Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,90%
51 röster
Nej
30,97%
48 röster
Mycket hårdare krav
36,13%
56 röster
2026-07-27, 11:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Bilden är att en stor del av alla olyckor skulle förhindras om alla följde de regler som redan finns.

Jag gissar därför att utredningen landar i att man inför förarbevis, och eventuellt hjälmkrav.
Citera
2026-07-27, 11:29
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore bra med körkort för dessa fordon. Då kan polisen dra in körkortet för de som inte sköter sig.
Man får inte åka två på dem men ser det rätt ofta att man åker två på ett fordon.
Sätt även nykterhet motsvarande bilar.
Krav på hjälm.
Och som moped, ålder minst 15 år. Barn har bristande konsekvenstänk och inser inte faran av att köra som vildar i nerförsbackar mm.

Men det blir väl inget av detta mer än lite varningar om att det kan vara farligt.
Har blivit omkörd många gånger när jag är ute på gångbanor och trottoarer men aldrig någon som ger signal med ringklocka om att de är på väg att köra om.

Detta!
Det är inte scooters som orsakar olyckorna, det är nötterna som framför dom. Speciellt barn utan konsekvenstänk som du är inne på.
Om man framför ett fordon så ska reglerna för fordon tillämpas. I Lund kniper snyter cyklister som kör mot rött och som kör som dårar (oftast ej lundabor som inte vet hur etiken är här).

Så det är väll inte mer än rätt att dessa scooters som kör 20-30km/h regleras som mopeder.
Citera
2026-07-27, 11:30
Medlem
Ganonitos avatar
Förbjud dem helt istället. Jag avskyr generellt förbud, men för elsparkcyklar är jag beredd att göra ett undantag.
Citera
2026-07-27, 11:31
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Bilden är att en stor del av alla olyckor skulle förhindras om alla följde de regler som redan finns.

Jag gissar därför att utredningen landar i att man inför förarbevis, och eventuellt hjälmkrav.

Japp, håller helt med
Citera
2026-07-27, 11:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det ligger ju moms och bolagsskatt på elsparkcyklarna.

Om du tror att man kan tjäna stora pengar på elsparkcyklar, varför startar du inte ett eget företag som erbjuder tjänster bättre och mer samhällsvänligt? Såvitt jag kan få fram så ligger nettomarginalen på runt 5%, vilket givet investeringen knappast är att tälja guld med fällkniv.

Inga planer på att starta elsparksbolag då man också behöver en rätt fin grundplåt att kasta in. Trodde faktiskt den totala vinsten var större.

Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Håller med. Tycker vi ska ta bort alla fordon på vägarna då det sker olyckor oavsett vad folk kör! Förjävligt!

Absolut, jättebra förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om det inte går att göra ett sådant system tillräckligt tillförlitligt så borde man göra det mycket enklare att anmäla felparkerade hyrelsparkcyklar. Det finns möjlighet att anmäla felparkeringar på en kommunal webbsida där jag bor, men det är för mycket man måste mata in manuellt. Allt borde ske automatiskt, t.ex. med en app som kan skanna en QR-kod på fordonet, registrera positionen och eventuellt ta ett foto.

Vissa har väl exakt detta system, att man ska ta en bild på elsparken när man parkerat den men det enda systemet kollar är väl att den står upp ungefär. Att den sen står mitt på en cykelväg eller liknande är skit samma. Sen kan heller inte systemet veta att fem minuter senare så kommer en unge och kastar samma sparkcykel tre meter ner i ett dike.
Har man fasta platser där cyklarna helt enkelt låses fast som man gjort med de vanliga hyrcyklarna så hade man sluppit ett av problemen iallafall. Man hade tyvärr samtidigt också tagit bort en stor del av smidigheten med dessa elsparkar men tyvärr klarar inte vår mänsklighet denna frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ringklocka finns. Det är ett lagkrav. Man ser den inte då den är inbyggd i höger handtag på styret. Man vrider på den innersta delen av handtaget så plingar det. Jag anväder den ganska ofta.

Tack för info, jag har aldrig hört någon som använt den så du och jag bor inte i samma område kan man lugnt säga.
Citera
2026-07-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bara massa idioter i den här tråden.

Förbjud inte fordonet. Förbjud idioterna istället. Varför är det t.ex inte förbjudet för ungar att använda dom? Straffa ungarna och föräldrarna hårt. Bötfäll alla som inte kan köra ordentligt. Inför hjälmkrav.

Ta bort begränsning på motorstyrka och inför istället hastighetsbegränsning. Motorstyrka krävs för att de ska klara en vuxen i uppförsbackar men toppar den likväl bara 20km/h så kvittar det ju om motorn är stark eller svag. Samt inför krav på bakhjulsdrift då de framhjulsdrivna är lite ryckiga i styrningen pga torquesteer.

Att det ska vara så jävla svårt att fatta sådana enkla saker. Jävla förbudsivrare. Förbjud er själva istället. Träskallar!
+1 på den!
Kör själv elspark en del och det går aldeles utmärkt att köra vettigt.

Så som idioterna kör är ju redan förbjudet.
Citera
2026-07-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Detta!
Det är inte scooters som orsakar olyckorna, det är nötterna som framför dom. Speciellt barn utan konsekvenstänk som du är inne på.
Om man framför ett fordon så ska reglerna för fordon tillämpas. I Lund kniper snyter cyklister som kör mot rött och som kör som dårar (oftast ej lundabor som inte vet hur etiken är här).

Så det är väll inte mer än rätt att dessa scooters som kör 20-30km/h regleras som mopeder.
Haha 20 km/ h reglerad som moped. Kom igen? Lägg ner. Då tas ju hyrelsparkna i konkurs.

Ta rimliga regler istället.

15 års gräns.
Och att man behöver använda Bank ID ?

EV hjälmkrav på hyrelsparkna, men de kommer inte ske för då kommer ingen hyra de längre.

Räcker gott o väl.
Citera
2026-07-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
+1 på den!
Kör själv elspark en del och det går aldeles utmärkt att köra vettigt.

Så som idioterna kör är ju redan förbjudet.

Ser vuxna dagligen köra vettigt och lugnt i Stockholm både innanför tullarna och utanför

Däremot är det ALLTID barnen / ungdomar som kör som idioter. Punkt slut.
Citera
2026-07-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bara massa idioter i den här tråden.

Förbjud inte fordonet. Förbjud idioterna istället. Varför är det t.ex inte förbjudet för ungar att använda dom? Straffa ungarna och föräldrarna hårt. Bötfäll alla som inte kan köra ordentligt. Inför hjälmkrav.

Ta bort begränsning på motorstyrka och inför istället hastighetsbegränsning. Motorstyrka krävs för att de ska klara en vuxen i uppförsbackar men toppar den likväl bara 20km/h så kvittar det ju om motorn är stark eller svag. Samt inför krav på bakhjulsdrift då de framhjulsdrivna är lite ryckiga i styrningen pga torquesteer.

Att det ska vara så jävla svårt att fatta sådana enkla saker. Jävla förbudsivrare. Förbjud er själva istället. Träskallar!

Äntligen ett balanserat inlägg. Bakhjulsdrift, borttaget krav på motorstyrka, åldersgräns och maxhastighet på 25 är mitt förslag. Sätter man gränsen till 20 blir lockelsen att trimma för hög, men 25 känns som en sweet spot och i linje med klass 2-moppe som får framföras på cykelbanor.

Dagens krav på max motorstyrka gör att vuxna män har svårt att framföra fordonen i uppförsbackar - och då blir det bara barn som kör runt på dem.
Citera
2026-07-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Detta!

Polisen i Lund har inte mycket att göra annat än att bevaka cyklister. Bodde där själv i början av 00-talet och kravet på cykelbelysning bevakades av polisen som gängkriminella bevakas på Järvafältet.
Citera
2026-07-27, 11:55
Medlem
Märks att TV kört lite propaganda mot hyrcyklarna, jävla kälkborgare som sedan bara hakar på som får i den allmänna debatten. Chalmers har nyligt undersökt hur det egentligen står till. Kontentan av deras rapport är att olyckorna främst sker på natten av berusad förare på privat elsparkcykel.

Aftonbladet skrev om rapporten från Chalmers för några veckor sedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pRrxB/berusade-elsparkcyklister-bakom-dodssiffrorna
Citera
2026-07-27, 12:04
Medlem
swebarbs avatar
Det är dom som man hyr där problemen ligger av det jag ser oftast inte dom som kör sina privat som dom äger. Hjälmkrav är nästan ett måste för dessa man ska hyra men hur det ska gå till vettefan. Och att köra 2 stycken på en är bara vansinne och det är standard idag bland dom yngre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in