2026-07-26, 16:30
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Jävla högervridna SVT asså!

Vilket högerparti gynnas av detta btw sossar?
Citera
2026-07-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Svara på frågan. Vad anser du vara "extremhetta"?
Det jag menade när jag skrev extremhetta är helt enkelt bara det faktum att vädret är en viktig faktor för följderna när det gäller skogsbränder. Är det väldigt varmt och torrt kommer bränderna bli svårare än om det är svalare och fuktigt. Håller du med om det?

Citat:
Anser du att en vecka med "extremhetta" på whatever är värre än 3 veckor med "extremhetta" minus fem grader?
Ser inte riktigt relevansen av den frågan, och jag har inget svar på den heller.
Citera
2026-07-26, 16:33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Problemet är väl att SVT och andra medier underlåter att rapportera fakta.

Vi vet från satellitmätningar att skogsbränder inte ökar, de minskar stadigt och har gjort så sedan årtionden. Media ger tvärtom den felaktiga bilden att de ökar.

Att skogbränder i civiliserade trakter (Europa, Nordamerika, Australien) ofta blir allvarliga nuförtiden beror på miljöstollarna. De lyckas tyvärr ofta genomdriva förbud mot att röja bort undervegetation. När den undervegetationen torkar fungerar den som tändved. Det rapporteras inte av media. De mest kända exemplen de senaste åren är:
Pedrógão Grande i Portugal 2017
Mendocino Complex Fire i Kalifornien 2018
Attika/Mati i Grekland 2018
Camp Fire i Kalifornien 2018
Black Summer-bränderna i Australien 2019–2020
Dixie Fire i Kalifornien 2021
Lahaina-branden i Maui, Hawaii 2023

Det finns oändligt många exempel på hur media ljuger genom att undanhålla fakta. Hur många känner till att antalet klimatrelaterade dödsfall har minskat med ca 99% de senaste 100 åren? Och hur många har av SVT blivit upplysta om att kyla orsakar ca 10 ggr fler dödsfall än värme?

Ibland undrar man om media lider av schizofreni. Hur förklarar man annars rubriker som:
8 juli 2025 "Svenskar flyr regnet – rusning efter solresor"
https://www.dn.se/direkt/2025-07-08/svenskar-flyr-regnet-rusning-efter-solresor/
26 juni 2026 "Orange och gul varning i Skåne – nu kommer värmeböljan"
https://www.sydsvenskan.se/skane/orange-och-gul-varning-i-skane-nu-kommer-varmeboljan/
7 juli 2026 "Håll ut – snart kommer värmen tillbaka"
https://www.sydsvenskan.se/skane/hall-ut-snart-kommer-varmen-tillbaka/

Sedan är det förstås upp till envar om man vill kalla fakta för konspirationsteorier.

Som sagt media ska rapportera vad som är sant, och för din skull bör jag väl tillägga: vad som är relevant. Det är inte så relevant att i sammanhanget skogsbränders ökning av förekomst och omfattning pga förändringar av temperatur och nederbörd, att det totala antalet skogsbränder även har minskat över tid pga ökad mängd yta som används som jordbruksmark etc. Möjligen i en fördjupad diskussion, vilket formatet nyhetsartiklar sällan är, men det har liksom inte så stor betydelse för den här sortens rapportering.
Citera
2026-07-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det jag menade när jag skrev extremhetta är helt enkelt bara det faktum att vädret är en viktig faktor för följderna när det gäller skogsbränder. Är det väldigt varmt och torrt kommer bränderna bli svårare än om det är svalare och fuktigt. Håller du med om det?

Det hade räckt gott och väl med att du bara sagt "är det varmt så ökar risken för bränder".
Du, precis som miljökommunisterna på SVT, väljer att använda hittepå-begrepp och göra det till huvudfokus för att ägna er åt subversiv propaganda.

Citat:
Ser inte riktigt relevansen av den frågan, och jag har inget svar på den heller.

Givetvis. Ingen är förvånad.
Citera
2026-07-26, 16:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Helt normalt uttalande i nyheterna om Australien, Los Angeles, Spanien m.fl ställen som har bränder:
"Årets bränder är rekordstora".
Och inom parentes: (senast de var så stora var 8 år sedan)

Sverige har ju rekordvarma vintrar. Utom när de är rekordkalla.

Allt med väder är klickbete.
Citera
2026-07-26, 16:40
Medlem
Citat:
Det hade räckt gott och väl med att du bara sagt "är det varmt så ökar risken för bränder".
Du, precis som miljökommunisterna på SVT, väljer att använda hittepå-begrepp och göra det till huvudfokus för att ägna er åt subversiv propaganda.
Så vi är överens att om det är varmt så ökar risken för bränder?
Citera
2026-07-26, 16:45
Medlem
Citat:
Så vi är överens att om det är varmt så ökar risken för bränder?

Det är inte vad du eller dina kommunistpolare på SVT påstår.
Ni hävdar att "extremvärme" (som du fortfarande inte klarat av att definera) orsakar dessa bränder samtidigt som ni lägligt undlåter att nämna övriga faktorer som bidragit eller rent av orsakat branden som det fucking brinnande jävla fordonet - vilket är en jävla skillnad.
Citera
2026-07-26, 16:47
Medlem
Citat:
Det är inte vad du eller dina kommunistpolare på SVT påstår.
Ni hävdar att "extremvärme" (som du fortfarande inte klarat av att definera) orsakar dessa bränder samtidigt som ni lägligt undlåter att nämna övriga faktorer som bidragit eller rent av orsakat branden som det fucking brinnande jävla fordonet - vilket är en jävla skillnad.
Jag ställde en fråga. Vill du svara på den? Du gnällde ju nyss över att jag inte svarade på en fråga du ställde.

Och jo, jag har förklarat vad jag menade när jag skrev extremhetta.
Citera
2026-07-26, 16:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Vad är definitionen på denna "extremvärme"?
Menar du att en vecka med "extremvärme" skulle vara värre för brandrisken än tre veckor med några grader lägre temperatur?

Hur vet du att man, precis som Kalifornien och Australien, inte gjort preventivt arbete som att anlägga kontrollbränder, göra brandgator etc med katastrofala bränder som resultat?
Första gången i mitt inlägg när jag använde ordet "extremvärme" gorde jag citattecken, men jag missade det andra gången jag använde ordet. Jag gjorde det för att bland annat media kallar det "extremvärme". Jag känner att det i en tråd som handlar om SVT:s rapportering inte är jag som ska berätta för dig vilka eventuella förebyggande åtgärder som gjorts. Jag konstaterar att på samma plats kan det vara väldigt olika hur mycket bränderna sprider sig beroende på om den sker under några riktigt varma sommarveckor eller om det sker i september.
Citera
2026-07-26, 16:53
Medlem
Citat:
Jag ställde en fråga. Vill du svara på den? Du gnällde ju nyss över att jag inte svarade på en fråga du ställde.

Din "fråga" har ingenting med ditt ursprungsargument att göra - vilket var att "extremhetta" orsakat denna brand. Nu försöker du vända det till att "öh men visst håller du med om att värme ökar brandrisken?" när du blir pressad. Försök inte ens.

Citat:
Och jo, jag har förklarat vad jag menade när jag skrev extremhetta.

Fel - du har inte förklarat ett skit. Jag bad dig definiera vad du anser vara "extremhetta".
Du skrev:
Citat:
Det jag menade när jag skrev extremhetta är helt enkelt bara det faktum att vädret är en viktig faktor för följderna när det gäller skogsbränder.

"Extremhetta" för dig betyder nu att "vädret är en viktig faktor för följderna när det gäller skogsbränder"? Fan snackar du om?
Citera
2026-07-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Första gången i mitt inlägg när jag använde ordet "extremvärme" gorde jag citattecken, men jag missade det andra gången jag använde ordet. Jag gjorde det för att bland annat media kallar det "extremvärme". Jag känner att det i en tråd som handlar om SVT:s rapportering inte är jag som ska berätta för dig vilka eventuella förebyggande åtgärder som gjorts. Jag konstaterar att på samma plats kan det vara väldigt olika hur mycket bränderna sprider sig beroende på om den sker under några riktigt varma sommarveckor eller om det sker i september.

Med andra ord är du ännu en av alla drönare i tråden som använder uttryck du varken förstår eller kan definera. Du är dessutom en som inte förstår att risken för brand kan bero på en rad olika orsaker - som bland annat att man "för miljöön" låtit bli att anlägga kontrollbränder och således låtit ett tjockt lager med fnöske ligga på backen år efter år tills dess att hela skiten brinner ner - Kalifornien och Australien har haft exakt detta problem nu i flera år.
Du ser inte själv något problem med det?
Citera
2026-07-26, 16:59
Medlem
Citat:
Din "fråga" har ingenting med ditt ursprungsargument att göra - vilket var att "extremhetta" orsakat denna brand. Nu försöker du vända det till att "öh men visst håller du med om att värme ökar brandrisken?" när du blir pressad. Försök inte ens.

Fel - du har inte förklarat ett skit. Jag bad dig definiera vad du anser vara "extremhetta".
Du skrev:

"Extremhetta" för dig betyder nu att "vädret är en viktig faktor för följderna när det gäller skogsbränder"? Fan snackar du om?
Ah, så ditt spår är att du till varje pris tänker klänga dig fast vid att jag råkade använda ordet extremhetta och få det hela till en barnslig semantikdiskussion? Rätt förutsägbart och väldigt typiskt för din sort. Du är inte ett dugg bättre än miljömuppar och vänsterpartister.

Citat:
Med andra ord är du ännu en av alla drönare i tråden som använder uttryck du varken förstår eller kan definera. Du är dessutom en som inte förstår att risken för brand kan bero på en rad olika orsaker - som bland annat att man "för miljöön" låtit bli att anlägga kontrollbränder och således låtit ett tjockt lager med fnöske ligga på backen år efter år tills dess att hela skiten brinner ner - Kalifornien och Australien har haft exakt detta problem nu i flera år.
Du ser inte själv något problem med det?
Och bara för att besvara detta, även om det var riktat till en annan användare. Jo, jag ser ett problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in