2026-07-27, 14:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är helt sant att runt 99 procent av antika texter har gått förlorade och att historiker inte kräver samtida ögonvittnen för att acceptera att en person har funnits. Men att utifrån det kalla Jesus ”extremt väldokumenterad” är en grov manipulation av fakta. De där påstådda ”11 icke-kristna källorna” är i verkligheten inte alls vad religiösa apologeter vill få det till. De absolut tyngsta av dem – som de romerska författarna Tacitus, Suetonius och Plinius den yngre – skrev sina texter runt år 110–120 e.Kr., alltså nästan ett sekel efter korsfästelsen. De dokumenterade inte mannen Jesus eller hans liv, utan de rapporterade helt enkelt att det nu fanns en besvärlig grupp människor i Romarriket som kallades kristna, och nämnde i förbigående vad dessa kristna trodde på. Att Tacitus år 116 e.Kr. vet vad kristna tror på är ett cirkelargument och bevisar inte att deras tro är historiskt sann. Den judiske historikern Josefus nämner visserligen Jesus något tidigare (år 93 e.Kr.), men hans texter är bevisat manipulerade och förfalskade av senare kristna munkar som kopierade handskrifterna, eftersom en troende jude som Josefus aldrig självmant skulle ha skrivit att Jesus var Messias eller uppstod från de döda. Att dessutom räkna evangelierna som objektiva historiska källor faller på att de är anonyma, teologiska pamfletter skrivna generationer senare i syfte att omvända människor, där författarna dessutom kopierade friskt av varandra. Historiker är eniga om att en judisk predikant vid namn Jesus troligen har funnits, men han är på sin höjd acceptabelt dokumenterad för att ha varit en fattig hantverkare i en obskyr romersk provins – att kalla källläget för ”extremt” i jämförelse med verkligt väldokumenterade antika figurer som Julius Caesar, Cicero eller kejsar Augustus är rent önsketänkande.
De där – tecknena i din text avslöjar att du använt AI. Inte särskilt roligt för andra, jag skulle lika gärna kunna klistra in en AI text som säger emot din. Är den en AI kamp du vill ha? För min AI är den bästa.
Citera
2026-07-27, 14:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur då? ganska säkert? Man är inte helt säker alltså
Till 99.9% kanske?
Citera
2026-07-27, 14:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Till 99.9% kanske?
Möjligen 50%
Citera
2026-07-27, 14:54
Medlem
Citat:
Som kan innebära att läser man kalle anka så kan man tro på att det är lika tillförlitligt som bibeln? Det vet vi inte

Tillförlitlighetsanalys är en vedertagen systematiskt analys som accepteras som en tillförlitlig vetenskaplig metod och mätning..
Du själv gör massvis med egna tillförlitlighetsanalyser dagligen som du accepterar som fakta.
Citera
2026-07-27, 14:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tillförlitlighetsanalys är en vedertagen systematiskt analys som accepteras som en tillförlitlig vetenskaplig metod och mätning..
Du själv gör massvis med egna tillförlitlighetsanalyser dagligen som du accepterar som fakta.
Joo men då måste man veta om det är riktigt man kan inte lita på sånt man inte är helt säker på
Citera
2026-07-27, 15:01
Medlem
Citat:
Joo men då måste man veta om det är riktigt man kan inte lita på sånt man inte är helt säker på

Men det är ju precis så Tillförlitlighetsanalyser fungerar. Dom heter tillförlitliga av en anledning.. Just för att dom är tillförlitliga och man kan alltså lita på det..
Det hade inte varit ett vetenskapligt verktyg om det inte var just tillförlitligt.. Jisses, det går inte fort i verkstan du..
Citera
2026-07-27, 15:03
Medlem
Citat:
De där – tecknena i din text avslöjar att du använt AI. Inte särskilt roligt för andra, jag skulle lika gärna kunna klistra in en AI text som säger emot din. Är den en AI kamp du vill ha? För min AI är den bästa.
men gud styr ju allt ..även ai ..Allt är skapat av gud. Så då är ju alla ai svar godkända av gud.eller har han skapat allt o hela universum men inte ai?
Citera
2026-07-27, 15:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Men det är ju precis så Tillförlitlighetsanalyser fungerar. Dom heter tillförlitliga av en anledning.. Just för att dom är tillförlitliga och man kan alltså lita på det..
Det hade inte varit ett vetenskapligt verktyg om det inte var just tillförlitligt.. Jisses..
Ja men hur får dom sina uppgifter? Det vet vi inte
Citera
2026-07-27, 15:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
men gud styr ju allt ..även ai ..Allt är skapat av gud. Så då är ju alla ai svar godkända av gud.eller har han skapat allt o hela universum men inte ai?
Inget mer AI. Kapisch?
Citera
2026-07-27, 15:07
Medlem
Citat:
Inget mer AI. Kapisch?
svara på frågan om gud är alltets skapare då har han både skapat ai o skapat min åsikt om gud och religion.eller menar du att gud inte styr ai ? Är det jävulens ?
Citera
2026-07-27, 15:09
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Jag tror dig inte.

Du är bara ute efter en debatt.

Inte så bara i och för sig.

Men att du tycker som du skriver tror jag inte alls. Ingen kan vara så korkad.

Fast sanningsbegreppet är ju omtvistat rent filosofiskt så det beror förstås vad du menar med sant. Sant för dig kanske i din tro. (Om du nu faktiskt är troende).

Men om vi tar GT så vet vi ju att historien t.ex. om Adam och Eva är där Eva skapades av Adams revben ett påhitt som så mycket annat i Bibeln.

Djuren samlades i Noaks ark så att de fortlevde. Det är ju en rolig fantasihistoria.

Att Moses delade på Röda havet för att rädda det judiska folket och dränkte faraonerna när judarna passerat torrskodda är ju en kul judisk historia.

I NT kan man läsa om hur en pojke hade med sig fem kornbröd och två små fiskar. Enligt Bibeln mättade det femtusen män som åt (förutom kvinnor och barn....) Miraklet innebar att Jesus välsignade maten, bröt brödet och delade ut det via lärjungarna så att alla kunde äta sig mätta. Vilken story!

Allt sådant här kan förstås uppfattas som metaforer med religöst syfte som inte ska uppfattas bokstavligt. Det är ju så som försvararna av Bibeln argumenterar även när de ska försvara rätt moraliskt ohållbara skrivningar i Bibeln som ju är rätt många, vare sig det handlar om helvetesläran (evig fördömelse), syndafloden (människosläktets utplåning), uppmaning till judarna om att utrota hela folk (Mose- och Samuelsböckerna), kvinnors underordning, homosexualitet m.m.
Citera
2026-07-27, 15:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
svara på frågan om gud är alltets skapare då har han både skapat ai o skapat min åsikt om gud och religion.eller menar du att gud inte styr ai ? Är det jävulens ?
Nej gud direktstyr inte AI tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in