Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-27, 12:09
Medlem
pickalulus avatar
Förbjud dom helt.
Citera
2026-07-27, 12:13
Medlem
kyrkstockens avatar
Här där jag bor har alla barn elkickbikes. Och det sköts alldeles utmärkt.

Vi har problem med hyrbikes som slängs överallt. Dessa hyrbikes ingår inte i statens göranden.

När studmattorna kom ökade skadorna från studmattor. De blev en stor del av skadorna som kom till sjukhus.

Men skadorna ökade inte. Lika många barn skadade sig som innan, det var bara det att nu skadade de sig på studsmattor.

Är övertygad om att olyckorna inte är fler hos barn bara att de sker med kick-bikes.

Problemet är faktiskt unga vuxna som slarvar, åker flera på en osv osv. Det är där de allvarliga olyckorna händer. Inte med barn som nästan alla har hjälm och kör långsamt.
Citera
2026-07-27, 12:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är dom som man hyr där problemen ligger av det jag ser oftast inte dom som kör sina privat som dom äger. Hjälmkrav är nästan ett måste för dessa man ska hyra men hur det ska gå till vettefan. Och att köra 2 stycken på en är bara vansinne och det är standard idag bland dom yngre
Man får inte skjutsa på elsparkcykel.
Men vad gör polisen åt sådant? Inget.
Citera
2026-07-27, 12:15
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Lagrummet finns redan att straffa cyklister/"elsparkister"? för vårdslöshet i trafik, men har hittills utnyttjats mycket sällan.
Andra länder har lagstiftning som kräver obligatorisk trafikförsäkring för allt som har motor och förarplats oavsett typ av maskin/fordon/spark.
Att döma av olycksfrekvensen och skadornas omfattning (inkluderat dödsfall) gällande både förare och andra trafikanter så lär en elsparkförsäkring bli mycket dyr.

Den sk. "Nollvisionen" som politikerna slagit sig för bröstet om synes inte gälla dessa fordon som är farliga för både förare, fotgängare och övriga trafikanter.
Således så är det helt rätt att se över reglerna och se över ansvarsfrågan samt tekniska begränsningar och möjligen även förarbevis.
Har andra länder trafikförsäkring för elcykel?
Citera
2026-07-27, 12:17
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Man får inte skjutsa på elsparkcykel.
Men vad gör polisen åt sådant? Inget.

Ja precis, dom gör inget jag har då aldrig sett polisen stoppa nån som kört på trottoar eller där 2 stycken åkt på en.
Citera
2026-07-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De finns i de flesta städer med runt 50 000 och uppåt så du får lägga till mängder med städer i din uträkning skulle jag säga.
Här där jag bor är det inte bara invandrare som är problemet utan svenskar och det är ingen skillnad, de kör som exakt lika stora svin de också. Att stå både en, två eller tre på dessa är inga problem. Ålder tycks inte vara något någon bryr sig om bara ungen når upp till styret så är det ok känns det som. Alltid utan hjälm givetvis.
-Hastigheten på dem måste ner till max 15, gärna 10km/h
-Åldersgräns minst 15år.
-Förarbevis eller körkort
-Parkeringssystemet måste göras om från grunden så de endast går att hämta och lämna på specifika platser. Idag ligger de slängda överallt eller fint parkerade mitt på en cykelbana, helt vansinne.
-Någon form av signalsystem monteras och gärna också att de avger någon form av ljud när de framförs så man har chansen att hoppa undan.

Ja, det där är ett jäkla ofog att köra förbi folk på gångbana i full hastighet och bara med några centimeters marginaler. Någon typ av ljud hade varit lämpligt för att folk och fä lättare kan ha koll på dessa galningar.
Här har de börjat med att de måste fota elsparken när de parkerat. Om någon granskar bilderna vet jag inte, men det har blivit betydligt bättre med de där värsta helgalna parkeringarna, dock så finns det väl en del fall som inte riktigt fungerar.
Bor själv i ett gated community och här är det någon idiot som börjat parkera de hyrda elsparkarna i cykelställen, vilket gjort att de börjat samlas eftersom princp ingen kan komma åt de där elsparkarna merän den där träskallen som prompt släpar in och parkerar dem.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-07-27 kl. 12:19.
Citera
2026-07-27, 12:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja precis, dom gör inget jag har då aldrig sett polisen stoppa nån som kört på trottoar eller där 2 stycken åkt på en.
Alltså bli en skärpning på lagar som tråden handlar om som en spott i havet. Inget händer.
Citera
2026-07-27, 12:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Jättebra att det äntligen tas tag i dessa hittills helt oreglerade vansinnet!
Hjälmkrav, nykterhetskrav, hastighetsbegränsning på typ 20-25 km/h och trafikförsäkring borde varit självklarheter för länge sedan egentligen.
Citera
2026-07-27, 12:27
Medlem
knors avatar
Deppigt att se fläskiga/undernärda ungdomar med hörlurar stå still och rulla på elsparkcyklar. De förstör sina liv. Bygg muskler och kondition!

Bortsett från det. Tycker man kan vända på kraven och tillåta dem endast på cykelbanor som är specifikt godkända för elsparkcyklar.
Citera
2026-07-27, 12:30
Medlem
pextas avatar
Olyckor per körd kilometer – det är den viktiga mätpunkten

Hur många olyckor är det per körd kilometer jämfört med cyklar? Det är den enda relevanta jämförelsen. Man kan aldrig få bort alla olyckor.

Tydligare märkning behövs

Med det sagt: se till att det blir tydligare för föräldrar vilka elsparkcyklar som faktiskt klassas som cyklar. Alla nätbutiker och fysiska butiker borde ha tydliga varningssymboler.

De som klassas som cyklar idag fungerar bra

De modeller som idag klassas som cyklar (viss maxeffekt och maxhastighet) är bra. Jag har själv en sådan och blir ofta omkörd av tanter på elcyklar. Det är okej – den är säker. Den saktar också ner i uppförsbackar eftersom den är ganska svag, vilket är bra. Det visar att den inte har för hög effekt.

Det hade däremot varit förödande om man gjorde dem ännu sämre.

Det verkliga problemet

Problemet är barn som kör, och framför allt de som kör fel typ av elsparkcyklar som går för fort. Mer utbildning i grundskolan skulle också behövas.
Citera
2026-07-27, 12:31
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jättebra att det äntligen tas tag i dessa hittills helt oreglerade vansinnet!
Hjälmkrav, nykterhetskrav, hastighetsbegränsning på typ 20-25 km/h och trafikförsäkring borde varit självklarheter för länge sedan egentligen.
Krav på trafikförsäkring finns redan på el-sparkar som går snabbare än 20Kmh.
El-sparken får inte gå snabbare än 20 Kmh enligt lagkrav.
Citera
2026-07-27, 12:35
Medlem
Det är olovliga privata och fylla son är farligt. Låt hyrcyklarna vara, det fungerar bra nu och är guld värt när tbanan är avstängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in