Citat:
Då invänder du tydligen inte mot den fundamentala och för alla beslut nödvändiga motivationen och hur den konceptuellt ser ut.
Vad detta sedan driver är för saken egalt. Att äta eller göra något oerhört sofistikerat är sak samma.
Eftersom jag är överens med Quoi... gällande detta så blir det intressant att vi två samtidigt är överens om samma sak.
—-
Sidonoteringar:
Om man hävdar att något ofarligt för en frisk person är ”absolut inte bra för hälsan” och känner ”obehag” inför detsamma har man enligt min mening drabbats av en irrationell rädsla. Men det kan kognitiv terapi, det vill säga en typ av självformande, hjälpa till med. Om man nu vill kunna njuta av godis, den varan är ju knappast fysiologiskt nödvändig.
Många ickemänskliga djur är mottagliga för betingning och kan således läras att undvika socker.
Tillsatser, vad är det? Ingredienser? Och vad är problemet med sådana?
Gift? Allt är giftigt och inget är giftigt. Det är en fråga om dos.
Man kan ”anse” vad som är bra och dåligt för en, men bortsett från ett par mer påtagliga bovar (typ cigg, inte röra på sig öht och bälga i sig sprit), så baseras de flesta uppfattningar om vad som är ”nyttigt” och inte på effekter som kan ses i mycket stora material men i vilka den individuella effekten statistiskt sett är närmast obefintlig för en frisk person.
Super gör man bäst i avskildhet.
Vad detta sedan driver är för saken egalt. Att äta eller göra något oerhört sofistikerat är sak samma.
Eftersom jag är överens med Quoi... gällande detta så blir det intressant att vi två samtidigt är överens om samma sak.
—-
Sidonoteringar:
Om man hävdar att något ofarligt för en frisk person är ”absolut inte bra för hälsan” och känner ”obehag” inför detsamma har man enligt min mening drabbats av en irrationell rädsla. Men det kan kognitiv terapi, det vill säga en typ av självformande, hjälpa till med. Om man nu vill kunna njuta av godis, den varan är ju knappast fysiologiskt nödvändig.
Många ickemänskliga djur är mottagliga för betingning och kan således läras att undvika socker.
Tillsatser, vad är det? Ingredienser? Och vad är problemet med sådana?
Gift? Allt är giftigt och inget är giftigt. Det är en fråga om dos.
Man kan ”anse” vad som är bra och dåligt för en, men bortsett från ett par mer påtagliga bovar (typ cigg, inte röra på sig öht och bälga i sig sprit), så baseras de flesta uppfattningar om vad som är ”nyttigt” och inte på effekter som kan ses i mycket stora material men i vilka den individuella effekten statistiskt sett är närmast obefintlig för en frisk person.
Super gör man bäst i avskildhet.
Ok, viss risk för att du börjar bygga halmgubbar här.
Vi tar det från början, du och Qui förespråkar som jag ser det hedonismen.
Dvs:
Vad motiverar människan?
Människan drivs ytterst av välbehag och undvikande av obehag.
Vad är mening?
Mening är inget självständigt värde utan reduceras till välbehag.
Min linje:
Vad motiverar människan?
Evolutionen ger oss belöningssystem, men människor internaliserar mål och värderingar som blir verkliga motiv.
Vad är mening?
Mening skapas genom de värden och mål vi utvecklar och lever efter. Välbehag är en återkopplingsmekanism, inte nödvändigtvis målet.
Tar vi godis exemplet igen så hävdar ni att Qui och du äter godis för att det ger tillfredsställelse och jag äter inte godis för det ger mig tillfredsställelse.
Inte fel i sak men givetvis en bristfällig förklaring.
När allt förklaras som att det ger oss tillfredställelse så förklaras ingenting!
Det enda ni gör är att konstaterar att vi har ett belöningssystem, vilket vi alla tre faktiskt är eniga om.
I min modell är tillfredsställelsen en återkopplingsmekanism, för att förstå vad som ger denna så måste vi förstå vad personen finner meningsfullt.
Håller du med om det sista är vi överens, Qui skrev i början av vår utväxling av idéer en hel del som svårligen stämmer överens med min linje.
När det gäller godis, jag har passerat femtio, vid mina årliga hälsokontroller så har jag aldrig hört av min läkare att jag skulle börja äta godis och gå i kognitiv träning för att äta mer onyttigt.
Tror faktiskt ingen läkare skulle göra detta. Godis är tomma kalorier med tillsatser som precis som du säger i låga doser inte orsakar någon större skada. Men nyttigt är det inte.
Jag lever ett liv där det jag finner värdefullt kräver en god hälsa och tillåter endast begränsad övervikt. Tomma kalorier är inget jag behöver även om jag inte är rädd för dem.
Finns fantastiskt mycket god mat som är både nyttigt och ger tillfredsställelse, alla borde gå över till mat lagad från grunden och bort från högprocessad skitmat optimerad för att skapa beroende.
”Once you pop you cannot stop” var inte bara tomma ord…