Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Det ligger ju moms och bolagsskatt på elsparkcyklarna.
Om du tror att man kan tjäna stora pengar på elsparkcyklar, varför startar du inte ett eget företag som erbjuder tjänster bättre och mer samhällsvänligt? Såvitt jag kan få fram så ligger nettomarginalen på runt 5%, vilket givet investeringen knappast är att tälja guld med fällkniv.
Inga planer på att starta elsparksbolag då man också behöver en rätt fin grundplåt att kasta in. Trodde faktiskt den totala vinsten var större.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blondins
Håller med. Tycker vi ska ta bort alla fordon på vägarna då det sker olyckor oavsett vad folk kör! Förjävligt!

Absolut, jättebra förslag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
Om det inte går att göra ett sådant system tillräckligt tillförlitligt så borde man göra det mycket enklare att anmäla felparkerade hyrelsparkcyklar. Det finns möjlighet att anmäla felparkeringar på en kommunal webbsida där jag bor, men det är för mycket man måste mata in manuellt. Allt borde ske automatiskt, t.ex. med en app som kan skanna en QR-kod på fordonet, registrera positionen och eventuellt ta ett foto.
Vissa har väl exakt detta system, att man ska ta en bild på elsparken när man parkerat den men det enda systemet kollar är väl att den står upp ungefär. Att den sen står mitt på en cykelväg eller liknande är skit samma. Sen kan heller inte systemet veta att fem minuter senare så kommer en unge och kastar samma sparkcykel tre meter ner i ett dike.
Har man fasta platser där cyklarna helt enkelt låses fast som man gjort med de vanliga hyrcyklarna så hade man sluppit ett av problemen iallafall. Man hade tyvärr samtidigt också tagit bort en stor del av smidigheten med dessa elsparkar men tyvärr klarar inte vår mänsklighet denna frihet.
Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Ringklocka finns. Det är ett lagkrav. Man ser den inte då den är inbyggd i höger handtag på styret. Man vrider på den innersta delen av handtaget så plingar det. Jag anväder den ganska ofta.
Tack för info, jag har aldrig hört någon som använt den så du och jag bor inte i samma område kan man lugnt säga.