2026-07-26, 17:07
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Med andra ord är du ännu en av alla drönare i tråden som använder uttryck du varken förstår eller kan definera. Du är dessutom en som inte förstår att risken för brand kan bero på en rad olika orsaker - som bland annat att man "för miljöön" låtit bli att anlägga kontrollbränder och således låtit ett tjockt lager med fnöske ligga på backen år efter år tills dess att hela skiten brinner ner - Kalifornien och Australien har haft exakt detta problem nu i flera år.
Du ser inte själv något problem med det?
Nej, det är du som är lite enfaldig. Det är väl rätt basic att man kan i viss mån kan förebygga bränder. Det jag poängterade i mitt första inlägg är att SVT inte påstått att den direkta orsaken till att bränderna startade är "extremvärmen". Då tråden ligger i medier och journalistik ligger fokus på SVT:s rapportering. Om du vill i detalj gå in på hur skogsbränder fungerar och kan förebyggas så ska du nog starta en ny tråd i för det lämpligt forum.
Citera
2026-07-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ah, så ditt spår är att du till varje pris tänker klänga dig fast vid att jag råkade använda ordet extremhetta och få det hela till en barnslig semantikdiskussion? Rätt förutsägbart och väldigt typiskt för din sort. Du är inte ett dugg bättre än miljömuppar och vänsterpartister.

Nu "råkade" du använda begreppet
Intressant att du inte kom på det dom tidigare 3 gångerna jag bad dig definera.

Citat:
Och bara för att besvara detta, även om det var riktat till en annan användare. Jo, jag ser ett problem med det.

Frågan var inte riktad till dig och du har skämt ut dig tillräckligt.
Citera
2026-07-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, det är du som är lite enfaldig. Det är väl rätt basic att man kan i viss mån kan förebygga bränder. Det jag poängterade i mitt första inlägg är att SVT inte påstått att den direkta orsaken till att bränderna startade är "extremvärmen". Då tråden ligger i medier och journalistik ligger fokus på SVT:s rapportering. Om du vill i detalj gå in på hur skogsbränder fungerar och kan förebyggas så ska du nog starta en ny tråd i för det lämpligt forum.

Varför ljuger du?
Från TS: I Rapport den 25 juli 2026 beskriver skattefinansierade SVT bränderna i Spanien och Frankrike som "bränderna till följd av extremvärmen".
Eller tycker du att vi ska tolka detta på något annat vis - precis som ni drönare nu omtolkat "extremvärme" i flera sidor?
Citera
2026-07-26, 17:32
Medlem
Citat:
Nu "råkade" du använda begreppet
Intressant att du inte kom på det dom tidigare 3 gångerna jag bad dig definera.
Spela roll? Hade jag sagt det första gången så hade du inte trott på det ändå, utan börjat tjafsa om det med. Märka ord verkar vara det enda du klarar av.

Citat:
Frågan var inte riktad till dig och du har skämt ut dig tillräckligt.
Var inte det uppenbart att jag förstod att frågan inte var riktad till mig? Det här är ett publikt diskussionsforum. Vill du enbart ha svar från en enda användare kan du använda PM-funktionen.

Du har tydligt visat att du enbart är ute efter billiga gotchas, så jag lämnar dig nu.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-26 kl. 17:35.
Citera
2026-07-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, så om SVT hade skrivit att bränderna var till följd av bristande preventivt arbete så hade du varit nöjd?
Nej tvärt om - om du lär dig läsa så skriver jag att det preventiva arbetet ÄR ORSAKEN.
Vi släcker för många bränder för tidigt. Låt skiten brinna vart tionde år så upphör problemet.
Citera
2026-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
TV4 : "bränderna beror på extremväder"

Spansk polis : "vi letar efter killen med bensindunken."

Att 80-90% av alla bränder beror på pyromaner, aktivister och ren jävla dumhet passar ju inte in i berättelsen om det ”självantändande klimatet”.
Det är ju mycket mysigare att odla kollektiv klimatångest på bästa sändningstid.
Snacka om att effektivisera ändå :
varför limma fast sig på motorvägen och riskera att bli överkörd när man bara kan tända på en torr tall, gå och lägga sig på stranden och låta media driva hela ens politiska agenda helt gratis

Nja pyromaner väldigt lite, annan mänsklig aktivitet majoritet. Allt från slarv, maskiner till otur- Minst är blixtar. Torka och värme är kraftigt förstärkande effekter och ökar risken ex för skogsmaskiner och järnväg. Ett bra siffra att förstå torkans effekt är att under ett blött år kan siffran sjunka till runt 1 500, medan extrema torrår (som 2018) kan dubblera antalet. Så extem torka ökar antalet med 100 procent.

Sen finns det saker som påverkar indirekt, så som befolkningstäthet och skogsbrukets utformning.
Citera
2026-07-26, 18:06
Medlem
Bränder yta frankrike 25 år

2026: 42 000 ha (Preliminär siffra fram till juli 2026 på grund av pågående extrema sommarbränder)

2025: 17 000 ha (Extremt drabbat år med enskilda storbränder i bl.a. Aude)

2024: 2 769 ha (Ett mycket lindrigt år tack vare gynnsamt väder)

2023: ~15 000 ha

2022: ~66 300 ha (Modern tids värsta noterade brandår under en hel säsong)

2021: 14 300 ha

2020: 11 300 ha

2019: 15 000 ha

2018: 4 500 ha

2017: 26 500 ha (Ett svårt torkår i hela medelhavsregionen)

2016: 14 600 ha

2015: 11 500 ha

2014: 5 200 ha

2013: 4 500 ha

2012: 8 900 ha

2011: 10 100 ha

2010: 6 100 ha

2009: 14 900 ha

2008: 4 900 ha

2007: 7 300 ha

2006: 7 200 ha

2005: 22 500 ha

2004: 13 500 ha

2003: 73 300 ha (Historiskt extremår under den legendariska europeiska värmeböljan) - Sommaren 2003 är den varmaste som någonsin uppmätts i Frankrike sedan minst 1900 med en temperaturavvikelse på +2,7 °C

2002: 30 300 ha

2001: 20 500 ha

Att inte säga att påverkar skulle vara en lögn. Dvs ett varmare klimat ökar risken både för och större bränder. Sen själva orsaken till att bränder startar är ofta mänsklig
Citera
2026-07-26, 18:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Varför ljuger du?
Från TS: I Rapport den 25 juli 2026 beskriver skattefinansierade SVT bränderna i Spanien och Frankrike som "bränderna till följd av extremvärmen".
Eller tycker du att vi ska tolka detta på något annat vis - precis som ni drönare nu omtolkat "extremvärme" i flera sidor?
Så här sa SVT ordagrant.

"Och vi har ju haft mycket fokus på bränderna till följd av extremvärmen i Spanien och Frankrike, så då undrar vi förstås Emma, hur det ser ut framåt där?"

De säger inte att det självantänt. Det är din autisttolkning. Börjar det brinna sprids elden mer och lättare om det är torrt väder, höga temperaturer och gärna en del vind. Varför brukar dessa bränder mest vara en förekomst på varma och torra somrar och inte under hösten tror du?

Men om du vill se SVT rapportera lite mer om detta än innan de släpper fram meteorologen så har SVT en fördjupande extrasändning om bränderna och klimatet. Det kanske är bättre att bedöma efter det än att märka ord på enskilda citat. Klockan 20.00 i kväll.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/branderna-och-klimatet-svt-sander-extra
Citera
2026-07-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Som sagt media ska rapportera vad som är sant, och för din skull bör jag väl tillägga: vad som är relevant. Det är inte så relevant att i sammanhanget skogsbränders ökning av förekomst och omfattning pga förändringar av temperatur och nederbörd, att det totala antalet skogsbränder även har minskat över tid pga ökad mängd yta som används som jordbruksmark etc. Möjligen i en fördjupad diskussion, vilket formatet nyhetsartiklar sällan är, men det har liksom inte så stor betydelse för den här sortens rapportering.
Media målar en bild av att skogsbränder ökar. Det är inte sant.
Media målar en bild av att klimatrelaterade dödsfall ökar. Det är inte sant.
Media målar en bild av att värme är farligare än kyla. Det är inte sant.

Så ja, media skall rapportera vad som är sant och relevant. Så varför gör de inte det?
Citera
2026-07-26, 18:43
Medlem
Citat:
Så här sa SVT ordagrant.

"Och vi har ju haft mycket fokus på bränderna till följd av extremvärmen i Spanien och Frankrike, så då undrar vi förstås Emma, hur det ser ut framåt där?"

De säger inte att det självantänt. Det är din autisttolkning.

Var någonstans har jag påstått att bränderna "självantänt"? Återkom med citat.

Citat:
Börjar det brinna sprids elden mer och lättare om det är torrt väder, höga temperaturer och gärna en del vind. Varför brukar dessa bränder mest vara en förekomst på varma och torra somrar och inte under hösten tror du?

Återigen en av många olika anledningar till varför det kan börja brinna.

Citat:
Men om du vill se SVT rapportera lite mer om detta än innan de släpper fram meteorologen så har SVT en fördjupande extrasändning om bränderna och klimatet. Det kanske är bättre att bedöma efter det än att märka ord på enskilda citat. Klockan 20.00 i kväll.

Nej tack, jag konsumerar inte globohomo-propaganda.
Citera
2026-07-26, 18:47
Medlem
Citat:
Så här sa SVT ordagrant.

De säger inte att det självantänt. Det är din autisttolkning. Börjar det brinna sprids elden mer och lättare om det är torrt väder, höga temperaturer och gärna en del vind. Varför brukar dessa bränder mest vara en förekomst på varma och torra somrar och inte under hösten tror du?

Menar du att eld sprids lättare om det är 45°C än om det är 30°C? Då är det ett fullkomligt mysterium att skog över huvud taget kan brinna i Sibirien och Kanada. När det väl brinner så är temperaturen betydligt högre än 45°C! Det största problemet är när man underlåter att röja bort undervegetation och underlåter att hugga brandgator. Och givetvis torka. Men det kan bli precis lika torrt vid 30°C som vid 45°C. Regnar det inte, så regnar det inte.
Citera
2026-07-26, 18:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Menar du att eld sprids lättare om det är 45°C än om det är 30°C?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in