Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Nej att vi tolkar skriften olika betyder inte att jag inte utgår från skriften. Under vilken tidsperiod har Satan varit världens furste enligt din tolkning?
Då blir frågan vilken tolkning som gör rättvisa åt hela Skriftens vittnesbröd. Min tolkning är grundad i den patristiska traditionen, eftersom att jag är ortodox.
I den östortodoxa traditionens patristiska läsning av Skriften är Satan 'denna världens furste' inte därför att Gud har gett honom ett legitimt herravälde, utan därför att han genom sitt avfall har blivit en tyrann över den fallna skapelsen, verksam genom synden, lögnen och döden.
Kyrkans fäder har förstått att de fallna änglarna föll genom högmod och genom att vända sin vilja bort från Gud. Den helige Johannes Chrysostomos skriver exempelvis att djävulen inte skapades ond, utan blev ond genom sitt eget fria val. På samma sätt lär den ortodoxa kyrkan att allt Gud skapade var gott, men att det skapade kan vända sig bort från det goda genom sin fria vilja.
När Kristus säger: "Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas" (Joh 12:31), talar Han om att Satans makt över människan ska brytas genom Hans kors och uppståndelse. Han säger inte att Satan först då blir ond eller först då faller. Den makt som Satan hade över den fallna världen var redan en konsekvens av hans avfall.
Detta är också hur Kyrkan har förstått Lukas 10:18: "Jag såg Satan falla ned från himmelen såsom en ljungeld." Kristus talar till de sjuttiotvå lärjungarna som har sett demonerna underordna sig Hans namn. Han uppenbarar att den makt som verkar genom demonerna redan är dömd och besegrad.
Den ortodoxa förståelsen bygger alltså inte på en spekulation om en exakt tidslinje som Skriften inte ger, utan på den samlade uppenbarelsen: Satan var skapad god, föll genom sin fria vilja, blev fienden till Gud och människan, och hans makt över världen är tillfällig och krossas slutgiltigt genom Kristus.
Så frågan är inte hur Satan kunde vara världens furste innan han föll. Frågan är snarare: hur kan han vara världens furste om han aldrig föll? För enligt den apostoliska och patristiska förståelsen är hans "furstendöme" just resultatet av hans avfall.