Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Hade den liknelsen vart om ex. man är ombud för någon och förvränger vad lagen säger för den man arbetar för mot exempelvis pengar från motparten?
Jag har svårt att tro att ifall en människa ställer sig på ett torg och bara säger det rakt ut så är det olagligt eller straffbart.
Jag vet inte om det är rätt att kommentera detta, men JAG har inga problem att förlika mig med tanken på att DU inte förstår skillnaden mellan en regel på Flashback och vad som står i en lag.
Men nej, det är inte olagligt att stå på ett torg säga att straffet för bedrägeri är gratis vaniljglass i två år, men det är svårt att förlika sig med tanken på att någon skulle vara så blåst att först påstå att så är fallet och på fullt allvar mena att det är sant, och sedan hänvisa till lagtexten och mena att han nu visat att han hade rätt.
Lika jävla obegripligt är det att tro att någon skulle vara kapitalt dum i huvudet, ointelligent och oärlig att först påstå att en forskare i en video sagt sagt "att han inte vågar publicera pga av påtryckningar och hot från institut.", och sedan i flera dagar hänvisa till en transkribering där det klart framgår att han inte sagt NÅGOT av det som ljugits ihop, för att därefter tycka att han är det häftigaste sedan skivat bröd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Vilket tydligt framkommer i dokumentären när Zevros själv säger att han inte vågar publicera, inte för att det är fel på studien, utan av påtryckningar och hot från institut. Det skulle innebära att hans karriär skulle förintas etc.
SKILLNADEN, mellan att hävda att bedrägeri bestraffas med vaniljglass och att på ett forum ideligen hävda att en forskare sagt att han blivit hotad, är att forumet har en regel som reglerar rätten att medvetet sprida falska rykten, och det är DEN regeln som jag avser att diskutera i den här tråden.
Jag har alltså INTE för avsikt att diskutera om du med avsikt sprider falsk information eller om du gör det av den enkla anledningen att du är en komplett idiot med fäbless för att ljuga och sprida desinformation om vad forskare säger i en video - svaret på
de frågorna vet jag redan.
Jag skulle därför vara tacksam om du kunde hålla dig till sakfrågan. För dig med lägre grad av begåvning tar jag det igen:
Citat:
Under de senaste dagarna har jag noterat en närmast explosionsartad ökning av falsk ryktesspridning, lögner och ren desinformation i två forum.
De här personerna drar sig inte ens för att hänvisa till lagar som man man ändra innan man citerar.
Jag upprepar, det sitter alltså personer och desinformerar och ljuger i diskussioner genom att ändra i lagar som man sedan citerar på forumet.
Är det här verkligen tillåtet? Är det inte just sådant här som reglerna är tänkt att stoppa?
Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Jag har anmält ett antal dylika inlägg senaste dagarna, men ingenting verkar hända.
Jag vill försöka förstå hur den egentliga tolkningen görs och vad som egentligen gäller.