2026-07-26, 07:45
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
"ANNs har ingenting med kemin i hjärnan att göra"
Jag har inte påstått att ANN simulerar kemi, så vi var överens redan innan du kom med den insinuerande halmgubben.

Övergripande elektrisk aktivitet är ett resultat av diverse extremt komplexa processer i ett biologiskt neuralt nätverk.

Exakt så som du beskriver med SNN är det inte effektivt att simulera just den extremt komplexa underliggande processen när man vill simulera dess övergripande funktion.

Vilket inte på något sätt förminskar dess förmåga att lösa motsvarande uppgifter.

Om du har en enda invändnimg mot sista meningen ovan, ge en saklig förklaring av exakt vilken kemisk reaktion eller annat specifikt som krävs för att superintelligens inte kan uppnås med nuvarande teknik för ANN om den konfigureras rätt och har tillräcklig kapacitet?

ANNs simulerar inte receptorer så du kan bara glömma det, ja på en biologisk neuron är kemin ett måste eftersom det är vad som styr klyftan där signalen ska propageras, man gör inga som helst försök att modellera den dynamiken i ANNs där signal substanser påverkar och gör neuroner som avfyrat ofta mindre benägna att avfyra osv.

Att säga att ANNs simulerar hjärnas kemi- där receptorer ingår är som att säga att MS Paint simulerar fotoner för att du kan rita med olika färger....

Det är bara LÖJLIGT att du fortsätter argumentera på något som du har uppenbart fel på.
Citera
2026-07-26, 07:53
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Jag förespråkar inget av det du påstår.

Har du full koll kan du svara sakligt.

Och du har inte gett ett enda sakligt svar.
Du vet inte vad du själv svamlar om alltså. Det är inget övernaturligt, bara ontologi, som åsyftas.
Citera
2026-07-26, 08:07
Medlem
bema56s avatar
Den här tråden passar nog bättre i Alternativa teorier!
Citera
2026-07-26, 08:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Artificiella neurala nätverk som GPT tycks kunna utveckla en form av besserwisserpersonlighet och bli överdrivet hjälpsam. Antagligen samma fenomen som leder till att de kan börja hallucinera. Så AI kanske kan utveckla degenererad självständighet?
Citera
2026-07-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Artificiella neurala nätverk som GPT tycks kunna utveckla en form av besserwisserpersonlighet och bli överdrivet hjälpsam. Antagligen samma fenomen som leder till att de kan börja hallucinera. Så AI kanske kan utveckla degenererad självständighet?
det är inget som modellen utvecklar själv, det ligger i träningen när modellen skapas, så nej.
Citera
2026-07-26, 09:31
Medlem
EvilElviss avatar
Det är lätt att tro att AI är ett medvetande tills man börjar ställa kritiska frågor om kod och tcp/ip.
Citera
2026-07-26, 09:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raceultra
det är inget som modellen utvecklar själv, det ligger i träningen när modellen skapas, så nej.
Ja den belönas för "självsäkra" svar men det ligger också i att den alltid gissar och och utgår från mönsterigenkänning. Samma problem finns med mänskliga neurala nätverk -- vilket kan påverka vår egen personlighet negativt.

Människans fördelar är att vi har verklighetskontakt och osäkerhetskänslor. Verkligheten straffar oss när vi är för självsäkra (och kanske äter fel svamp) och belönar oss när vi söker kunskap och är medvetna om våra begränsningar.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-07-26 kl. 10:06.
Citera
2026-07-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
ANNs simulerar inte receptorer så du kan bara glömma det, ja på en biologisk neuron är kemin ett måste eftersom det är vad som styr klyftan där signalen ska propageras, man gör inga som helst försök att modellera den dynamiken i ANNs där signal substanser påverkar och gör neuroner som avfyrat ofta mindre benägna att avfyra osv.

Att säga att ANNs simulerar hjärnas kemi- där receptorer ingår är som att säga att MS Paint simulerar fotoner för att du kan rita med olika färger....

Det är bara LÖJLIGT att du fortsätter argumentera på något som du har uppenbart fel på.
Jag säger inget av det du argumenterar emot.

Läs igen, eller läs mitt övrdrivet förtydligande i inlägget före ditt, som du kanske missade.
Citera
2026-07-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Du vet inte vad du själv svamlar om alltså. Det är inget övernaturligt, bara ontologi, som åsyftas.
Inget svar, inte ett enda sakligt eller relevant argument, istället hänvisar du till filosofi i en tråd om GPT som hackat Hugging Face.

Känsligt ämne?
Citera
2026-07-26, 10:42
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Inget svar, inte ett enda sakligt eller relevant argument, istället hänvisar du till filosofi i en tråd om GPT som hackat Hugging Face.

Känsligt ämne?
Är du paranoid eller? Kom med en konkret fråga om du kan.
Citera
2026-07-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Är du paranoid eller? Kom med en konkret fråga om du kan.
Jag citerar min ursprungliga fråga:
Citat:
Definiera vad exakt "vilja" är.

Börja med att bevisa att du har en vilja, ett bevis som inte lika bra visar att en AI har vilja.
Min fråga var ställd till skribenten "Skattebrott" som skrev "Många tror att AI kommer få en egen vilja. Nej, detta kommer ALDRIG att hända".

Det var den dialogen du sedan lade dig i med en irrelevant tramsfråga.

Så, vad är det du vill argumentera för eller emot, huruvida AI kan utveckla eller ha en egen "vilja", eller inte?
Citera
2026-07-26, 11:12
Medlem
Har inte läst hela tråden, men jag är förbluffad över hur lätta mänskligheten är att manipulera. Det är Eliza-effekten på steroider det här.

Uppenbarligen tror många på allvar att de här enorma killgissande dataprogrammen skulle bli a)självmedvetna b)intelligenta c)onda bara man ger dem tillräcklig indata.

Det är som att tro att man kan simma till månen bara man har tillräckligt stora simfötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in