2026-07-31, 15:55
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Använd vilken VPN som helst och gör ingeting som kan resultera i fängelsestraff. Gör du det så är det rätt åt dig att du torskar.

Om du tror VPN kommer skydda dig helt och hållet, så råder jag dig att läsa på.
Citera
2026-07-31, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Exakt.
Citera
2026-07-31, 20:17
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Microsoft ska ha reda på färgen på dina kalsonger för att du ska kunna använda Windows. Closed source dessutom. På vilket sätt är detta kompatibelt med integritet och anonymitet? Nu är ju inte du ens seriös, men ändå...

Seriös eller inte, vet att en del använder mer än Linux när de ska hacka nåt. Det beror kanske på vad man ska göra?
Citera
2026-07-31, 20:19
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Att använda VPN handlar mer om att försvåra det för andra att ta reda på vad man sysslar med. Inget är 100% säkert.
Citera
2026-07-31, 23:31
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Enkelt fixat iochmed att du har full kontroll över Linux kan du enkelt stänga av att detta ID skickas till nätverket. Bara att ändra i NetworkManager (Standard i de flesta distros). Du kan instruera Linux att generera ett helt nytt, slumpmässigt ID varje gång du ansluter till ett nätverk istället för att använda ditt riktiga machine-id.

Tails, Whonix, Qubes och Kodachi Linux samt OpenBSD har inte problemet.

Jag har försökt gräva i frågan. Den information som är aktuell vid DHCP DORA vid anslutning till en hotspot är:

- MAC-adress
- Hostname.

MAC kan enkelt göras om till randomiserade MAC-adresser i Linux. Jag testade själv detta idag. Inga problem. Lätt att få ny MAC-adress vid varje ny anslutning. Hostname, som anges vid installation av ditt OS, kan tydligen innehålla detaljer relaterade till maskin-id. Maskin-id verkar alltså bara vara indirekt inblandat här, och är inget som sänds till en hotspot per default vid DHCP DORA-processen. Det är där problemet ligger. Så acceptera aldrig default host name.

Vi har alltså två saker här:

- MAC Randomization
- Host Name Supression

Båda dessa går att konfigurera i Linux väldigt enkelt.
Citera
2026-07-31, 23:33
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
https://www.youtube.com/watch?v=V6d8Yy7Ji68

Det här var en ögonöppnare.
Hansa: The Infiltration of the Dark Web

Inte direkt ny information, men intressant ändå.
Citera
2026-08-01, 12:57
Avstängd
Citat:
Jag har försökt gräva i frågan. Den information som är aktuell vid DHCP DORA vid anslutning till en hotspot är:

- MAC-adress
- Hostname.

MAC kan enkelt göras om till randomiserade MAC-adresser i Linux. Jag testade själv detta idag. Inga problem. Lätt att få ny MAC-adress vid varje ny anslutning. Hostname, som anges vid installation av ditt OS, kan tydligen innehålla detaljer relaterade till maskin-id. Maskin-id verkar alltså bara vara indirekt inblandat här, och är inget som sänds till en hotspot per default vid DHCP DORA-processen. Det är där problemet ligger. Så acceptera aldrig default host name.

Vi har alltså två saker här:

- MAC Randomization
- Host Name Supression

Båda dessa går att konfigurera i Linux väldigt enkelt.

Ja, precis, så det är inte ett problem. och som jag sa så finns det distros som inte ens har problemet. OpenBSD har inte ens problemet med machine-id.

Givetvis sätter man ju alltid sitt eget host name. Man använder ju inte vad som rekommenderas som default.
Citera
2026-08-16, 21:20
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Inte direkt ny information, men intressant ändå.

Nej för insatta är det säkert old news, för en annan som inte har koll på något sådant här var det verkligen intressant att se vad polisen/rättsväsendet faktiskt är kapabla till online.
Senast redigerad av SmygerOmkring 2026-08-16 kl. 21:27.
Citera
2026-09-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Vafan tror du? Myndigheter har minst lika duktiga om inte duktigare hackare på sin sida för att inte tala om en enorm mängd mer resurser.
Dom har säkert en hel del grymma tekniker och även hjälp av AI som kan leta efter mönster efter hackare. Men jag tror att det finns en liten grädda av hackare som har helt sjuka skills. Det fanns ju en svensk som FBI brukade ringa på 90 talet som hjälpte dom när dom kört fast. Har för mig att det var han som jagade rätt på han som släppte viruset Loveletter. Det finns säkert nån nu av hans kaliber som inte är på myndigheternas sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in