2026-07-27, 15:53
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik redigerad.

Moderator
Citera
2026-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Eller så kan man bara dra ner till Coop och köpa på sig några kycklingpaket. Gick alldeles utmärkt att ta fyra, uppdelat på två köp. Bra erbjudanden på broccoli och ekologisk ruccola också.
Broccoli för 50:-/kg är givetvis bättre än COOP:s normalpris som är 67,60/kg. Willys normalpris är 63,60/kg. ICA:s normalpris är 54,75/kg.

Kan någon förklara varför Nooshi Dadgostar klagar på ICA-handlarnas höga vinster, men inte säger ett pip om COOP:s höga priser (och negativa vinst)? För 50 år sedan hade COOP en tredjedel av dagligvaruhandeln, idag är det en sjättedel. Och det fortsätter att gå nedåt, i takt med att de gamla sossarna dör ut. (Sossarnas importerade valboskap handlar på Lidl.) Axfood (Willys, Hemköp, City Gross, Tempo) har ca en fjärdedel av marknaden.
Citera
2026-07-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Broccoli för 50:-/kg är givetvis bättre än COOP:s normalpris som är 67,60/kg. Willys normalpris är 63,60/kg. ICA:s normalpris är 54,75/kg.
Vitsen är inte att köpa broccoli där den är billigast. Vitsen är att köpa saker efter säsong.
Citera
2026-07-27, 17:23
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Willys har ju inte ens ekologisk broccoli i sitt sortiment. Jag handlar inte av butiker som vill förgifta mig.
Citera
2026-07-27, 17:32
Medlem
Citat:
Willys har ju inte ens ekologisk broccoli i sitt sortiment. Jag handlar inte av butiker som vill förgifta mig.
Och du bara måste ha just broccoli? Tror faktisk just det tankesättet gör att många handlar dyrare än vad de behöver.
Citera
2026-07-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och så har de sålt ut mängder av sina företag och fastigheter för att kunna överleva ett år till. Det är så sjukt pinsamt. KF var en gång i tiden ett av Sveriges absolut största företag, i dag finns knappt något av forna KF kvar. 1975 var de Sveriges största företag. De är praktexemplet på "ur hand i mun" och de borde vara hedersgäster i Lyxfällan.
År 1975 var KF Sveriges alla kategorier största företag och innehöll vid sidan av dagligvaruhandeln en lång rad dotterbolag. Skandiakonserv, bensinbolaget OK, kvarnen Tre Kronor, galoschfabriken i Gislaved och pappersbruket Fiskeby är bara några av alla de industri- och handelsföretag som ingick i KF-koncernen.
https://foretagskallan.se/kf-och-svarigheten-att-stalla-om-fran-fornstora-dagar/

Hur fan kan man misslyckas så totalt?
Det kan jag förklara. När min far sade upp sig var han inköpschef för Foodia i Staffanstorp. Men eftersom han inte var medlem i Socialdemokraterna kunde han inte avancera högre inom KF. Att han skötte både sitt eget jobb och sin alkoholiserade chefs jobb spelade ingen roll. För de högsta positionerna går partibok före kompetens. (Och nykterhet.)

Taktiken att sälja av de lönsamma delarna och behålla delarna som går med förlust är, hur skall man uttrycka saken, en smula oortodox.
Citat:
Varför hänvisar du då till COOP:s extrapris på konventionellt odlad broccoli? Om du vill ha ekologiskt odlad broccoli från COOP i Skåne så är du hänvisad till frysdisken, den kostar 43,78/kg. Även Willys har ekologiskt odlad broccoli i frysdisken. Den kostar 41,84/kg. COOP i Stockholm har faktiskt färsk ekologiskt odlad broccoli från Italien, till det facila priset 158,80/kg. Det tycker jag är dyrt. Då köper jag hellre COOP:s konventionellt odlade broccoli från Sverige för 50:-/kg. Jag tar förgiftningsrisken. Tänker inte COOP på klimatet, eftersom de transporterar färska grönsaker från Italien, trots att samma grönsak odlas i Sverige? Jag skall tipsa Greta Thunberg så att hon kan limma fast sig på COOP på S:t Eriksgatan.

Att notera: När sosseorganisationen PRO gör prisjämförelser så blir matkassen konsekvent billigast hos Willys och dyrast hos COOP. Men för all del, det är billigare att handla maten på COOP än på 7-Eleven.
Citera
2026-07-27, 18:41
Medlem
Citat:
Kan bero på att Icas framgång till stor del bygger på skattefiffel och det brukar få Nooshi att se rött.

Ica slåss för sin affärsmodell – kan bryta mot lagen >>

Det handlar alltså om att Ica använder sin ställning som storföretag när det gäller inköp och konkurrens, men smiter undan skatt genom att utnyttja 3:12 reglerna, som egentligen är till för småföretag.
Konkurrensverkets granskning är inte klar, men du vet redan resultatet? Bra spåkula du har. Eller om det är ekologiskt röka.
Citera
2026-07-27, 18:44
Medlem
Citat:
Att notera: När sosseorganisationen PRO gör prisjämförelser så blir matkassen konsekvent billigast hos Willys och dyrast hos COOP. Men för all del, det är billigare att handla maten på COOP än på 7-Eleven.
Ett stort problem när de jämför priser är att de enbart tittar på märkesvaror.

Att man kan köpa lika bra dijonsenap på Willys för en femtdel av priset (överdrev lite i min ilska, men bra mycket under halva priset) spelar ingen som helst roll då de enbart tittar på märkessenapen. Det där stör min varenda gång jag läser om prisjämförelser.

Precis samma sak gäller med de flesta varorna. Man kan köpa riktigt billigt på Willys, men kanske inte att det är så att just Kellogs Cornflakes är billigast där, men de har alternativ som kostar fan så mycket mindre.

Varför kan ingen journalist reagera på det? Och PRO. Alla pensioner vet vad som är billigast. Era medlemmar har koll, men inte ni.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-27 kl. 18:54.
Citera
2026-07-27, 18:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Gillar den kooperativa tanken, trots att jag absolut inte är sosse. Och bara så sorgligt att KF failat så totalt.

Nu får vi hoppas på Willys som sakta men säkert nafsar på Ica. Vi behöver konkurrens för att hålla matpriserna nere. Och visst har jag aktier i Axfood
Jo samma men sossarna från början hade ju något av ett ansvarstagande där man genuint ville att folk skulle få det bättre och komma undan så billigt som möjligt för allas bästa. Går man in på coop idag finns inget av det, tvärtom.

Är är smart att som du ha aktier i Axfood då det i praktiken är ett oligopol. Är ju noll risk och ok avkastning kan jag gissa. Hoppas att fler tyska kedjor kommer in som Aldi och kanske Netto igen, när de var här senast hade svensken det för bra tror jag och man höll fast vid det man visste om (ICA,Coop, Hemköp, Vi(vo) osv.) men jag tror att det ser helt annorlunda ut idag. Willys på den tiden sågs som lite suspekt, idag är det ju en av de stora.
Citera
2026-07-27, 18:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Varför hänvisar du då till COOP:s extrapris på konventionellt odlad broccoli? Om du vill ha ekologiskt odlad broccoli från COOP i Skåne så är du hänvisad till frysdisken, den kostar 43,78/kg. Även Willys har ekologiskt odlad broccoli i frysdisken. Den kostar 41,84/kg. COOP i Stockholm har faktiskt färsk ekologiskt odlad broccoli från Italien, till det facila priset 158,80/kg. Det tycker jag är dyrt. Då köper jag hellre COOP:s konventionellt odlade broccoli från Sverige för 50:-/kg. Jag tar förgiftningsrisken. Tänker inte COOP på klimatet, eftersom de transporterar färska grönsaker från Italien, trots att samma grönsak odlas i Sverige? Jag skall tipsa Greta Thunberg så att hon kan limma fast sig på COOP på S:t Eriksgatan.

Jag har inte hänvisat till nånting, men jag köpte ekologisk broccoli på Stora Coop i dag och den var på kampanj. Från Spanien.

För övrigt har jag aldrig påstått att Coop är en lågprisbutik. Du gormar om att de är dyrare än Lidl och Willys, men de är ju lågprisbutiker som säljer lågprismat. Coop och Ica tillhör ett annat segment. Sen är det skillnad på stormarknader och mindre butiker, men det verkar du inte heller ta hänsyn till.

Matpriskollen: Coop Online har billigaste matkassen i Stockholm >>

Matpriskollen: Coop Online har billigaste matkassen i Malmö >>

Citat:
Konkurrensverkets granskning är inte klar, men du vet redan resultatet? Bra spåkula du har. Eller om det är ekologiskt röka.

Att utredningen inte är klar förändrar inte det faktum att den pågår av en anledning. Även om Ica inte gör något olagligt, så finns det moraliska aspekter i det hela.
Citera
2026-07-27, 23:04
Medlem
Citat:
Jag har inte hänvisat till nånting, men jag köpte ekologisk broccoli på Stora Coop i dag och den var på kampanj. Från Spanien.

För övrigt har jag aldrig påstått att Coop är en lågprisbutik. Du gormar om att de är dyrare än Lidl och Willys, men de är ju lågprisbutiker som säljer lågprismat. Coop och Ica tillhör ett annat segment. Sen är det skillnad på stormarknader och mindre butiker, men det verkar du inte heller ta hänsyn till.

Matpriskollen: Coop Online har billigaste matkassen i Stockholm >>

Matpriskollen: Coop Online har billigaste matkassen i Malmö >>

Att utredningen inte är klar förändrar inte det faktum att den pågår av en anledning. Även om Ica inte gör något olagligt, så finns det moraliska aspekter i det hela.
Då får du tipsa PRO om att de har fel. För faktum kvarstår, när man prisjämför normalpris för identiska märkesvaror så är COOP konsekvent dyrast. Det blir så när man försöker bedriva företag utgående från centralstyrning och skrivbordsanalyser. KF är inte direkt vad jag skulle kalla för en lärande organisation. KF är snarare ett bra exempel på att man inte nödvändigtvis lär sig någonting av sina misstag. Att halvera sin marknadsandel på 50 år, men ändå fortsätta i full fart mot konkurs är makabert att bevittna. För 50 år sedan var COOP och ICA jämnstora, idag är ICA tre gånger större än COOP.

Dina länkar visar att COOP år 2023 lyckades visa upp billigast matkasse förutsatt att man handlar för minst 10.000:-/månad. I min familj lyckas vi aldrig handla mat för 10.000:-/månad. Men det beror nog på att vi handlar på Willys och Lidl. Då har vi ändå två vuxna söner som bor hemma, och de är inte små i maten.

Vilka moraliska aspekter? Om Konkurrensverket frikänner ICA så finns det inga aspekter alls.
Citat:
Ett stort problem när de jämför priser är att de enbart tittar på märkesvaror.

Att man kan köpa lika bra dijonsenap på Willys för en femtdel av priset (överdrev lite i min ilska, men bra mycket under halva priset) spelar ingen som helst roll då de enbart tittar på märkessenapen. Det där stör min varenda gång jag läser om prisjämförelser.

Precis samma sak gäller med de flesta varorna. Man kan köpa riktigt billigt på Willys, men kanske inte att det är så att just Kellogs Cornflakes är billigast där, men de har alternativ som kostar fan så mycket mindre.

Varför kan ingen journalist reagera på det? Och PRO. Alla pensioner vet vad som är billigast. Era medlemmar har koll, men inte ni.
Visst är det så. Butikerna har egna kvalitetsmärken som är billigare än märkesvarorna. COOP kallar sitt kvalitetsmärke "COOP" (fantasifullt), ICA har "ICA" (lika fantasifullt) Willys har "Garant", och Lidl har flera olika. De satsar ganska hårt på "Matriket" som är garanterat svenska produkter, men även de gamla europeiska "Milbona", "Chef Select", "Alesto", "Butcher's", "Culinea", "Dulano", med flera.

Vad många inte har klart för sig är att Lidl generellt håller mycket hög kvalitet på varorna, vilket inte är så konstigt eftersom Lidl är verksamt på en internationell marknad. Vi svenskar är vana vid att hålla till godo med en ganska låg kvalitet på matvaror. Frukt och grönt som i Sverige säljs som klass 1, säljs som klass 2 i länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien, Italien, med flera. (Ni som har handlat på Carrefour i Frankrike förstår vad jag menar.)

COOP-butiken som slog igen i min stad hade en frukt och grönt-avdelning som var av så låg kvalitet, att i Frankrike hade de varorna skänkts till soppkök för hemlösa. Ingen hade varit beredd att betala för så låg kvalitet. Slokande grönsaker och halvrutten frukt till fullpris? Tack, men nej tack. Hur svårt är det att låta personalen se över frukt och grönt några gånger varje dag, och kassera det som blivit dåligt? Hos Willys och Lidl läggs det i påsar med 50% rabatt om det börjar se bedagat ut, och produkter med kort datum sätts också ner. På COOP måste man kolla datum noga för det är fullpris, även om datumet passerades förra veckan.

Till sist vill jag tipsa om att Lidl i Playa del Ingles har gåsleverpastej i sitt standardsortiment. Kyldisken längst in i butiken, ungefär i mitten och ganska högt upp. Inte särskilt dyrt heller. Men den är förmodligen inte ekologisk. Tillsammans med biscottes och en cava blir det en hyfsat billig hors d'oevres.
Citera
2026-07-27, 23:46
Medlem
zombie-nations avatar
Handlar på de butiker som har lägst pris överlag. Flänga omkring för att köpa en enda lockvara, nä det får vara. Det blir både arbetsamt och dyra resor. Visst om någon cyklar så är det väl OK. Annars tycker jag man sparar mest genom att handla i en affär som är billig och som man besöker såpass ofta att man vet priser på det mesta. Ibland kan det löna sig att splittra sig mellan två affärer om den ena inte har allt eller om det finns en favoritvara bara i ena affären. Sedan köper jag helst frukt och potatis på mitt turklivs där de är godast och billigast. Så åker inte runt och letar. Passar på medan jag är där. Man vet vilka varor som är billigast och bäst och kan bestämma efter det vilken affär man besöker.

Går aldrig efter lockpriser. Finns det nedsatta priser som jag ser när jag väl är där kan jag utnyttja dessa.

Jag hoppas att de som köper enstaka varor kollar i reklamblad först vad som finns och inte går till tre affärer på raken och irrar runt. Ska man ändå åka förbi en affär med en lockvara så är det naturligtvis mer OK att stanna där än att åka flera kilometer för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in