2026-07-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tvivlar inte det minsta på vad du säger, men du kan inte hänvisa till forskning utan att ge oss källa.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5248629/
Citera
2026-07-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det säger jag inte. Läs vad jag skriver en gång till och försök göra det utan förutfattade meningar.
Toppen om det bara var så att jag tolkade ditt inlägg fel.
Citera
2026-07-26, 15:07
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det som gör att resonemangen krockar i grunden är synen på vad den där misstänksamheten faktiskt leder till. Du beskriver de lägst utbildade som immuna mot propaganda eftersom de är konspiratoriska och misstänksamma av naturen, medan jag menar att just den misstänksamheten gör dem till lätta offer för en annan sorts propaganda. Vi är överens om att den här gruppen inte sväljer myndigheternas budskap, men där du ser ett självständigt skydd ser jag en vidöppen dörr för alternativ desinformation – och det är därför våra inlägg inte säger samma sak, oavsett vilka ord vi använder.
Precis. Det handlar alltså om vad vi lägger i begreppen, hur vi värderar olika sidors information. Om man utgår ifrån att staten alltid vill medborgarnas bästa och aldrig använder sina medborgare som kanonmat och laboratorieråttor så är naturligtvis ditt sätt att värdera situationen den korrekta. Staten vet bättre än Conny/Mohammed och kan backa upp sitt argument med en armé av forskare.

Om man däremot tar historia med i beräkningen, exempelvis Vipeholmsexperimenten och Neurosedynskandalen, eller varför inte fågelinfluensavaccinationerna för knappt tjugo år sedan, så inser man att blint förtroende för vad staten anser är bra kan vara negativt för den enskilda individen även om det kanske är positivt för kollektivet över tid. Ingenting är svart eller vitt.
Citera
2026-07-26, 15:14
Medlem
Citat:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5248629/
Stort tack. Valde till och med en mening från studien som min signatur här. Att jag som lågutbildad och med låg självbild blir undantaget som bekräftar regeln får jag ta.
Citera
2026-07-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
När jag var med i fb-föräldrsgrupper för snart 10 år sen började det.
"Nä men det är ju barnmisshandel att sticka ett nyfött barn. Min bebis ska aldrig behöva utstå det"
Men hjärnblödning och andra allvarliga blödningar är bättre.

"Mitt barn får inte fluor i tandkrämen för det är farligt" Bättre att barnet får dra ur mjölktänder pga massor av hål.

"Under förlossningen ska jag bestämma. Inga instrument, ingen eda, jag måste stå upp, och jag vägrar att barnmorskan tar CTG". Ja.. bättre att barnet kommer ut med hjärnskador.

"Inget vaccin till mitt barn. Jag har sett på Youtube att man kan få autism av vaccin". Större chans att barnet får hjärnhinneinflammation av mässling.

Så många ärkepuckon med folihatt som existerar just nu. Dessa barn bör omhändertas av myndigheterna istället för att ha sånna idioter till föräldrar.
Frågar du mig skulle jag säga att det nästan ligger i närheten att det skulle göras en orosanmälan , när jag växte upp kontrollerade barnhälsovården att mina föräldrar följde råden som gavs , särskilt när det va förstagångsföräldrar , även när vår barn var små kom dem hem o kolla hemmiljön undrar om det görs i dag ? fast det är väl kränkande ?
Citera
2026-07-26, 17:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Frågar du mig skulle jag säga att det nästan ligger i närheten att det skulle göras en orosanmälan , när jag växte upp kontrollerade barnhälsovården att mina föräldrar följde råden som gavs , särskilt när det va förstagångsföräldrar , även när vår barn var små kom dem hem o kolla hemmiljön undrar om det görs i dag ? fast det är väl kränkande ?
Fast den stora frågan är kanske varför någon lägger ned så mycket energi, tid och pengar på att försöka ändra ANDRAS beteende. Mig veterligen finns det inte ETT EXEMPEL på hur någon aktivt agiterar för att folk som inte vill vaccinera sina barn skall göra det. Den gängse uppfattningen är att vill de inte så slipper dem.

Men det här verkar inte fungera enligt samma princip för den som är emot vaccinering. De är istället beredda att göra precis VAD SO HELST för att ANDRA inte skall vaccinera sina barn. Det här övergår mitt förstånd, i synnerhet som kärnan i deras grumliga argumentation verkar vara att "man skall få vara fri att göra som man vill".

Andelen lögner och falsk propaganda som formligen PUMPAS ut från de organisationer som lever gott på att lura lågintelligenta med diverse hemsnickrade lögner är stor, och de är minst sagt lyckosamma i sitt värv. Man behöver inte gå längre än till några av det där forumets mer prominenta antivaxxare så hittar man på en gång en imponerande samling lögner. Ett exempel på detta är lögnaren Ajogen, som helt skamlöst sitter och vräker ur sig rena lögner. Det finns alltså inte ens TILLSTYMMELSE till sanning i det han vräker ur sig. Helt otroligt hur dessa personer tillåts sitta och VRÄKA ur sig rena lögner på det sätt det gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Zevros säger klart och tydligt att anledningen till att den inte släpps är för att det är resultat som inte gillas och inte att studien är bristfälligt utförd.
Citat:
I dokumentären exponeras försök till att tysta och hemlighålla resultat av studien. Exempelvis så filmas Marcus J Zervos i hemlighet där han erkänner att vaccin troligtvis orsakar kroniska sjukdomar.
Citat:
Vilket tydligt framkommer i dokumentären när Zevros själv säger att han inte vågar publicera, inte för att det är fel på studien, utan av påtryckningar och hot från institut. Det skulle innebära att hans karriär skulle förintas etc.
Citat:
Han säger det uttalat att anledning till att studien inte publiceras är pga påtryckningar om straff och inte för att studien brister.

Här ett annat exempel på hur en okunnig och ointelligent debattör som i flera år suttit och formligen VRÄKT ur sig lögner och desinformation:
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
K-vitamin i sig är inte skadligt. Det är ett vitamin. Det är adjuvanserna som kan vara skadliga.

Det man borde ta reda på är om nivåerna för spädbarn är otillräckliga. När började i så fall den trenden?
Att det inte ens FINNS några adjuvanser i en vitmainspruta bekommer inte lögnaren "borskungen", de drar sig inte för NÅGINTING.

Här ett annat exempel på hur någon likt skribenten "Ajogen" aktivt väljer att aktivt producera lögner för att sprida desinformation. I det fallet kontaktade jag Professor Stanovic via min institution och informerade honom om att svenska antivaxxare använder honom för att sprida lögner och påverka folk på Youtube.
(FB) Aida Reva: Intelligenta människor kollar upp fakta – stor ironi!

På vilket sätt påverkar då den här typen av lögner småbarnsföräldrar och deras val huruvida deras barn skall få en K-vitaminspruta? Ganska mycket, skulle jag tro. Tyvärr handlar det om att lågintelligenta och lögn-benägna personer likt skribenten "Ajogen" och "borskungen" här på Flashback inte drar sig för att lura andra lågintelligenta. Att de sedan väljer att tro på den desinformation och lögner som pumpas ut via t.ex. "Ajogen" och "borskungen" är antagligen något som vi får finna oss i.

Men till syvene och sist är medicinering och vaccinering ett fritt val. Ingen skall tvinga någon att vaccinera sig eller ge sitt barn K-vitaminspruta, och det sker inte heller idag. Och det är inget som skall resultera i en orosanmälan, om du frågar mig.

Om den här desinformationen fortsätter, och om de lögner som sprids av skribenter som "Ajogen" får bättre fäste lär vi få se andelen barn med K-vitaminspruta och vaccineringar minska, och då kommer vi till sist hamna i en situation där kostnaden kommer börja ifrågasättas, och med besparingar och nedskärningar i åtanke kan man då inte låta bli att fråga sig:

Skall samhället eller "Ajogen" betala för vårdkostnaden när barn kräver sjukvård för krämpor som enkelt kunnat undvikas med en simpel injektion?
Citera
2026-07-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Fast den stora frågan är kanske varför någon lägger ned så mycket energi, tid och pengar på att försöka ändra ANDRAS beteende. Mig veterligen finns det inte ETT EXEMPEL på hur någon aktivt agiterar för att folk som inte vill vaccinera sina barn skall göra det. Den gängse uppfattningen är att vill de inte så slipper dem.

Men det här verkar inte fungera enligt samma princip för den som är emot vaccinering. De är istället beredda att göra precis VAD SO HELST för att ANDRA inte skall vaccinera sina barn. Det här övergår mitt förstånd, i synnerhet som kärnan i deras grumliga argumentation verkar vara att "man skall få vara fri att göra som man vill".

Andelen lögner och falsk propaganda som formligen PUMPAS ut från de organisationer som lever gott på att lura lågintelligenta med diverse hemsnickrade lögner är stor, och de är minst sagt lyckosamma i sitt värv. Man behöver inte gå längre än till några av det där forumets mer prominenta antivaxxare så hittar man på en gång en imponerande samling lögner. Ett exempel på detta är lögnaren Ajogen, som helt skamlöst sitter och vräker ur sig rena lögner. Det finns alltså inte ens TILLSTYMMELSE till sanning i det han vräker ur sig. Helt otroligt hur dessa personer tillåts sitta och VRÄKA ur sig rena lögner på det sätt det gör.

Här ett annat exempel på hur en okunnig och ointelligent debattör som i flera år suttit och formligen VRÄKT ur sig lögner och desinformation:

Att det inte ens FINNS några adjuvanser i en vitmainspruta bekommer inte lögnaren "borskungen", de drar sig inte för NÅGINTING.

Här ett annat exempel på hur någon likt skribenten "Ajogen" aktivt väljer att aktivt producera lögner för att sprida desinformation. I det fallet kontaktade jag Professor Stanovic via min institution och informerade honom om att svenska antivaxxare använder honom för att sprida lögner och påverka folk på Youtube.
(FB) Aida Reva: Intelligenta människor kollar upp fakta – stor ironi!

På vilket sätt påverkar då den här typen av lögner småbarnsföräldrar och deras val huruvida deras barn skall få en K-vitaminspruta? Ganska mycket, skulle jag tro. Tyvärr handlar det om att lågintelligenta och lögn-benägna personer likt skribenten "Ajogen" och "borskungen" här på Flashback inte drar sig för att lura andra lågintelligenta. Att de sedan väljer att tro på den desinformation och lögner som pumpas ut via t.ex. "Ajogen" och "borskungen" är antagligen något som vi får finna oss i.

Men till syvene och sist är medicinering och vaccinering ett fritt val. Ingen skall tvinga någon att vaccinera sig eller ge sitt barn K-vitaminspruta, och det sker inte heller idag. Och det är inget som skall resultera i en orosanmälan, om du frågar mig.

Om den här desinformationen fortsätter, och om de lögner som sprids av skribenter som "Ajogen" får bättre fäste lär vi få se andelen barn med K-vitaminspruta och vaccineringar minska, och då kommer vi till sist hamna i en situation där kostnaden kommer börja ifrågasättas, och med besparingar och nedskärningar i åtanke kan man då inte låta bli att fråga sig:

Skall samhället eller "Ajogen" betala för vårdkostnaden när barn kräver sjukvård för krämpor som enkelt kunnat undvikas med en simpel injektion?
kan svara när det gäller vaccinering och skötsel av barn så är det inte bara föräldrarnas beslut eftersom de inte vet bäst , detta beslut tar de åt en annan människa deras barn , hade det varit åt sig själv är det en helt annan sak, det är ungeför som jag tycker det är fel att föräldrar får lova att ta beslut om att döpa sitt barn o ta upp dem med automatik i svenska kyrkan o religion det är ett beslut som igen förälder borde ha rätt att ta
Citera
2026-07-26, 18:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
kan svara när det gäller vaccinering och skötsel av barn så är det inte bara föräldrarnas beslut eftersom de inte vet bäst , detta beslut tar de åt en annan människa deras barn , hade det varit åt sig själv är det en helt annan sak, det är ungeför som jag tycker det är fel att föräldrar får lova att ta beslut om att döpa sitt barn o ta upp dem med automatik i svenska kyrkan o religion det är ett beslut som igen förälder borde ha rätt att ta
En oerhört komplex fråga, med moraliska och mänskliga insatser i potten. Du har en poäng, naturligtvis...
Citera
2026-07-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Trams, bättre att låta det naturliga urvalet ha sin gång. Tänk att ge spädbarnen alla dessa sprutor i flera hundra år, och sen kan man inte göra det pga krig eller vad som helst, då skulle barnadödligheten nog hamna nära 100%.

Barndödligheten var extremt hög till typ slutet av 1800talet

Så det naturliga urvalet är en beprövad metod, det var absolut inget märkligt att barnfamiljer under 1600-1700talet fick 10+ ungar och där 1-2 överlevde. Men du har väll aldrig lyckats kolla i en gammal kyrkobok
Citera
2026-07-26, 20:49
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Barndödligheten var extremt hög till typ slutet av 1800talet

Så det naturliga urvalet är en beprövad metod, det var absolut inget märkligt att barnfamiljer under 1600-1700talet fick 10+ ungar och där 1-2 överlevde. Men du har väll aldrig lyckats kolla i en gammal kyrkobok
utan att veta vad detta handlar om så av stod då jag att ge mina barn det hastigt påkommet vaccinet mot svininfluensa som senare visade sig utveckla narkolepsi hos vissa barn.
struntade dessutom själv i vaccin i coronapandemin.
skeptisk till sånt man skyndar på godkännandet för.
tog gärna polio och annat beprovat.
Citera
2026-07-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
utan att veta vad detta handlar om så av stod då jag att ge mina barn det hastigt påkommet vaccinet mot svininfluensa som senare visade sig utveckla narkolepsi hos vissa barn.
struntade dessutom själv i vaccin i coronapandemin.
skeptisk till sånt man skyndar på godkännandet för.
tog gärna polio och annat beprovat.
Vad har K-vitamin som man gett i mer än femtio år med vaccin att göra?
Citera
2026-07-26, 23:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. En bebis är inte en minivuxen. Den har redan vissa vitaminer och får även direkt i mjölken. Placentan släpper inte igenom K-vitamin eftersom det skulle hindra fosterutvecklingen. Men när barnet är fött är det inget foster längre.

Att man skulle få autism och ADHD av en vitamin låter otroligt. Det handlar ofta om att de tycker att en spruta är så obehagligt att tänka på i samband med en liten bebis. Då förutsätter jag att de skippar PKU-testet också, eftersom det är en nål som sticks för att få ut blod.

"Att man skulle få autism och ADHD av en vitamin låter otroligt."
Snacka om halmgubbe. Ingen har hävdat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in