2026-07-26, 19:54
Medlem
korrektamund0s avatar
Under de senaste dagarna har jag noterat en närmast explosionsartad ökning av falsk ryktesspridning, lögner och ren desinformation i två forum.

De här personerna drar sig inte ens för att hänvisa till lagar som man man ändra innan man citerar.

Jag upprepar, det sitter alltså personer och desinformerar och ljuger i diskussioner genom att ändra i lagar som man sedan citerar på forumet.

Är det här verkligen tillåtet? Är det inte just sådant här som reglerna är tänkt att stoppa?

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Jag har anmält ett antal dylika inlägg senaste dagarna, men ingenting verkar hända.

Jag vill försöka förstå hur den egentliga tolkningen görs och vad som egentligen gäller.
Citera
2026-07-26, 19:59
Medlem
grodanskurts avatar
Läste detta inlägg som du har skrivit: (FB) Dokumentären "An Inconvenient Study" har släppts. Kopplar vaccin till kronisk sjukdom

Kan du inte hantera foliehattar som sitter i konspirationsforumet och hallucinerar så är det kanske inte riktigt rätt ställe för dig
Citera
2026-07-26, 20:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Läste detta inlägg som du har skrivit: (FB) Dokumentären "An Inconvenient Study" har släppts. Kopplar vaccin till kronisk sjukdom

Kan du inte hantera foliehattar som sitter i konspirationsforumet och hallucinerar så är det kanske inte riktigt rätt ställe för dig
Jag kan garantera att jag inte hade för avsikt att be om råd, däremot är jag intresserad av att veta var jag skall lägga min egen ribba.

Men du glömde att ens adressera sakfrågan.
Citera
2026-07-26, 20:05
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag kan garantera att jag inte hade för avsikt att be om råd, däremot är jag intresserad av att veta var jag skall lägga min egen ribba.

Men du glömde att ens adressera sakfrågan.

Det är rätt fritt i den forumdelen, i andra delar på flashback är det lättare att åka på varning för alternativ verklighetsuppfattning eller lögner

Men för sakens skull: förintelsen har inte hänt; det var ett saftkalas, "Vi" har aldrig varit på månen, tandkräm orsakar cancer, och jag är en grön groda.
Senast redigerad av grodanskurt 2026-07-26 kl. 20:07.
Citera
2026-07-26, 20:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har själv gått in i de falska kampanjerna mot socialtjänsten i örebro.
Fy fan säger jag. Ljuga medvetet om underlaget, ljuga medvetet om hur socialtjänsten fungerar, hur förvaltningsrätt fungerar osv osv.

JAg fattar att de känner sig felfördelade i något annat ärende av socialtjänsten och försöker ge igen.
Men fy fan vilken låg moral. Och man leker med elden. Vi har ju nyss haft en storm emot socialtjänsten där våra "nysvenskar" hade fått för sig att socialtjänsten tar barn.

Det har också varit en liten kampanj för svartmåla Levi Petrus som för mig är helt obegriplig. Jag gissar att det är de misslyckade forskarna själva som är inblandade på ett hörn.

MAn kan skriva vad som helst om den udda Stig engström. Om rättsläkaren och allmänläkaren i dacosta fallet. Folk vet inte längre vad moral är.

Nu är det kanske inte så konstigt. Säga vad man vill om svenska kyrkan men det var de som hade till uppgift att lära svenskarna moral. Nu går de i bräschen för tex. sexualisering av barn.

Men tiden var ur led även på shakespears tid...
Citera
2026-07-26, 20:22
Medlem
Ajogens avatar
Har du några specifika exempel på vad som skulle innefatta falsk ryktesspridning?
Citera
2026-07-26, 20:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Har du några specifika exempel på vad som skulle innefatta falsk ryktesspridning?
Absolut. Jag kan ta några exempel på det lögner DU sprider:

Citat:
Zevros säger klart och tydligt att anledningen till att den inte släpps är för att det är resultat som inte gillas och inte att studien är bristfälligt utförd.
Citat:
I dokumentären exponeras försök till att tysta och hemlighålla resultat av studien. Exempelvis så filmas Marcus J Zervos i hemlighet där han erkänner att vaccin troligtvis orsakar kroniska sjukdomar.
Citat:
Vilket tydligt framkommer i dokumentären när Zevros själv säger att han inte vågar publicera, inte för att det är fel på studien, utan av påtryckningar och hot från institut. Det skulle innebära att hans karriär skulle förintas etc.
Citat:
Han säger det uttalat att anledning till att studien inte publiceras är pga påtryckningar om straff och inte för att studien brister.

Inget av det du påstår är sant. Man kan fråga sig vad det är som driver dig att helt enkelt bara HITTA PÅ SAKER. Mental instabilitet i kombination med låg intelligens och okunskap, gissningsvis.

Men nu gällde frågan om det skall vara tillåtet att som du ljuga helt ohindrat, eller om regeln skall tillämpas.
Citera
2026-07-26, 20:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Två gånger fick du ju transskript på det.

Så det stämmer inte.
Citera
2026-07-26, 20:29
Moderator
Maviels avatar
Allt går ju att diskutera och bemöta? Världen är inte svart eller vit och det kan finnas olika uppfattningar och tolkningar.
Citera
2026-07-26, 20:29
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Så det stämmer inte.
DÅ får du peka VAR i transkriberingen Zervis påstår det du skriver.

Det GÖR han inte. Du har helt enkelt ljugit ihop allting.

Men frågan är alltså i vilken omfattning regeln om falsk ryktesspridning skall tillämpas i fall där det uppenbarligen handlar om FALSK RYKTESSPRIDNING.
Citera
2026-07-26, 20:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Inget av det du påstår är sant. Man kan fråga sig vad det är som driver dig att helt enkelt bara HITTA PÅ SAKER. Mental instabilitet i kombination med låg intelligens och okunskap, gissningsvis.

Men nu gällde frågan om det skall vara tillåtet att som du ljuga helt ohindrat, eller om regeln skall tillämpas.

Citat:

Så det stämmer inte.

Diskussionen kring huruvida dessa inläggen är sanna eller ej är inte ett ämne för denna tråden utan det är TS fråga om var ribban ligger för 0,09 som är frågeställningen här.

/Moderator
Citera
2026-07-26, 20:31
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Allt går ju att diskutera och bemöta? Världen är inte svart eller vit och det kan finnas olika uppfattningar och tolkningar.
Nej, nu får du skärpa dig.

Det är svart eller vitt om någon sagt något i en video som vem som helst kan titta på.

Det är svart eller vitt vad som står i en lag.

Någon måtta får det faktiskt vara.
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-26 kl. 20:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in