2026-07-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu borde jag kanske inte hoppa in i er diskussion men man behöver ju inte tvinga sig på någon. Tjatsex kan man ha åsikter om men det är inte olagligt.

Det var synd att artikeln var låst. Jag vet att jag läst om detta och jag tror att det här var ett sådant där fall då tjejen initialt inte ville anmäla för att hon insåg att hon ju själv faktiskt hade en stor del i det som hänt. Men sedan blev hon övertygad av sina kompisar att hon skulle anmäla.

Om jag kommer ihåg rätt så hade suttit och hånglat samtyckt och det blev väl gradvis lite hetare hångel och han hade smekt in handen under hennes trosor.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Nej, tjatsex är inte olagligt, det är dock patetiskt. Och ägnar man sig åt tjatsex är nog även risken större att man begår övergrepp.

Att spekulera kring en ingress är inte något för mig. Det blir bara rena gissningar.
Citera
2026-07-26, 13:55
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Detta är en del av vad du skrivit till en annan. Och det här är ju det jag försökt förklara för dig 1000 gånger att om man tar sexet vidare i en ny handling eller när man börjar över huvud taget så kan man inte vara helt säker på att man vet att den andra kommer samtycka trots att du envetet hävdar att du är det. Det finns alltid en risk att initiativet man tar är något som den andre inte vill.

Ett enkelt exempel från min ungdom när man var ute på fest och dansade tryckare med tjejer. Om man nu hade sett en tjej man gillade och haft en del ögonkontakt och leende under kvällen så gick man fram när det började lugna låtar. Om man du under dansens/dansernas gång kände att båda gillade det, man kom närmare o närmare varandra, man kanske strök varandra på ryggen eller så så kom man ofta till ett läge där man släte taget lite och flyttade huvudet en bit ifrån, såg henne i ögonen och böjde sig sedan fram för att ge en lätt puss och sedan om man kände att det verkade gillat fån henne så började man hångla. Allt detta utan att fråga. Det som man kanske frågade om var ifall man skulle dansa.
Men naturligtvis fanns det en "risk", "chans" att hon inte hade velat och då hade jag förväntat mig att hon sagt till eller avbrutit dansen och på så vis visat att hon inte ville.

Du och jag vill ju båda att det är så här det ska vara och inte att man ska behöva fråga om allting men då måste även du inse att det faktiskt finns en risk att det steg man initierar inte är samtyckt även fast man själv fått uppfattningen av att det är något som den andra vill vara med på.
Och då är det ju väldigt olyckligt (synd) om den andra parten inte säger ifrån tydligt, inte tydligt visar det fysiskt. För båda parters skull.

Och du måste ju förstå att det är personen som tar initiativ som löper den risken.

Det här är ett extremt bra skrivet exempel på hur människor faktiskt umgås i riktiga livet.

Och det är omöjligt att veta ifall det är lagligt eller inte att agera och umgås på det här sättet längre.

Intimitet eskalerar vanligtvis i väldigt många små steg, tills den slutligen eventuellt leder till sex. Varenda steg innebär en osäkerhet och chansning ifall den andre verkligen vill, ifall man inte uttryckligen frågar verbalt i alla de kanske hundra små stegen. Ifall man inte frågar uttryckligen, så kan man inte vara 100% säker att samtycke finns. Det går därmed inte att komma till sex utan att riskera bryta mot lagen och riskera fängelse.
Citera
2026-07-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det gäller två 18-åringar som hånglade på krogen och han fingrade henne. Han hävdar verbalt samtycke, hon håller inte med. Han blev dömd.

Vad tycker DU?

Ok. Tänker dock inte spekulera utan att veta alla kända fakta. Det är totalt meningslöst.
Citera
2026-07-26, 13:57
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det märkliga är att samhället inte har förmanat killar/unga män att dricka måttligt såsom gjorts med tjejer/unga kvinnor. Med tanke på att killar/unga män blir utsatta för mer våld än tjejer/unga kvinnor, men det har aldrig varit de fulla killarnas fel när de råkat ut för nåt såsom det varit med fulla våldtagna tjejer. Rätt märkligt ändå

Vet inte riktigt vad du får det du skriver från. Tyckte han skrev tydligt att alkoholkonsumtion tydligt ökar risken för att både begå och bli utsatt för brott.
Skulle vara kul att be dig hitta inlägg där vi skriver att fulla killar som blir utsatta för t.ex. misshandel inte har någonting själva med det att göra.

Har du läst Flenfallet med killen som var så berusad att hans manliga kompis ansåg det bäst att följa med och vägleda killen hem. En kvinna som tidigare blivit avvisad av killen följde med efter (av vilken anledning kan man undra) och när kompisen lämnat av killen glider hon in hemma hos killen.

Dagen efter skriver killen till kvinnan och frågar om hon varit där och om de har haft sex?

Hon svarar glatt att de haft en trevlig stund men sedan kommer hon på och skriver något i stil med att du insinuerar väl inte på att jag ska ha våldtagit dig? Det gjorde jag inte utan du deltog frivilligt.
Typ.

Hon blev inte dömd. Lovar dig att hade rollerna varit ombytta hade killen fortfarande suttit bakom galler.
Citera
2026-07-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Exakt så är det. Alkohol minskar hämningar och försämrar omdömet. Det är därför en inte får köra bil med alkohol i kroppen

Den som inte dricker alkohol eller små mängder alkohol har lägre risk att begå brott. Och lägre risk att bli utsatt för brott.

När unga dricker mindre så bör de därför bli mindre allvarliga sexualbrott. Nedan är citat från BRÅ.

"Resultaten visar på en fortsatt stark koppling mellan berusning och olika typer av våldsbrott och belyser därmed vikten av att ta med alkohol som en faktor när man arbetar brottspreventivt."

Länk till deras sida studien är där ochså.
https://bra.se/rapporter/arkiv/2015-02-24-alkohol--och-drogpaverkan-vid-misshandel-hot-personran-och-sexualbrott

Här är en artikel där en krimonolog talar om sambandet mellan alkohol och våld.

https://forskning.se/2016/02/08/valdet-minskar-trots-fler-anmalningar/

Så nu har vi en samtyckeslag som gör att varje ung man rent krasst inte har samma möjligheter att dricka alkohol har som när vi var unga.

Oaktsamhet är olagligt. Att vara ung innebär större oaktsamhet.
Att dricka alkohol ökar oaktsamheten.

Så om du skulle vart ung nu och druckit som tidigare generationer så skulle du ha hög risk att kunna bli dömd för Oaktsam våldtäkt.

Jag skulle inte rekommendera någon ung kille / man att dricka mer än något glas.

Med den nuvarande lagstiftningen är det inte värt risken.

Vi har alltså stiftat en konservativ lag som ska påverka unga mäns alkoholkonsumtion.
Och I all fall delvis gjort dem rättslösa.

Så du har således inga belägg för att fler sexualbrott begicks förr.

Statistiken talar sitt tydliga språk.
Citera
2026-07-26, 13:58
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nej, tjatsex är inte olagligt, det är dock patetiskt. Och ägnar man sig åt tjatsex är nog även risken större att man begår övergrepp.

Att spekulera kring en ingress är inte något för mig. Det blir bara rena gissningar.

Tjatsex är förmodligen feminismens nästa angreppsmål. Kommer troligen räknas in som våldtäkt inom 20 år. Finns inget slut förrens kvinnor har 100% fullmakt att klassa allt de inte gillar som våldtäkt.
Citera
2026-07-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tjatsex är förmodligen feminismens nästa angreppsmål. Kommer troligen räknas in som våldtäkt inom 20 år. Finns inget slut förrens kvinnor har 100% fullmakt att klassa allt de inte gillar som våldtäkt.

Troligen inte. Fast som sagt att ägna sig åt tjatsex är totalt patetiskt.
Citera
2026-07-26, 14:00
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Men sluta skriv det där med att tvinga sig på någon. Det är det ingen som tycker är OK. Det har inte med den här diskussionen att göra över huvud taget.
Citera
2026-07-26, 14:06
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte.

Du påstod dock att det var fler sexualbrott förr eftersom folk umgicks mer och drack mer.

Du har inga belägg för det och statistiken pekar åt motsatt håll.

Min poäng är att folk umgås mindre idag och är därför sämre på det sociala samspelet. Vilket även visar sig via det ökade antalet sexualbrott.

Jag har ju skrivit till dig förut tror jag och sagt att du kan ju inte jämföra dagens siffror med de som var innan samtyckeslagen eftersom begreppet våldtäkt nu har utvidgats och innehåller saker som inte var våldtäkt tidigare.

Du har ju inte en aning om hur många fall av så kallat ord mot ord gällande osäkerheten kring just samtycke var förut eftersom det inte var något brott då. Det anmäldes antagligen knappt något sådant då.

Förr utgick man från att samtycke inte kan ha getts om våld, hot eller utsatt situation funnits. Så är det inte nu, det vet du.

Och de "gamla" våldtäktsfallen som naturligtvis kan begås även idag är faktiskt färre idag än vad de var innan samtyckeslagen.
Citera
2026-07-26, 14:09
Medlem
Citat:
Men sluta skriv det där med att tvinga sig på någon. Det är det ingen som tycker är OK. Det har inte med den här diskussionen att göra över huvud taget.

Bra att du erkänner att det inte är ok att tvinga sig på någon.

Tillslut trillade polletten ner.

Inser du nu att nej jag vill inte följa med hem till dig inte innebär samtycke till att torrknulla någon på toa?
Citera
2026-07-26, 14:13
Medlem
Citat:
Jag har ju skrivit till dig förut tror jag och sagt att du kan ju inte jämföra dagens siffror med de som var innan samtyckeslagen eftersom begreppet våldtäkt nu har utvidgats och innehåller saker som inte var våldtäkt tidigare.

Du har ju inte en aning om hur många fall av så kallat ord mot ord gällande osäkerheten kring just samtycke var förut eftersom det inte var något brott då. Det anmäldes antagligen knappt något sådant då.

Förr utgick man från att samtycke inte kan ha getts om våld, hot eller utsatt situation funnits. Så är det inte nu, det vet du.

Och de "gamla" våldtäktsfallen som naturligtvis kan begås även idag är faktiskt färre idag än vad de var innan samtyckeslagen.

Nu snurrar du till det igen.

Ord mot ord räcker inte nu heller.

Och du saknar även du belägg för ditt påstående. Det anmäldes cirka 1000% färre våldtäkter 1990 än 2025.
Citera
2026-07-26, 14:14
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det här är ett extremt bra skrivet exempel på hur människor faktiskt umgås i riktiga livet.

Och det är omöjligt att veta ifall det är lagligt eller inte att agera och umgås på det här sättet längre.

Intimitet eskalerar vanligtvis i väldigt många små steg, tills den slutligen eventuellt leder till sex. Varenda steg innebär en osäkerhet och chansning ifall den andre verkligen vill, ifall man inte uttryckligen frågar verbalt i alla de kanske hundra små stegen. Ifall man inte frågar uttryckligen, så kan man inte vara 100% säker att samtycke finns. Det går därmed inte att komma till sex utan att riskera bryta mot lagen och riskera fängelse.

Tack. Försöker vara så tydlig och autentisk jag kan. Det roliga i det här fallet är att personen jag försöker förklara för inte heller tycker att man ska behöva fråga om allting utan att det normala är att det går till såsom jag beskrev i exemplet.

MEN hon kan inte förstå det där med att man faktiskt tar en risk när man tar ett initiativ för enligt henne är hon alltid 100% säker på att hon vet när hon tar initiativ till nya handlingar utan att fråga.

Det enda hon och vi andra kan veta är om vi tror eller inte tror att den handling vi gör är samtyckt.

Och har man goda grunder att tro/uppfatta att den handling man gör är samtyckt så tycker jag det är horribelt att det finns de som tycker att en sådan person ska sitta i fängelse 3 år minst, betala stort skadestånd och bli stigmatiserad resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in