Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-27, 12:38
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Har andra länder trafikförsäkring för elcykel?
På semestern erfors följande:

Citat:
Sedan slutet av 2019 betraktas elsparkcyklar, självbalanserande personliga transportmedel (såsom Segways) och hoverboards som en egen fordonskategori enligt trafikreglerna. Enligt försäkringslagstiftningen klassificeras de som motordrivna landfordon.
Följaktligen omfattas de av kravet på obligatorisk försäkring.

Le code de la route reconnaît les trottinettes électriques, gyropodes et hoverboards comme une catégorie de véhicules à part entière depuis fin 2019. Ce sont des véhicules terrestres à moteur au sens du Code des assurances.
Ils sont donc soumis à l’obligation d’assurance.
Citera
2026-07-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det är olovliga privata och fylla son är farligt. Låt hyrcyklarna vara, det fungerar bra nu och är guld värt när tbanan är avstängd.
Nej, dessa behöver förbjudas först. En trafikfara när de dräller omkring städer gator och torg. En miljöfara när de försvinner på ett eller annat vis, slås sönder och slängs I sjöar och hav. De är också en enorm miljöpåverkan då de regelbundet behöver kasseras och bytas ut pga slitaget.
Lägg därtill fyllekörningar till och från krogar samt allmänt busåkande på trottoarer och andra ställen avsedda för gående.

Förbjuds uthyrning av elsparkcyklar försvinner nästan alla problem dessa medför.
Citera
2026-07-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Krav på trafikförsäkring finns redan på el-sparkar som går snabbare än 20Kmh.
El-sparken får inte gå snabbare än 20 Kmh enligt lagkrav.
Så är det problemet är bara att regelverket o te efterföljs.
Borde bli rejäl satsning på det och givetvis påföljder för vårdnashavare.
Kommer ihåg när man körde moppe på 80talet.
Polisen la stor kraft med att kolla om man körde laglig5 och hade försäkring.
Blev nog stoppad nån gång i månaden för att få visa ID(över 15år) och försäkringsbevis.
Man förvarade dessa instoppade i hjälmen för att ha de tillgängliga. Samt att det var rasior på skolan där de provkörde och plockade isär mopeder för att se att de inte var trimmade.
Dags att göra så igen, tror det skulle minska antalet olagliga elsparkcyklar, om folk riskerade att bli av med dem och att vårdnadshavare kan få påföljder.
Isag släpps det igenom för mycket knepiga fordon.
Blev häromdagen omkörd av nåt cykelliknande med stora hjul utan nummerpåt, då höll jag 50 på en 50 sträcka.
Citera
2026-07-27, 13:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Här i min stad är det inte så ofta man ser flera på privata elkickar, främst på voi och det är inte lika ofta som förra säsongen. Jag gissar att de som åker flera är såna som köper de billigaste och som inte klarar tunga personer speciellt bra.

Minns inte när jag såg en "olaglig" elkick senast, vad gäller hastighet alltså. Det finns en gubbe här i stan, en gammal pundare som flänger omkring på en motard också och som har en sån supertrimmad men jag har aldrig sett honom.

De som går 25 km/h och många tror att det bara är att trafikförsäkra så är dom lagliga är inte tillåtna ändå eftersom dom inte går att registrera som klass 2 moppe, då blir det ett oregistrerat motorfordon och det finns det inga körkort för.

De flesta kvalitetskickar som sälja har tillräckligt med kraft för uppförsbackar, även branta uppförsbackar med tunga förare. Min är helt laglig med 250/1250watt nominell/max effekt, har blinkersar, ringklocka, belysning och reflex både bak och på sidorna. Jag använder den ganska ofta, mest för att det är kul, och har hittills aldrig blivit omkörd av en annan elkick, däremot trampcyklar(utan elmotor) cyklar både om och ifrån, även äldre damer.

Jag tycker det är skitlöjligt att flashback har blivit ett så pass skitnödigt forum för genompräktiga och hyperkänsliga wokeincels som håller på att få sina liv förstörda för att folk åker elsparkcykel, mer tragiskt än hur mycket olyckor det sker pga idioter på dessa.
Citera
2026-07-27, 13:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Hastighetsgräsningen är absolut riktigt bra.
Tror du det kommer införas?

Hjälmkrav bara på hyrelsparksen vore bra.
Men då går.väl de i konkurs, ingen lär hyra med Hjälmkrav.

Kanske något med Bank ID när man hyr?
Och åldersgräns 15
Det finns ju redan att om de ska vara lagliga så är det max 20km/h och max 250W. men 250W är för klent för att de ska klara vuxna i minsta lilla motvind eller uppförsbacke. De är inte till för ungar så de behöver mer kraft, men de kan fortfarande vara låsta på 20km/h.

Varför inte hjälmkrav på ALLA sådana? Folk klarar ju uppenbarligen inte av att köra utan att dö? Borde egentligen vara krav på ryggskydd och knä och armbågsskydd med.

"ingen lär hyra med Hjälmkrav. " Då får de ju gå. Inte svårare än så.

Jag snackar inte bara om hyr utan ALLA, både köpta och hyrda.
Nej, åldersgräns 16 eller 18. Ungar ska inte köra sådant.
Citera
2026-07-27, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
+1 på den!
Kör själv elspark en del och det går aldeles utmärkt att köra vettigt.

Så som idioterna kör är ju redan förbjudet.
Exakt. hade själv en i runt ett år. Hade alla skydd och körde försiktigt.
Citera
2026-07-27, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Äntligen ett balanserat inlägg. Bakhjulsdrift, borttaget krav på motorstyrka, åldersgräns och maxhastighet på 25 är mitt förslag. Sätter man gränsen till 20 blir lockelsen att trimma för hög, men 25 känns som en sweet spot och i linje med klass 2-moppe som får framföras på cykelbanor.

Dagens krav på max motorstyrka gör att vuxna män har svårt att framföra fordonen i uppförsbackar - och då blir det bara barn som kör runt på dem.
Precis. Samma för el-skateboard och el-longboard, högre motoreffekt men begränsad toppfart på 20-25km/h. och förbjud ungar från att använda skiten. Straffa föräldrar ordentligt som ändå låter dom. Samma med föräldrar som låter ungar spela gta och andra spel med 18-årsgräns. Straffa dom rejält. Slut med daltandet.

Hjälmkrav på fordonen med. Gärna ryggskydd med då man kan slå sig rejält.
Citera
2026-07-27, 13:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Bilden är att en stor del av alla olyckor skulle förhindras om alla följde de regler som redan finns.

Jag gissar därför att utredningen landar i att man inför förarbevis, och eventuellt hjälmkrav.
Eller hur?
Citera
2026-07-27, 13:41
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Uppdraget avslutas i början av 2027.

(all info i länk)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/ny-sidatransportstyrelsen-ser-over-elsparkcykelregler/
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=b3993d39-641e-446f-8435-cf68b4b3fd44

Transportstyrelsen har påbörjat ett arbete med att se över de regler
som styr användning av elsparkcyklar. Syftet är undersöka om dagens
regler är ändamålsenliga eller om de behöver revideras och kompletteras.

– Vi ser allvarligt på den omfattande ökningen av olyckor kopplat till fordonstypen.
Vårt uppdrag är att se till att vi har ändamålsenliga regler för alla typer av fordon.
Den kraftiga ökningen olyckor sänder tydliga signaler om att ytterligare åtgärder
behöver vidtas inom området, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen.

– Arbetet har precis inletts och det är därför svårt att säga något om vad vi
kommer föreslå för förändringar. Tydligt är dock att något behöver göras för
att vända olyckstrenden, säger Katarina Norén.

Inte en dag för tidigt att se över regelverket eller vad tycker forumet?

Reglerna är idiotiska när det kommer till registrering. Om motorkraften är för hög så ska den klassas som moped, men det går inte att registrera den som det via Transportstyrelsen för de godkänner inte intygen. Däremot så kan man trafikförsäkra den. Så idag kan jag bli tagen för att jag kör utanför privat/inhägnat område, men polisen kan inte beslagta den eftersom den är försäkrad. Dessutom är det knepigt att gå efter hur fort den kan köra, det gör man ju inte i andra trafikslag.
Citera
2026-07-27, 13:55
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore bra med körkort för dessa fordon. Då kan polisen dra in körkortet för de som inte sköter sig.
Man får inte åka två på dem men ser det rätt ofta att man åker två på ett fordon.
Sätt även nykterhet motsvarande bilar.
Krav på hjälm.
Och som moped, ålder minst 15 år. Barn har bristande konsekvenstänk och inser inte faran av att köra som vildar i nerförsbackar mm.

Men det blir väl inget av detta mer än lite varningar om att det kan vara farligt.
Har blivit omkörd många gånger när jag är ute på gångbanor och trottoarer men aldrig någon som ger signal med ringklocka om att de är på väg att köra om.

Du vill alltså ha körkort på cykel?
Citera
2026-07-27, 14:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Finns det statistik på antal olyckor, dödsfall etc. på dessa jämfört med cyklar, elcyklar, mopeder, MC, bilar etc.?
Citera
2026-07-27, 14:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det finns ju redan att om de ska vara lagliga så är det max 20km/h och max 250W. men 250W är för klent för att de ska klara vuxna i minsta lilla motvind eller uppförsbacke. De är inte till för ungar så de behöver mer kraft, men de kan fortfarande vara låsta på 20km/h.
Varför inte hjälmkrav på ALLA sådana? Folk klarar ju uppenbarligen inte av att köra utan att dö? Borde egentligen vara krav på ryggskydd och knä och armbågsskydd med.
"ingen lär hyra med Hjälmkrav. " Då får de ju gå. Inte svårare än så.
Jag snackar inte bara om hyr utan ALLA, både köpta och hyrda. Nej, åldersgräns 16 eller 18. Ungar ska inte köra sådant.

Skadorna är ofta krossade ansiktsben, käkben, tänder. De ramlar med ansiktet före ned i gatan; så vanliga hjälmar hjälper nog inte helt mot dessa skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in