2025-06-20, 09:27
Medlem
Silvanuss avatar
Läste många av klassikerna när jag var i slukaråldern, men mycket av de mer djuplodande aspekterna av verken passerade nog på molnfri höjd skulle jag tro. Har aldrig pinat mig genom något, det var läsglädjen som stod i fokus. De jag har haft störst glädje av är nog ryssarna, Tolstoj och Dostojevskij. Homeros och Dante uppskattade jag också mycket. Gillar brittisk 1800-talslitteratur, har läst det mesta av George Eliot och Anthony Trollope. Jane Eyre är en stor favorit.
Citera
2025-06-20, 09:49
Medlem
Staten av Platon, det var en typ 100 år gammal översättning, så lite styltig svenska. Men det finns en anledning till att en 2500 år gammal bok ännu går i tryck. Handlar i grunden om rätt och fel.
Citera
2025-06-20, 10:14
Medlem
Här är några klassiska böcker jag har läst.

Främlingen av Albert Camus
Äcklet av Jean Paul Sartre
Moby Dick av Herman Melville
Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij
Röde Orm av Frans G Bengtsson
Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo
De tre musketörerna av Alexander Dumas
Mästaren och Margarita - Michail Bulgakov

Gillar att läsa läsa böcker som anses vara klassiker men jag läser långsamt och inte så ofta. Just nu har jag Den hemlighetsfulla ön av Jules Verne på gång.
Citera
2025-06-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Låter väl tungt att läsa Twain, Steinbeck, Swift och Orwell redan i mellanstadiet!
Twain läste jag med stor behållning när jag var elva. De andra håller jag med om.
Citera
2025-06-20, 11:43
Medlem
Några stycken. Jonathan Swifts "Gullivers resor" och Orwells "1984" och "Djurens gård".

Gällande svenska klassiker läste jag en del av Pär Lagerkvist och Moa Martinson när jag var yngre. Har läst alla Vilhelm Mobergs romaner.

Min favoritbok är fortfarande, efter 37 år, "Utvandrarna."
Senast redigerad av Hiitsme 2025-06-20 kl. 11:45.
Citera
2025-06-20, 11:53
Medlem
Ferhs avatar
Har läst en del. Många äldre böcker är däremot väldigt sega och tråkiga och inte direkt menade att vara varken underhållande eller spännande, så bättre att ta del av dem i något annat format än att läsa dem som just böcker, om möjligt.
Citera
2025-06-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det har inte jag faktiskt. Endast några få men det beror såklart på vad man menar med "stora klassiker"...

Jag har dock koll på de flesta riktigt kända böckerna, gällande vad de handlar om och så. Åtminstone delvis...

Men jag har inte läst för att pricka av vissa böcker, utan för att jag tyckt det varit kul. Har därför mestadels läst inom vissa genrer. Men men...

Hur är det med er? Har ni läst de stora klassikerna?
Homeros, Platon, Sokrates…
Eller vad menar du?
Citera
2025-06-20, 13:02
Medlem
C.B.G.s avatar
Av de klassiker jag läst är det främst Krig och fred och Röda rummet som lämnat det djupaste intrycket hos mig.

Rent generellt föredrar jag dock litteratur från 1900-talet innan andra världskriget. Thomas Mann, Virginia Woolf, Marcel Proust och William Faulkner för att nämna de främsta.
Citera
2025-06-20, 13:34
Medlem
Citat:
Det har inte jag faktiskt. Endast några få men det beror såklart på vad man menar med "stora klassiker"...

Jag har dock koll på de flesta riktigt kända böckerna, gällande vad de handlar om och så. Åtminstone delvis...

Men jag har inte läst för att pricka av vissa böcker, utan för att jag tyckt det varit kul. Har därför mestadels läst inom vissa genrer. Men men...

Jag har läst en hel del av dom, jag hade en period där jag slukade klassiker.
Långt ifrån alla lämnade intryck på mig men det gav faktiskt en rätt god inblick i västvärldens kultur, jag hittar ständigt ekon i nya filmer, böcker och tv-serier.

Den som gjorde överlägset störst intryck var Dostojevskij och även Camus, hos dem hittade jag inte bara stora berättelser utan också en livsfilosofi som jag bär med mig än idag.
Citera
2025-06-20, 18:28
Medlem
Nej, generellt inte. Jag läser klassiker när modern facklitteratur hänvisar till dem. Boëthius läste jag senast. Thomas Mann och Moberg läser jag nu. I min hög av påbörjade böcker finns bland annat Epiktetus, Nietzsche och Seneca. I min hög av köpta böcker jag tänker läsa nån gång i framtiden finns bland annat Marx och Machiavelli.

Bortsett från Mann och Moberg är det rätt korta böcker. Jag gillat att läsa nån sida har och där.

De mesta jag läser har en existentiell inriktning, gärna stoiskt präglad.

Skulle aldrig falla mig i att läsa en klassiker enbart för att det är en klassiker.
Citera
2025-06-20, 19:01
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag har läst "Brott och straff" "Nils Holgersson" "Utvandrarna" och "Kejsaren av Portogalien" men vet inte om jag läst många fler. Läster Eddan lite till och från med.
Citera
2025-06-20, 21:09
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Många! Men absolut inte alla. En hel del rolig läsning. Men man gillar väl vissa mer än andra. Några få är bokstavligen svårlästa, exempelvis James Joyce Odysseus. Aldrig kommit in i den, alltid gett upp efter några kapitel pga man orkar verkligen inte.

Sedan är ju frågan hur man definierar "klassiker". Jag skulle nog definiera "Tärningsspelaren" (Luke Reinhart) som en klassiker, trots att den är skriven 1968 eller nått sånt. För övrigt SJUKT underhållande bok. Läste den och åkte tåg och sopontan-skrattade högljutt pga gick fan inte att hålla sig :-D
Ondskefull och rolig.

Sedan kan jag störa mig lite på att när man säger "klassiker" så hoppar man nästan alltid över all SciFi, man kanske har med 2-3 mest pliktskyldigast. Och jag gillar verkligen klassisk SciFi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in