2026-07-26, 18:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Var någonstans har jag påstått att bränderna "självantänt"? Återkom med citat.
Okej. Man kunde tolka det så med tanke på hur du citerade mig. Men visst, då är vi överens, SVT har aldrig hävdat att bränderna självantänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Nej tack, jag konsumerar inte globohomo-propaganda.
Om du inte vill titta på SVT blir jag ju något förvånad över varför du kommenterar deras sätt att rapportera baserat på andras korta referat och inte helt korrekta citat?
Citera
2026-07-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Okej. Man kunde tolka det så med tanke på hur du citerade mig. Men visst, då är vi överens, SVT har aldrig hävdat att bränderna självantänt.

Med andra ord - du snackar skit.

Citat:
Om du inte vill titta på SVT blir jag ju något förvånad över varför du kommenterar deras sätt att rapportera baserat på andras korta referat och inte helt korrekta citat?

Vad exakt var felaktigt med det jag citerade?
Citera
2026-07-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför det? Visar att under de senaste 25 åren så har bränderna blivit större när det är varmt och torrt. Det kan inte ens en foliehatt förneka. När det är varmt och torrt så brinner det ofta mer.

Varför? För att om det varit lika varmt eller varmare förr så tyder det på att vädret är cykliskt och inte har något med nån jävla globohomo-warming att göra.

Det ni klimatapostlar påstår är att dagens "extermvärme" (som ni för övrigt inte kan definera) beror på människan och hur vi lever - således bör identiska perioder inte förekomma före den industriella tiden.
Citera
2026-07-26, 19:45
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är inget felaktigt i rapporteringen. Om det inte vore för att det är snustorrt i skog och mark hade bränderna kunnat släckas innan det utvecklas några skogsbränder.

När rapporterades det om skogsbränder i Antarktis senast?
En förutsättning för en skogsbrand är skog.
Citera
2026-07-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Aha, jag förstår. Skillnaden är att det nu finns brinnande fordon...

I detta fall var det ett fortdon som orsakade branden, så ja.

Citat:
Hihi, du har nog inte kollat nånting, eller så är du för dum för att kunna läsa vetenskaplig information. För du har noll koll.

Roliga är att du, trots din inbillade överlägsenhet, inte har något konkret argument att komma med.
Det enda du har är diffust "jag har minsann koll på vetenskapen". Jaha, och?
Du har läst massa bullshit från folks vars levebröd och fortsatta karriär hänger på att de kommer fram till de slutsatser som deras beställare kräver.
Kan du ge ett exempel på en forskare som går emot klimathysterin och som samtidigt inte är svartlistad inom vetenskapen och utmålas som "klimatförnekare" i media? Inom vetenskapen borde det vara helt okej med folk som har andra åsikter, eller hur? Det är fullt tillåtet och rimligt att andra åsikter inom andra fält - hur kommer det sig att just "muh climate change" är så känsligt och kräver en närmast Sovjetisk konsensus?

Citat:
Jag behöver förstås inte försvara nånting. Det är som det är, det spelar ingen roll vad anonyma idioter påstår i ett forum på internet. Och det går dessutom att förstå varför det är som det är, vilket jag gör. Det känns skönt.

Du kan inte, det är skillnaden.
Senast redigerad av Runkspenat 2026-07-26 kl. 19:50.
Citera
2026-07-26, 20:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Media målar en bild av att skogsbränder ökar. Det är inte sant.
Media målar en bild av att klimatrelaterade dödsfall ökar. Det är inte sant.
Media målar en bild av att värme är farligare än kyla. Det är inte sant.

Så ja, media skall rapportera vad som är sant och relevant. Så varför gör de inte det?

Jag tror att det vara en bra idé för dig att dubbelkolla vad "media målar för bild" och hur väl denna bild överensstämmer med vad som är sant. Alltså att du utmanar den nidbild av "media" du har inuti ditt huvud, och går till lite olika nyhetssidor och tittar vad som faktiskt sägs eller skrivs.
Citera
2026-07-26, 22:47
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Och du bara fortsätter... Det är fascinerande att se någon använda riktiga fraser, och argumentera på ett vis som nästan låter som någon som diskuterar på riktigt, men där det liksom inte finns någonting alls under ytan. Ingen tanke eller förkunskap om någonting, bara okunskap och barnslig envishet som motor.

Låt mig vända på steken och ställa en motfråga till dig.

Påstår du att längre perioder av låg nederbörd och höga temperaturer över en region inte ökar förekomst och omfattning av skogsbränder?

Det låter som att det är exakt vad du påstår eftersom du misstänkliggör den som tillskriver bränderna dessa orsaker.
Tomma tunnor skramlar mest.
Men medge att SVT vinklar detta hårt och har det som agendajournalistik.
Citera
2026-07-27, 07:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Tomma tunnor skramlar mest.

Jag ser naturligtvis ingen poäng att medge någonting jag ser som felaktigt och tror endast försiggår i era huvuden. Om detta är en sån grej som ni föreställer er, då borde ni kunna lämna stadiet av generella svepande berättelser och ge många specifika exempel.
Citera
2026-07-27, 08:25
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har läst trådstarten. SVT har inte avslöjats med någonting här. Det enda den här tråden handlar om är att vissa inte förstår olika saker, som hur skogsbränder fungerar. Att utlösande faktor vid skogsbränder i regel räknas som den sekundära orsaken, eftersom det finns så många saker som kan utlösa skogsbränder, och det som vanligen anses vara huvudorsak är just att det finns mycket torrt bränsle i skogarna för bränderna att få fäste i. Om någon har orsakat bränderna med flit eller oaktsamhet, eller om de har uppstått naturligt genom åsknedslag, det må vara hänt, men det förtar inte att själva orsaken att vad som annars hade blivit små, lokala angelägenheter, blivit enorma skogsbränder är just den extrema torkan till följd av den extrema värmen.

Sen är det också helt utomordentligt dumt (alltså no offence, jag menar inget illa mot dig egentligen) och efterblivet av dig, så dumt att man inte tror att du är på riktigt, att du skriver en sån sak som: "Extremt? Det är en definitionsfråga." när det bokstavligen handlar om en värmebölja som enligt rådande definitioner klassas som extrem.

Ovanstående svar är applicerbart på dig också.
det är väl ingen som inte tror att skogsbränder ökar när det blir varmare och mer torrt?
Det du verkar läsa från svt är "lokala bränder i sydeuropa"
Men du verkar inte kunna greppa det underliggande narrativet > det beror på klimatförändringarna!

"Ilska när klimatförändringarna förvärrar skogsbränderna"
https://www.svt.se/vader/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=258a57e67ac4ea23424be1e82704a48b

du verkar vara naiv som tror att nyhetsrapporteringen endast handlar om att det är lokala skogsbränder i sydeuropa.
Citera
2026-07-27, 09:06
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
det är väl ingen som inte tror att skogsbränder ökar när det blir varmare och mer torrt?
Det du verkar läsa från svt är "lokala bränder i sydeuropa"
Men du verkar inte kunna greppa det underliggande narrativet > det beror på klimatförändringarna!

"Ilska när klimatförändringarna förvärrar skogsbränderna"
https://www.svt.se/vader/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=258a57e67ac4ea23424be1e82704a48b

du verkar vara naiv som tror att nyhetsrapporteringen endast handlar om att det är lokala skogsbränder i sydeuropa.

Nur sker det stora antalet bränder i samband med att ännu en rekordvarm sommar äger rum, och det anses av experter vara mänsklig aktivitet som sannolikt har förvärrat och/eller gjort denna långa period av mycket höga temperaturer mer sannolik. Den höga temperaturen har gjort att bränderna uppstått lättare, spridit sig snabbare, och gör också att släckningsarbetet är svårare, osv osv. De extrema temperaturerna, det förändrade klimatet, och skogsbränderna hänger av allt att döma ihop. Man behöver inga narrativ för att nå dit, bara forskning.

Klimatet genomgår en dramatisk förändring just nu och det kommer bara bli varmare. Detta är alltså helt glasklart som nuvarande utsläppsnivåer ser ut och trögheten i systemet. Och det spelar ingen roll om du eller andra i tråden tror på detta, detta mönster kommer fortsätta, med avvikelser, framåt inom överskådlig framtid.

Det jag är nyfiken på är varför såna som du blir så sura på den som säger som det är? Varför föredrar ni lögner som så tydligt är lögner, där man så lätt kan spåra argumenten till desinformationsfabriker med kortsiktiga finansiella intressen i att förneka sanningen?

Citera
2026-07-27, 11:31
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser

Menar du att Erika Bjerström inte var fullständigt objektiv i sin rapportering?

https://www.journalisten.se/debatt/svenskarna-fortjanar-en-konstruktiv-journalistik-i-klimatfragan/
Citera
2026-07-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att SVT proklamerar sitt parti inför valet är väl inte okänt? Inget nytt under solen. Det var inte många år sedan de varnade för en ny istid. Sedan blev det plötsligt solen som var problemet. Allt för att gynna den politik de vill.

SVTs chefer har varit borgerligt tillsatta sedan 2014. Nuvarande chef är grevinnan Lagerqrantz.

Sedan är TS lite dum i huvudet.

Det är som att gnälla om att media rapporterar om att det inträffat en dödsskjutning, och istället menar att dödsorsaken tydligt var blodförlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in