Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag har läst trådstarten. SVT har inte avslöjats med någonting här. Det enda den här tråden handlar om är att vissa inte förstår olika saker, som hur skogsbränder fungerar. Att utlösande faktor vid skogsbränder i regel räknas som den sekundära orsaken, eftersom det finns så många saker som kan utlösa skogsbränder, och det som vanligen anses vara huvudorsak är just att det finns mycket torrt bränsle i skogarna för bränderna att få fäste i. Om någon har orsakat bränderna med flit eller oaktsamhet, eller om de har uppstått naturligt genom åsknedslag, det må vara hänt, men det förtar inte att själva orsaken att vad som annars hade blivit små, lokala angelägenheter, blivit enorma skogsbränder är just den extrema torkan till följd av den extrema värmen.
Sen är det också helt utomordentligt dumt (alltså no offence, jag menar inget illa mot dig egentligen) och efterblivet av dig, så dumt att man inte tror att du är på riktigt, att du skriver en sån sak som: "Extremt? Det är en definitionsfråga." när det bokstavligen handlar om en värmebölja som enligt rådande definitioner klassas som extrem.
Ovanstående svar är applicerbart på dig också.
Du blir ju bara mer och mer pinsam.
Själv är jag mycket väl insatt i hur skogsbränder fungerar, och jag har också varit mycket i Bordeaux. Fakta: i Bordeaux varierar sommartemperaturerna väldigt mycket från dag till dag och vecka till vecka. I år har det inte varit särskilt mycket varmare än många andra, varma Bordeaux-somrar, när det inte har brunnit.
Däremot förefaller det ha varit torrare än normalt, och Fransk polis har arresterat över 160(!) personer som startat många av bränderna.
SVTs uttalande om ”
bränderna till fölkd av extremvärmen” (det är detta uttalande som hänvisas till trådstarten och som ska diskuteras) är helt enkelt felaktigt.
Och om du tvivlar på ovanstående så får du bara så vänlig och presentera en förklaring till att Bordeaux inte haft några större skogsbränder under de somrar som varit torrast och hetast, t ex 1955 och 1959.
(Sen tycker jag att SVTs klavertramp inte är mycket att bry sig om. De är helt enkelt dåligt insatta och kan helt enkelt inte bättre.)