Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalsjukling
Jag lyckades börja gå ner i vikt igen i somras, närmare tio kilo hade jag tappat då jag fick rejäl näringsbrist istället, åt sämre mat den här gången än förra gången på grund av ekonomin. Och det gjorde mig sjuk uppenbarligen. Så då slutade jag kämpa, men skulle vilja börja om igen, men med mer kunskap den här gången.
Det finns mycket billig mat som fortfarande är bra och näringsrik. Ärtsoppa, champinjoner på burk, havregryn, frysta grönsaker, sill, ägg, tonfisk, bönor är några. Billigt och man kan bunkra upp. Man kan också laga egen tomatsås som bas och sedan fylla ut det med tillbehör (som t ex de ovannämnda) för varje måltid. Jättegott!
Fiskbullar är också helt okej om man har dåligt med pengar. Inte den bästa maten i och med såsen bullarna ligger i men ändå klart bättre än skitmat.
Många som går ner får näringsbrist eftersom de äter samma mat, skitmat, men mindre portioner av det. Man kan göra god mat på mindre pengar om man är finurlig och har koll på extrapriser.
Citat:
Ursprungligen postat av
No6
Känner en person(känner och känner, det är en familjemedlems karl) som vägde bra bit över 100 kg(svår fetma) och har varit diabetiker så länge jag har känt honom. I somras dök han upp - i jeans-shorts, kortärmad tröja och sandaler i sin BMW - pinnsmal. Kände inte igen karln. Där kom jag cyklandes med min 100 kilos köttkjol och såg dum ut.
Det är just det: Man vet faktiskt inte hur en överviktig person ser ut som sig själv, för fettet förstör alla ansiktsdrag och dränker käklinjen. Så förvandlingen blir helt enorm när man för en gångs skull ser en person som tappat i vikt på ett hälsosamt vis, det blir som om man ser den för första gången.