Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-27, 16:17
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med men tyvärr kommer ett regelverk inte göra så mycket nytta. Det bästa är att ta bort dessa helt från våra vägar eller om nu företagen ska få fortsätta så lägger man HELA kostnaden på dessa, även all sjukhusvård och efterföljande sjukskrivningar.
Att ta bort dom är enda sättet att få ordning på problemet. Det fungerar helt enkelt inte att ha elsparkcyklar på gatorna eftersom folk inte klarar av att hantera dem.
Citera
2026-07-27, 16:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Ja hjälmkrav på privata oxå..Och alla cyklar då oxå. Du tror någon bryr sig.? 90 % kommer köra utan hjälm ändå på sina privata.
Det är nog främst hyrsparkarna de kollar mest på förändringar just nu. Vilket är bra. De är dpm som orsakar mest olyckor.
Hjälmtvång kommer dock nog aldrig ske i Sverige. Iaf inte för vuxna.

Även med hjälm kör folk som dårar. En vanlig hjälm kommer inte förhindra olyckor med tanke på alla barn och ungdomar kör.

Du drar dock alla över en kant när 90 % av alla vuxna sköter sig. Ser dagligen hundratals vuxna i Stockholm som sköter sig. Även ungdomar.

Sen är der ALLTID barn / ungdomar som kör idiotiskt när man väl ser några som inte sköter sig

Hjälmkrav på alla barn och ungdomar är givetvis väldigt bra. De som kör som dårar.
Däremot ser jag dagligen barn köra utan hjälm trots det är hjälmkrav för alla barn

Samt åldersgräns vore bra.
Var drar jag alla vuxna över en kant? varför vill du inte ha hjälmtvång? Vem fran bryr sig om de som skiter i det? Det enda som händer då är kraftiga böter, kanske indraget körkort och eventuellt död eller invaliditet ifall de kör och smäller.

Ungar ska vara förbjudna från att köra dom. Att det ens sker nu är hål i huvudet!

När jag hade min för pendling, så var jag den enda med hjälm. Samt att alla andra körde som idioter. Kollade sig inte för, körde slalom mellan allt och alla och korsade vägar till höger och vänster utan att sakta ner eller titta först. Man märkte att noll av dom hade körkort av någon form. Jag däremot körde exakt efter alla regler och försiktigt och kollade mig för, låg inte heller nära någon.
Citera
2026-07-27, 16:23
Medlem
Något måste ske. Går knappt ta en promenad längre utan att riskera krocka. Förr gick det knappt gå in i en matbutik utan att krocka med ungdomar med elsparkcykel.

Skett allt för många olyckor med elsparkcykel. Nya regler behövs.
Citera
2026-07-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Var drar jag alla vuxna över en kant? varför vill du inte ha hjälmtvång? Vem fran bryr sig om de som skiter i det? Det enda som händer då är kraftiga böter, kanske indraget körkort och eventuellt död eller invaliditet ifall de kör och smäller.

Ungar ska vara förbjudna från att köra dom. Att det ens sker nu är hål i huvudet!

När jag hade min för pendling, så var jag den enda med hjälm. Samt att alla andra körde som idioter. Kollade sig inte för, körde slalom mellan allt och alla och korsade vägar till höger och vänster utan att sakta ner eller titta först. Man märkte att noll av dom hade körkort av någon form. Jag däremot körde exakt efter alla regler och försiktigt och kollade mig för, låg inte heller nära någon.

Nu minns jag inre vad dj skrev. Men du sa att alla kör som idioter eller vad fan du nu skrev. 90 % av alla vuxna kör med vett i etikett.

Jaha ja polisen ska altså fokusera på alla som inte har hjälm menar du.? Det finns inte viktigare saker i dagens samhälle att prioritera för polisen en stoppa folk som kör vettigt men utan hjälm?

Sen låter det på dig som en liten hjälm räddar livet eller minskar Olyckor.
Citera
2026-07-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Att ta bort dom är enda sättet att få ordning på problemet. Det fungerar helt enkelt inte att ha elsparkcyklar på gatorna eftersom folk inte klarar av att hantera dem.

Ja hyrelsparksen kanske inom ett par år är ett minne blott. Men de som äger en kan de inte förbjuda lika mycket som folk som har egna vanliga cyklar.

Är som sagt Hyrelcyklarna som de flesta olyckor sker med och med dom som folk kör med alkohol i kroppen.
Citera
2026-07-27, 16:40
Avstängd
Citat:
Nu minns jag inre vad dj skrev. Men du sa att alla kör som idioter eller vad fan du nu skrev. 90 % av alla vuxna kör med vett i etikett.

Jaha ja polisen ska altså fokusera på alla som inte har hjälm menar du.? Det finns inte viktigare saker i dagens samhälle att prioritera för polisen en stoppa folk som kör vettigt men utan hjälm?

Sen låter det på dig som en liten hjälm räddar livet eller minskar Olyckor.
Du är ju helt jävla dum i huvudet. Är du 12 år gammal eller?
Citera
2026-07-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Här i min stad är det inte så ofta man ser flera på privata elkickar, främst på voi och det är inte lika ofta som förra säsongen. Jag gissar att de som åker flera är såna som köper de billigaste och som inte klarar tunga personer speciellt bra.

Minns inte när jag såg en "olaglig" elkick senast, vad gäller hastighet alltså. Det finns en gubbe här i stan, en gammal pundare som flänger omkring på en motard också och som har en sån supertrimmad men jag har aldrig sett honom.

De som går 25 km/h och många tror att det bara är att trafikförsäkra så är dom lagliga är inte tillåtna ändå eftersom dom inte går att registrera som klass 2 moppe, då blir det ett oregistrerat motorfordon och det finns det inga körkort för.

De flesta kvalitetskickar som sälja har tillräckligt med kraft för uppförsbackar, även branta uppförsbackar med tunga förare. Min är helt laglig med 250/1250watt nominell/max effekt, har blinkersar, ringklocka, belysning och reflex både bak och på sidorna. Jag använder den ganska ofta, mest för att det är kul, och har hittills aldrig blivit omkörd av en annan elkick, däremot trampcyklar(utan elmotor) cyklar både om och ifrån, även äldre damer.

Jag tycker det är skitlöjligt att flashback har blivit ett så pass skitnödigt forum för genompräktiga och hyperkänsliga wokeincels som håller på att få sina liv förstörda för att folk åker elsparkcykel, mer tragiskt än hur mycket olyckor det sker pga idioter på dessa.

Jag tror tyvärr 70 % som säger att de nästan blivit påkörda o ditten o datten, är fixerade vid att hata elsparkcyklar och hittar sen på massa bulshit upplevser.

Ser dagligen folk åka på sådanna idag, men aldrig någon som kör som en galning eller liknade. Flesta saktar in när folk kommer med hundar eller barn osv.

Riktigt sjukt är det med denna fixering har blivit
Citera
2026-07-27, 16:43
Medlem
Citat:

Snarare du som verkar totalt efterbliven.

Polisen har fan viktigare saker i dagens samhälle än sitta och fokusera på folk som kör utan hjälm.

Vakna upp istället
Citera
2026-07-27, 16:44
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Hatet emot elscooter som fordonsslag är lika töntigt som hatet emot mopedbilar och A-traktorer. Det kommer alltid ske olyckor och det sker även dödsolyckor med bilar och motorcyklar. Jag antar att ni som vill "förbjuda skiten" är helt nöjda med EU:s kommande fartspärrar på bilar. Och varför behöver vi motorcyklar över 250 cc? Du klarar dig utmärkt med den effekten.
Citera
Avstängd
Citat:
Snarare du som verkar totalt efterbliven.

Polisen har fan viktigare saker i dagens samhälle än sitta och fokusera på folk som kör utan hjälm.

Vakna upp istället
Varför inte ta bort alla olika regler, krav och lagar? För polisen har ju inte tid ändå? Då får du som du vill, ett idiotsamhälle, där du blir den största idioten!
Citera
Medlem
Citat:
Vet du om.att det är Hjälmkrav för alla under 15 idag? Varför stoppar polisen sällan alla barn som kör utan hjälm? För de har viktigare saker för sig din dumma jävel.

Vart är föräldrarna till alla barn och ungdomar.?
Får väl kolla så att sina barns skotrar inte är trimmade och se till att köpa en hjälm.

Tyvärr verkar många inDagens generation till föräldrar inte ha krav på sina barn.

Ser dagligen ungdomar åka på sina mopeder som galningar mitt i natten här i området.
Senast redigerad av Ploppodumle 2026-07-27 kl. 16:47.
Citera
2026-07-27, 16:48
Medlem
Citat:
Varför inte ta bort alla olika regler, krav och lagar? För polisen har ju inte tid ändå? Då får du som du vill, ett idiotsamhälle, där du blir den största idioten!

Säg det till polisen istället .
Det är just för att de har viktigare saker för sig som de sällan stoppar barn utan hjälm.

Tro vad fan du vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in