Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag har inte hänvisat till nånting, men jag köpte ekologisk broccoli på Stora Coop i dag och den var på kampanj. Från Spanien.
För övrigt har jag aldrig påstått att Coop är en lågprisbutik. Du gormar om att de är dyrare än Lidl och Willys, men de är ju lågprisbutiker som säljer lågprismat. Coop och Ica tillhör ett annat segment. Sen är det skillnad på stormarknader och mindre butiker, men det verkar du inte heller ta hänsyn till.
Matpriskollen: Coop Online har billigaste matkassen i Stockholm >>
Matpriskollen: Coop Online har billigaste matkassen i Malmö >>
Att utredningen inte är klar förändrar inte det faktum att den pågår av en anledning. Även om Ica inte gör något olagligt, så finns det moraliska aspekter i det hela.
Då får du tipsa PRO om att de har fel. För faktum kvarstår, när man prisjämför normalpris för identiska märkesvaror så är COOP konsekvent dyrast. Det blir så när man försöker bedriva företag utgående från centralstyrning och skrivbordsanalyser. KF är inte direkt vad jag skulle kalla för en lärande organisation. KF är snarare ett bra exempel på att man inte nödvändigtvis lär sig någonting av sina misstag. Att halvera sin marknadsandel på 50 år, men ändå fortsätta i full fart mot konkurs är makabert att bevittna. För 50 år sedan var COOP och ICA jämnstora, idag är ICA tre gånger större än COOP.
Dina länkar visar att COOP år 2023 lyckades visa upp billigast matkasse förutsatt att man handlar för minst 10.000:-/månad. I min familj lyckas vi aldrig handla mat för 10.000:-/månad. Men det beror nog på att vi handlar på Willys och Lidl. Då har vi ändå två vuxna söner som bor hemma, och de är inte små i maten.
Vilka moraliska aspekter? Om Konkurrensverket frikänner ICA så finns det inga aspekter alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Ett stort problem när de jämför priser är att de enbart tittar på märkesvaror.
Att man kan köpa lika bra dijonsenap på Willys för en femtdel av priset (överdrev lite i min ilska, men bra mycket under halva priset) spelar ingen som helst roll då de enbart tittar på märkessenapen. Det där stör min varenda gång jag läser om prisjämförelser.
Precis samma sak gäller med de flesta varorna. Man kan köpa riktigt billigt på Willys, men kanske inte att det är så att just Kellogs Cornflakes är billigast där, men de har alternativ som kostar fan så mycket mindre.
Varför kan ingen journalist reagera på det? Och PRO. Alla pensioner vet vad som är billigast. Era medlemmar har koll, men inte ni.
Visst är det så. Butikerna har egna kvalitetsmärken som är billigare än märkesvarorna. COOP kallar sitt kvalitetsmärke "COOP" (fantasifullt), ICA har "ICA" (lika fantasifullt) Willys har "Garant", och Lidl har flera olika. De satsar ganska hårt på "Matriket" som är garanterat svenska produkter, men även de gamla europeiska "Milbona", "Chef Select", "Alesto", "Butcher's", "Culinea", "Dulano", med flera.
Vad många inte har klart för sig är att Lidl generellt håller mycket hög kvalitet på varorna, vilket inte är så konstigt eftersom Lidl är verksamt på en internationell marknad. Vi svenskar är vana vid att hålla till godo med en ganska låg kvalitet på matvaror. Frukt och grönt som i Sverige säljs som klass 1, säljs som klass 2 i länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien, Italien, med flera. (Ni som har handlat på Carrefour i Frankrike förstår vad jag menar.)
COOP-butiken som slog igen i min stad hade en frukt och grönt-avdelning som var av så låg kvalitet, att i Frankrike hade de varorna skänkts till soppkök för hemlösa. Ingen hade varit beredd att betala för så låg kvalitet. Slokande grönsaker och halvrutten frukt till fullpris? Tack, men nej tack. Hur svårt är det att låta personalen se över frukt och grönt några gånger varje dag, och kassera det som blivit dåligt? Hos Willys och Lidl läggs det i påsar med 50% rabatt om det börjar se bedagat ut, och produkter med kort datum sätts också ner. På COOP måste man kolla datum noga för det är fullpris, även om datumet passerades förra veckan.
Till sist vill jag tipsa om att Lidl i Playa del Ingles har gåsleverpastej i sitt standardsortiment. Kyldisken längst in i butiken, ungefär i mitten och ganska högt upp. Inte särskilt dyrt heller. Men den är förmodligen inte ekologisk. Tillsammans med biscottes och en cava blir det en hyfsat billig hors d'oevres.