2026-07-27, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
For mig ge herr Hanssen rätt hör, du skriver ju exakt samma sak som han gör. (att man behöver inte handla annat än det som det är extrapris på)

Reagerade faktiskt också på varför du svarar med en ton att du tycker tvärtom, men i texten skriver samba sak.
Butikerna vill få dig att handla mer än du tänkt. När du köper Kexchoklad för att det är extrapris, trots att du inte tänkt att köpa Kexchoklad, så har de lyckats.
Citera
2026-07-27, 03:35
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär.

Olika kedjor är billigast på olika saker. Genom att alternera mellan dina shoppingturer kan du köpa allt du behöver på den billigaste platsen. Billig läsk på Willys på måndagen, billigt kött på ICA på torsdagen, sedan billigt pålägg på Lidl på söndagen.

Men du menar istället att "om man köper i olika affärer kanske man köper bröd och juice och sånt är billigare i den vanliga affären"? Eh???

Citat:
Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Om du köper saker som du inte vill ha, så har du betydligt större problem i ditt liv än matpriser...
Citera
2026-07-27, 06:05
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
En COOP-butik i min stad lades nyligen ner pga att den gick med rejäl förlust. Sista veckan såldes hela sortimentet med 30% rabatt. Så jag gick för en gång skull dit för att fynda. Jag lyckades handla för 60:-. Det är nämligen så illa att 30% rabatt hos COOP motsvarar extrapris hos Willys. Extrapris hos COOP är vanligtvis dyrare än normalpris hos Willys. Så det är inte att undra på att COOP går med förlust, vem har egentligen råd att handla där? De enstaka gånger jag handlade i den COOP-butiken var jag oftast ensam kund i affären. Och jag gjorde endast kompletteringsköp, typ om mjölken var slut hemma, den var vår närmaste butik. Men bensinen är inte dyrare än att det lönade sig att köra ytterligare 3 km till Willys, om man behövde mer än två liter mjölk.

Det beror väl på hur man jämför. Klart att Willys importerade köttslamsor från Lettland är billigare än Coop Änglamarks ekologiska gräsbeteskött. Varje gång jag bläddrar i ett Willys-blad är det fullt med importerad skit, vilket gör att jag undviker butiken. Eftersom folk i allmänhet inte bryr sig om vad de stoppar i sig, förstår jag att de är lönsamma. Men jag resonerar lite annorlunda.
Citera
2026-07-27, 07:02
Medlem
Du kan lika gärna köpa svenskt kött från Willys med. Grejen är ju att väldigt många produkter finns i alla butikskedjor.
Skillnaden är att du får betala mer på ICA/Coop för exakt samma varor.
Citera
2026-07-27, 07:13
Medlem
homenzinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du kan lika gärna köpa svenskt kött från Willys med. Grejen är ju att väldigt många produkter finns i alla butikskedjor.
Skillnaden är att du får betala mer på ICA/Coop för exakt samma varor.

Icas holländska paprikor är minnsan smarrigare än Willys holländska paprikor från samma odling?

Svenskt magert kött är segt och oätligt och på tok för dyrt. Tacka vet jag nöt från Brasilien och färs från Irland.
Citera
2026-07-27, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Icas holländska paprikor är minnsan smarrigare än Willys holländska paprikor från samma odling?

Svenskt magert kött är segt och oätligt och på tok för dyrt. Tacka vet jag nöt från Brasilien och färs från Irland.
Ja det är ju samma sak.

Okej, märker ärligt talat ingen skillnad.
Men entrecote från Brasilien var riktigt billigt ett tag.
För några år sen kunde man ofta köpa entrecote för runt 80 kr kg från Brasilien när det var kampanj.
Sen är väl frågan hur mycket skit det va i det köttet..
Citera
2026-07-27, 07:34
Medlem
nja kan löna sig att välja ut guldkornen
jag bor 50 meter från en coop city de har väldigt mycket för halva priset går in där varje dag men gäller att inte köpa nått som man inte tänkt sig ,sen lånar jag ett busskort ock åker till willys en gång i veckan ock gör lite större inköp
Citera
2026-07-27, 08:24
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du kan lika gärna köpa svenskt kött från Willys med. Grejen är ju att väldigt många produkter finns i alla butikskedjor. Skillnaden är att du får betala mer på ICA/Coop för exakt samma varor.

Tycker inte alltid det stämmer.

Idag kostar Kronfågel kycklingbröstfilé 99 kr/kg på COOP + 5% återbäring, så det blir c:a 94 kr kg.
På Willys kostar samma produkt 150,47 kr/kg och de har ingen återbäring. Alltså är Coop över en tredjedel billigare.
Citera
2026-07-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det är mycket billigare att handla i många affärer om man bara köper det som har rabatterat pris!

Detta här stämmer!!
Citera
2026-07-27, 08:47
Medlem
Sunimods avatar
Det är mer sparsamt att inte köpa något alls än att jaga extrapriser.
Citera
2026-07-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.

Tid är också pengar, men i rena kronor tjänar man på att handla i flera affärer. Basvaror som toapapper, shampoo, mjöl, mjölk och smör är billigare på lågpriskedjorna och kvaliteten skiljer sig inte eftersom det är samma märken. Men färskvaror är ofta bättre i de dyrare affärerna och brukar inte kosta mer än att kvaliteten motiverar prisskillnaden.
Citera
2026-07-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det är mycket billigare att handla i många affärer om man bara köper det som har rabatterat pris!
Någon alternativkostnad för din tid måste vägas in.

Åker du med bil tenderar det att bli ett nollsummespel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in