2025-06-21, 09:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Inga kvinnor vill bli politiker? Ledare s: surmagda, ledare v:
Bystnoshi, ledare kd Busch, ledare c Hatten, ledare l en
Musla osv .
Tack. Hyckleriet är vårt stora problem i Sverige. Kvinnor har aldrig behandlats illa, till skillnad från män. De har alltid skyddats, fått speciella privilegier som inte män har och idag dominerar de alla maktstrukturer.

Kvinnors litteratur och alster får också automatiskt plats i medier, även om det är mediokert.
Citera
2025-06-21, 12:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Homeros, Platon, Sokrates…

Lycka till med att hitta en bok av Sokrates...
Citera
2025-06-21, 15:44
Medlem
Petterrors avatar
Klassiker är ju väldigt brett.
Läst många men har många kvar. På spaning efter den tid som flytt, Bröderna Karamazov och Anna Karenina är väl 3 st som jag håller kanske bland dom högsta
av dom klassiker jag läst. Finns dock många läsvärda och många som kanske inte lämnar lika mycket spår. Tänkte inom kort ge på några äldre klassiker som tex Illiaden, Odyssen och Den gudomliga komedin. Får se vilket fack dom hamnar i för mig men spontana känslan är kanske den sistnämnda.
Citera
2025-06-22, 00:45
Avslutad
Hade en period i tonåren när jag läste mycket Dostojevskij, Tolstoy, Bulgakov och Solzhenitsyn. Bland svenska klassiker är Söderbergs Doktor Glas min favorit.
Citera
2026-07-25, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Hur är det med er? Har ni läst de stora klassikerna?

En del. Dels påtvingade böcker i skolan, dels några som jag självmant har valt att läsa. Äger väl drygt ett 10-tal klassiker också.

Jag kan absolut bli bättre på att läsa fler klassiker. Men är kanske inte så jättesugen på det just nu. Somliga kan vara ganska tunga att läsa tex, andra är tråkiga och så finns det överskattade verk. Så jag vill inte läsa klassiker bara för att kunna bocka av dem. Även om det finns riktigt bra verk också. Kommer läsa fler när jag väl är intresserad och har lust att läsa dem.

Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag kan inte rå för att många kvinnliga författare inte räknas som klassiker i dagsläget. Jag gillar Astrid Lindgren, hon har ju skrivit många klassiker.

Det är fler manliga författare som har fått sina verk klassade som klassiker (vad jag kan komma på, har inte kollat upp det precis). Men det finns ju en del klassiker skrivna av kvinnor. Även om det kanske finns varierande åsikter om vad som är klassiker. Men jag kan tex tänka på:

Emily Brontë - Svindlande höjder
Jane Austen - Stolthet och fördom
Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga (och man kan nog ta med Kejsarn av Portugallien och Nils Holgersson)
Mary Shelley - Frankenstein
Charlotte Brontë - Jane Eyre,
Harper Lee - To Kill a Mockingbird
Anne Franks dagbok
Citera
2026-07-25, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Anne Franks dagbok

Hör verkligen inte hemma på listan. En "klassiker" endast av politiska skäl.
Citera
2026-07-25, 07:21
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Haha reagerade också på att den nämns. Vilket skämt.
Citera
2026-07-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Jag själv brukar inte klassa den som klassiker, men andra gör det. Så nämnde ändå. Folk har olika åsikter om vad som är klassiker överlag, och det gäller inte bara den boken.
Citera
2026-07-25, 14:01
Medlem
Citat:
Jag själv brukar inte klassa den som klassiker, men andra gör det. Så nämnde ändå. Folk har olika åsikter om vad som är klassiker överlag, och det gäller inte bara den boken.

Om man i begreppet klassiker tolkar in alla möjliga böcker som är kända och omtalade skulle man lika gärna kunna nämna Mein Kampf. Personligen anser jag att en klassiker är en bok som sticker ut för sina litterära kvaliteter och som kan uppskattas av folk i allmänhet och inte bara av de som har en viss åsikt eller intresse.
Senast redigerad av Psoglav 2026-07-25 kl. 14:05.
Citera
2026-07-26, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Nja, Anne skriver på en nivå som inte var eller är vanlig för en flicka i hennes ålder. Dessutom är den om den inte är bluff (vilket jag inte tror) en unik autobiografisk berättelse.

Den är ju spännande, intressant, engagerande men även hemsk...
Citera
2026-07-26, 05:39
Medlem
Citat:
En del. Dels påtvingade böcker i skolan, dels några som jag självmant har valt att läsa. Äger väl drygt ett 10-tal klassiker också.

Jag kan absolut bli bättre på att läsa fler klassiker. Men är kanske inte så jättesugen på det just nu. Somliga kan vara ganska tunga att läsa tex, andra är tråkiga och så finns det överskattade verk. Så jag vill inte läsa klassiker bara för att kunna bocka av dem. Även om det finns riktigt bra verk också. Kommer läsa fler när jag väl är intresserad och har lust att läsa dem.

Det är fler manliga författare som har fått sina verk klassade som klassiker (vad jag kan komma på, har inte kollat upp det precis). Men det finns ju en del klassiker skrivna av kvinnor. Även om det kanske finns varierande åsikter om vad som är klassiker. Men jag kan tex tänka på:

Emily Brontë - Svindlande höjder
Jane Austen - Stolthet och fördom
Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga (och man kan nog ta med Kejsarn av Portugallien och Nils Holgersson)
Mary Shelley - Frankenstein
Charlotte Brontë - Jane Eyre,
Harper Lee - To Kill a Mockingbird
Anne Franks dagbok

Frankenstein är verkligt välskriven men det finns en del konstigheter med den. T.ex. har jag för mig att "Frankenstein" redan använts som en titel på en bok innan hon skrev den. Vissa påstår också att delar av den nog skrevs av hennes make... Det är inget de flesta kännare tror men...

Utöver det hur den tolkats olika i filmversioner eller snarare missuppfattats... I några film-versioner är monstret bara ett monster. I den senaste versionen, har visst monstret skönmålats och Dr. Frankenstein ses som skurken.

Sanningen är väl snarare att doktorn egentligen är en skurk eller gör något omoraliskt, men monstret är verkligen ingen hjälte...Möjligen som mest en sorts mörk antihjälte. Alternativt att båda är offer, doktorn för sin hybris och monstret för sitt öde.

Detta missas av filmer som skildrar bara en av sidorna...

Svindlande höjder har jag inte läst men den är enligt vad jag läst fascinerande pga flera orsaker. Systern som skrev den levde väl ganska isolerat liv, men hade nästan underlig nivå av insikter i (vissa) människors karaktär. Sen även att den ansågs chockerande på sin tid, pga tonen i boken och hur karaktärerna är. Den ansågs omoralisk av vissa när den gavs ut...
Senast redigerad av Snobird 2026-07-26 kl. 05:48.
Citera
2026-07-26, 11:41
Medlem
Det finns också ett till litterärt mysterium gällande en annan "klassiker" som påminner om något jag tog upp gällande romanen Frankenstein i förra inlägget. Jag skulle bli förvånad om någon har den minsta aning vad jag menar... Fast kul om någon gör det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in