Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Det beror väl på hur man jämför. Klart att Willys importerade köttslamsor från Lettland är billigare än Coop Änglamarks ekologiska gräsbeteskött. Varje gång jag bläddrar i ett Willys-blad är det fullt med importerad skit, vilket gör att jag undviker butiken. Eftersom folk i allmänhet inte bryr sig om vad de stoppar i sig, förstår jag att de är lönsamma. Men jag resonerar lite annorlunda.
Härom året prisjämförde jag 40 olika märkesvaror. Det var alltså exakt samma produkter. (Kalles kaviar, Gevalia, Wasa husman, Skogaholms limpa, etc.) Det var mellan en stor COOP och Willys i samma storlek och det var endast normalpris, inte extrapris. COOP var i genomsnitt 15% dyrare, och COOP var inte billigare på en enda vara.
Jag har lite inblick i hur illa COOP är skött, min far gjorde karriär på KF tills att han blev egen företagare på 1970-talet. De hade på fullt allvar sammanträden där de diskuterade hur maten kunde göras billigare utan att bli helt oätlig. Han var med när de uppfann "Minutburgaren" med 50% kötthalt. Genom åren har KF sålt av alla sina produktionsanläggningar för att täcka förlusterna, och kvar finns inte mycket mer än grossistlager och en massa olönsamma butiker. De äger inte ens KF-huset och Katarinahissen längre. Men de äger en hel del tomma affärslokaler som de tog över när Netto lämnade Sverige.
COOP lyckas med konstycket att hålla mycket högre priser men ändå gå med förlust. Lustigt nog så ligger ICA nästan lika högt i pris som COOP, men går som regel med hyfsad vinst. Man bör komma ihåg att ekologiska produkter är konjunkturkänsliga, när folk får det ekonomiskt knapert så dyker försäljningen av ekoprodukter. Det är inte en god affärsidé att låta dem vara mer än ett nischsortiment. På Willys har de den här veckan entrecôte från Brasilien (vilket är gräsbeteskött) för 225:-/kg, men även ekologisk entrecôte från Sverige för 429:-/kg. COOPs Naturbetesentrecôte kostar 465:-/kg. Om du föredrar att lägga dina slantar hos sossarnas förlustbutik så är det din ensak. Men till och med pensionärerna börjar överge COOP för Lidl.
Trådskaparen menar att det är lönsammare att bara handla i en affär. Det är helt fel. Jag handlar alltid på Willys och Lidl, med en lista för vardera butik eftersom jag prisjämför innan jag handlar. Jag kollar även hemsidorna för COOP och ICA, men de besöker jag bara några enstaka gånger per år. Det kostar för mycket helt enkelt. Jag kan även tipsa om att det godaste butiksbakade brödet finns hos Lidl. Det är det enda stället i Sverige som säljer bra baguette. Alla andra använder socker i degen.