sysslade med dessa dåliga saker men IT säkerhet och de som jagar hackare har säkerligen både blivit många fler och mycket duktigare. Hur många hade polisen eller företagen som jobbade med detta för 15-20 år sen, jag gissar att det oftast räckte med en eller ett par till företagen och polisen hade nog ingen alls om jag ska vara ärlig.
Var nog enklare förr att inte lämna spår efter sig medans man idag lämnar digitala spår så fort du öppnar en webläsare.
Citera
2026-06-23, 23:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu vet jag inte hur länge sen du sysslade med dessa dåliga saker men IT säkerhet och de som jagar hackare har säkerligen både blivit många fler och mycket duktigare. Hur många hade polisen eller företagen som jobbade med detta för 15-20 år sen, jag gissar att det oftast räckte med en eller ett par till företagen och polisen hade nog ingen alls om jag ska vara ärlig.
Var nog enklare förr att inte lämna spår efter sig medans man idag lämnar digitala spår så fort du öppnar en webläsare.

Vaddå digitala spår?
Tror du en duktig hackar skapar ny gmail i sitt namn och telefonnummer och sen använder den datorn för att hacka med?

Redan när jag sysslade med olagligheter online så var det första man lärde sig att inte ha några som helst uppgifter om sig själv på datorn, tror knappast en hackare idag har det heller.
Bara glöm att använda dint riktiga facebook osv på en dator du hackar med.
Citera
2026-06-23, 23:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Det finns minst lika bra haxxorz på andra sidan.
Tyska polisen hittade till exempel ägaren av darknetmarknaden archetyp tex, han är en "hacker" av rang ändå.

Man undrar ju hur dom fick fast han.
Citera
2026-06-24, 01:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.
Vad är det du menar att du gjort som skulle ha orsakat att större myndigheter skulle påbörja en jakt efter just dig?
Citera
2026-06-24, 03:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Det finns minst lika bra haxxorz på andra sidan.
Tyska polisen hittade till exempel ägaren av darknetmarknaden archetyp tex, han är en "hacker" av rang ändå.

Troligtvis genom block spårning av bitcoin överföringar. Mao inte särskilt mycket till "hackande". För övrigt har säkerhet och polisiär närvaro på nätet blivit betydligt bättre än för några år sen. Annat var det för några år sen när internet var rena vilda västern. Minns att man kunde hacka datorer och överbelasta hemsidor utan några som helst repressalier.
Citera
2026-06-24, 06:13
  #9
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.

Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?

Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.

Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.

Hur hade ni gjort för att inte åka fast?


VPN ändrar ju bara din IP adress, finns ju fingerprints som man lämnar efter sig varje gång man besöker en hemsida, förr i tiden gjorde du olagligheter som kanske renderade i max 1 års fängelse, då la dom inte resurser på det, skulle du för flera år sedan ha gjort ett brott som var prio för dom hade dom såklart lagt resurser på dig och du hade åkt på det.


Jag blev nertjallad en gång när jag gjorde massa aktiviteter online, när polisens IT enhet tog mig på förhör så ställde dom lite frågor, de hade inget att gå på förutom att en som åkte dit hade tjallat ner mig, fick frågor som "vet du vad en VPN är har du använt det"? Nekade såklart hela vägen, när förhöret tog slut hade jag en liten diskussion med polisen som jobbar med sånt och då förklarade han för mig att svensk polis inte hade mycket redskap att ta fast folk som begår dessa typer av brott och att i USA har dom betydligt fler redskap att ta fast hackers osv osv, var en ganska schysst polis, mitt ärende las ner såklart, förklarade för polisen att vi brukade lana en massa killar hos oss och att de händer att det kommer en hel del personer osv... Nu i efterhand tyckte jag det var dumt att säga så då dom kan se internetaktiviteten om de nu var många dator uppkopplade..
Citera
2026-06-24, 07:41
  #10
Medlem
sista-vagen-uts avatar
Nu vet jag inte var du har gjort bakom rattarna, men bara för a du inte har åkt in i förhör med polisen, betyder inte att dom inte vet vad du har gjort.

Polisen/annan vet mycket mer en va du tror.
Och det måste finnas en fast bakgrund och bevis, dom måste få rapporter och få en bild vem som gör vad innan man bara rusar in beslagtar och förhör.

Sen är det en prioritering fråga, är du en farlig människa? är det grova saker du gör?
Du kan vara lugn, tills den dagen du inte kan vara det för då är dom redan vid din dörr kl 04:00 på morgonen.
Och dom knackar inte på dörren. Dom bryter upp den snabbt.
Citera
2026-06-24, 08:29
  #11
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Hur fan åker alla hackare fast?

Inte alla. Hackerman har aldrig åkt fast.

Vi hör oftast bara om de som åker fast.
Citera
2026-06-24, 10:15
  #12
Medlem
pulverhonungs avatar
Vafan tror du? Myndigheter har minst lika duktiga om inte duktigare hackare på sin sida för att inte tala om en enorm mängd mer resurser.
__________________
Senast redigerad av pulverhonung 2026-06-24 kl. 10:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in