2026-07-26, 20:42
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, nu får du skärpa dig.

Det är svart eller vitt om någon sagt något i en video som vem som helst kan titta på.

Det är svart eller vitt vad som står i en lag.

Någon måtta får det faktiskt vara.

I delforumet konspirationer och alternativa teorier vågar jag nog påstå att det inte är så. Det är tillåtet att diskutera saker ur olika uppfattningar och perspektiv. Det går ju utmärkt för dig att bemöta precis som det går för dina motdebattörer att föra fram en annan uppfattning.
Citera
2026-07-26, 20:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
I delforumet konspirationer och alternativa teorier vågar jag nog påstå att det inte är så. Det är tillåtet att diskutera saker ur olika uppfattningar och perspektiv. Det går ju utmärkt för dig att bemöta precis som det går för dina motdebattörer att föra fram en annan uppfattning.
Men frågan handlar inte om något perspektiv eller någon alternativ teori.

Citat:
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
[K9]1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
https://lagen.nu/1962:700

Om jag påstår att det i Sverige Rikes Lag, Brottbalken 9 kap, 1 paragrafen står "den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till gratis vaniljglass i två år.", så är det ingen "konspiration", uppfattning" eller något "perspektiv".

Det är en lögn.

Det måste du ju förstå?
Citera
2026-07-26, 20:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Om jag påstår att det i Sverige Rikes Lag, Brottbalken 9 kap, 1 paragrafen står "den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till gratis vaniljglass i två år.", så är det ingen "konspiration", uppfattning" eller något "perspektiv".

Det är en lögn.

Det måste du ju förstå?
Hade den liknelsen vart om ex. man är ombud för någon och förvränger vad lagen säger för den man arbetar för mot exempelvis pengar från motparten?

Jag har svårt att tro att ifall en människa ställer sig på ett torg och bara säger det rakt ut så är det olagligt eller straffbart.
Citera
2026-07-26, 21:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det är en lögn.

Det måste du ju förstå?

Du har ju rätten att påstå det, men du lär bli bemött beträffande ditt påstående.
Citera
2026-07-26, 21:27
Moderator
Maviels avatar
Om jag förstår dig rätt så handlar detta egentligen om att inlägg du rapporterat av moderator inte bedömts bryta mot regelverket. Har du PM:at moderatorerna i delforumet och frågat om det här?

/Moderator
Citera
2026-07-26, 21:33
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Under de senaste dagarna har jag noterat en närmast explosionsartad ökning av falsk ryktesspridning, lögner och ren desinformation i två forum.

De här personerna drar sig inte ens för att hänvisa till lagar som man man ändra innan man citerar.

Jag upprepar, det sitter alltså personer och desinformerar och ljuger i diskussioner genom att ändra i lagar som man sedan citerar på forumet.

Är det här verkligen tillåtet? Är det inte just sådant här som reglerna är tänkt att stoppa?

Jag har anmält ett antal dylika inlägg senaste dagarna, men ingenting verkar hända.

Jag vill försöka förstå hur den egentliga tolkningen görs och vad som egentligen gäller.
Du har inte tänkt på att det kan finnas fler sanningar är de du håller som absoluta? Världen är inte svartvit.
Citera
2026-07-26, 21:40
Medlem
Citat:
Under de senaste dagarna har jag noterat en närmast explosionsartad ökning av falsk ryktesspridning, lögner och ren desinformation i två forum.
Du har okynnes-rapporterat inlägg för falsk ryktesspridning i flera år...

Här t.ex. anmäler du mig när jag citerar officiell UKHSA-statistik. 🫵😂

Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Här är en presentation från UK Health Security Agency (UKHSA) från den 25 oktober 2022 som visar uppskattningar av hur många personer som behöver "vaccineras" (NNV) för att undvika en enda sjukhusinläggning pga Covid-19!
Citat:
Nej, ditt ointelligenta antivaxxar-patrask. Den statistik du hänvisar till visar INTE det du påstår.
/.../
Inlägget anmält för 0.09 Falsk ryktesspridning

Jag undrar faktiskt hur någon kan vara lika ointelligent som du, det är faktiskt helt obegripligt att din hjärna ens klarar av att räkna ut hur man andas och bajsar.

Finns det ingen regel som man kan varna användare med när de okynnes-rapporterar hela tiden?
Citera
2026-07-26, 21:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Du har inte tänkt på att det kan finnas fler sanningar är de du håller som absoluta? Världen är inte svartvit.
Nej, det finns inte flera sanningar i frågan om vad som sägs i en video eller vad som står i en lag.

Och med det kan vi avsluta just DEN delen av debatten.
Citera
2026-07-26, 21:50
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Om jag förstår dig rätt så handlar detta egentligen om att inlägg du rapporterat av moderator inte bedömts bryta mot regelverket. Har du PM:at moderatorerna i delforumet och frågat om det här?

/Moderator

Nej, det är mer en global fråga (sett ur ett forumperspektiv) då det sker i flera forum. Det hela är ju en ganska enkel sak att svara på:

Tillåter reglerna att uppenbart Falsk Ryktesspridning sker? I så fall: varför har man en regel som påstår sig begränsa och reglera rätten till Falsk Ryktesspridning.

Jag tycker själv det här känns som en ganska enkel fråga att besvara, men jag vill ändå fråga hur regeln egentligen tolkas.
Citera
2026-07-26, 21:52
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Du har ju rätten att påstå det, men du lär bli bemött beträffande ditt påstående.
Det du nu säger är att du har rätt att bryta mot regel 0.09 (det är EXAKT vad du säger).

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Jag skulle gärna se att någon admin går in här och kommenterar saken.
Citera
2026-07-26, 22:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det du nu säger är att du har rätt att bryta mot regel 0.09 (det är EXAKT vad du säger).

Jag skulle gärna se att någon admin går in här och kommenterar saken.

Då får vi väl avvakta det.
Citera
2026-07-26, 22:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hade den liknelsen vart om ex. man är ombud för någon och förvränger vad lagen säger för den man arbetar för mot exempelvis pengar från motparten?

Jag har svårt att tro att ifall en människa ställer sig på ett torg och bara säger det rakt ut så är det olagligt eller straffbart.
Jag vet inte om det är rätt att kommentera detta, men JAG har inga problem att förlika mig med tanken på att DU inte förstår skillnaden mellan en regel på Flashback och vad som står i en lag.

Men nej, det är inte olagligt att stå på ett torg säga att straffet för bedrägeri är gratis vaniljglass i två år, men det är svårt att förlika sig med tanken på att någon skulle vara så blåst att först påstå att så är fallet och på fullt allvar mena att det är sant, och sedan hänvisa till lagtexten och mena att han nu visat att han hade rätt.

Lika jävla obegripligt är det att tro att någon skulle vara kapitalt dum i huvudet, ointelligent och oärlig att först påstå att en forskare i en video sagt sagt "att han inte vågar publicera pga av påtryckningar och hot från institut.", och sedan i flera dagar hänvisa till en transkribering där det klart framgår att han inte sagt NÅGOT av det som ljugits ihop, för att därefter tycka att han är det häftigaste sedan skivat bröd.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vilket tydligt framkommer i dokumentären när Zevros själv säger att han inte vågar publicera, inte för att det är fel på studien, utan av påtryckningar och hot från institut. Det skulle innebära att hans karriär skulle förintas etc.

SKILLNADEN, mellan att hävda att bedrägeri bestraffas med vaniljglass och att på ett forum ideligen hävda att en forskare sagt att han blivit hotad, är att forumet har en regel som reglerar rätten att medvetet sprida falska rykten, och det är DEN regeln som jag avser att diskutera i den här tråden.

Jag har alltså INTE för avsikt att diskutera om du med avsikt sprider falsk information eller om du gör det av den enkla anledningen att du är en komplett idiot med fäbless för att ljuga och sprida desinformation om vad forskare säger i en video - svaret på de frågorna vet jag redan.

Jag skulle därför vara tacksam om du kunde hålla dig till sakfrågan. För dig med lägre grad av begåvning tar jag det igen:

Citat:

De här personerna drar sig inte ens för att hänvisa till lagar som man man ändra innan man citerar.

Jag upprepar, det sitter alltså personer och desinformerar och ljuger i diskussioner genom att ändra i lagar som man sedan citerar på forumet.

Är det här verkligen tillåtet? Är det inte just sådant här som reglerna är tänkt att stoppa?

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Jag har anmält ett antal dylika inlägg senaste dagarna, men ingenting verkar hända.

Jag vill försöka förstå hur den egentliga tolkningen görs och vad som egentligen gäller.
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-26 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in