Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.
Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?
Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.
Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.
Hur hade ni gjort för att inte åka fast?
VPN ändrar ju bara din IP adress, finns ju fingerprints som man lämnar efter sig varje gång man besöker en hemsida, förr i tiden gjorde du olagligheter som kanske renderade i max 1 års fängelse, då la dom inte resurser på det, skulle du för flera år sedan ha gjort ett brott som var prio för dom hade dom såklart lagt resurser på dig och du hade åkt på det.
Jag blev nertjallad en gång när jag gjorde massa aktiviteter online, när polisens IT enhet tog mig på förhör så ställde dom lite frågor, de hade inget att gå på förutom att en som åkte dit hade tjallat ner mig, fick frågor som "vet du vad en VPN är har du använt det"? Nekade såklart hela vägen, när förhöret tog slut hade jag en liten diskussion med polisen som jobbar med sånt och då förklarade han för mig att svensk polis inte hade mycket redskap att ta fast folk som begår dessa typer av brott och att i USA har dom betydligt fler redskap att ta fast hackers osv osv, var en ganska schysst polis, mitt ärende las ner såklart, förklarade för polisen att vi brukade lana en massa killar hos oss och att de händer att det kommer en hel del personer osv... Nu i efterhand tyckte jag det var dumt att säga så då dom kan se internetaktiviteten om de nu var många dator uppkopplade..