Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Hur är det med er? Har ni läst de stora klassikerna?
En del. Dels påtvingade böcker i skolan, dels några som jag självmant har valt att läsa. Äger väl drygt ett 10-tal klassiker också.
Jag kan absolut bli bättre på att läsa fler klassiker. Men är kanske inte så jättesugen på det just nu. Somliga kan vara ganska tunga att läsa tex, andra är tråkiga och så finns det överskattade verk. Så jag vill inte läsa klassiker bara för att kunna bocka av dem. Även om det finns riktigt bra verk också. Kommer läsa fler när jag väl är intresserad och har lust att läsa dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
ElexirPharma
Jag kan inte rå för att många kvinnliga författare inte räknas som klassiker i dagsläget. Jag gillar Astrid Lindgren, hon har ju skrivit många klassiker.
Det är fler manliga författare som har fått sina verk klassade som klassiker (vad jag kan komma på, har inte kollat upp det precis). Men det finns ju en del klassiker skrivna av kvinnor. Även om det kanske finns varierande åsikter om vad som är klassiker. Men jag kan tex tänka på:
Emily Brontë - Svindlande höjder
Jane Austen - Stolthet och fördom
Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga (och man kan nog ta med Kejsarn av Portugallien och Nils Holgersson)
Mary Shelley - Frankenstein
Charlotte Brontë - Jane Eyre,
Harper Lee - To Kill a Mockingbird
Anne Franks dagbok