2026-01-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är väldigt svårt för vissa, mat är ett beroende.

Mat kan ju vara tröst också. Är kanske nåt vi har med oss sedan vi ammades. Modersmjölk är dessutom söt.
Citera
2026-01-27, 10:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Hur länge har Ozempic funnits? Vad vet man om vad som sker i kroppen på längre sikt?

Ca 20 år (GLP-1-läkemedel) men då som diabetesmedicin.
Citera
2026-01-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ca 20 år (GLP-1-läkemedel) men då som diabetesmedicin.

Tack.
Citera
2026-02-06, 16:47
Medlem
Vadå kan digidoktorn skriva ut till ditt personnummer bara genom att fylla i lite formulär på deras hemsida? Hur vet dom din vikt lixom? Man kan väl hitta på lixom?
Citera
2026-02-06, 21:21
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat
Vadå kan digidoktorn skriva ut till ditt personnummer bara genom att fylla i lite formulär på deras hemsida? Hur vet dom din vikt lixom? Man kan väl hitta på lixom?

Nu har jag inte koll på specifikt dem men vad jag vet kräver alla nätläkare foton/videosamtal och blodprov.
Citera
2026-02-08, 22:05
Medlem
Semaglutid nässpray

Semaglutid har dykt upp i form av nässpray. Helt bra för de (som jag själv) helst inte vill använda sprutor och sticka mig. Helt bra under förutsättning att de fungerar som de ska. Är det någon som har stött på, använt andra erfarenheter av den här nässprayen?
Senast redigerad av Haga 2026-02-08 kl. 22:07. Anledning: Syftningsfel
Citera
2026-02-09, 20:17
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat

Det beror nog lite på. Jag behövde ingen bild, men intygade med Bankid att mina uppgifter var sanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Haga
Semaglutid har dykt upp i form av nässpray. Helt bra för de (som jag själv) helst inte vill använda sprutor och sticka mig. Helt bra under förutsättning att de fungerar som de ska. Är det någon som har stött på, använt andra erfarenheter av den här nässprayen?

Intressant, har du någon hänvisning till detta eller är det någon piratversion? Wegovy kommer snart till EU med piller annars.
Citera
2026-02-20, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Problemet är ju att en sallad inte mättar för alla. Man vill fortsätta äta.

Ofta grundar sig problemet i missbruk, vissa missbrukar mat, andra missbrukar droger, alkohol, kaffe etc. Med ozempic så blockeras dessa signaler som hela tiden vill ha mer. Så börjar man med sprutor så kan man sen lätt klara sig på den salladen du föreslår

Tyvärr så når ju alla på ozempic en platå innan viktnedgången är klar. Det är nog därför man aldrig hör talas om att någon lyckats gå ner med ozempic. Läkare i Sverige rapporterar om patienter på ozempic som når en platå och slutar med medicinen för att gå upp i vikt igen och samtidigt bli ännu sjukare än innan de började med preparatet (pga av att ozempic bränner viktig muskelmassa som man ej får tillbaka).
Citera
2026-02-20, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Light-läsk blir man väl inte fet av? Eller triggar de nåt i kroppen?

Nej, det blir man inte. Det sägs kunna trigga hos vissa individer. Finns att läsa om det i boken "Ät dig frisk med riktig mat" om man vill ha full inblick i lightprodukter och zero produkter och synen på dem.
Citera
2026-07-23, 16:45
Medlem
Någon nätläkare som numera erbjuder tabletterna istället för sprutorna ?
Citera
2026-07-25, 21:49
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag lyckades börja gå ner i vikt igen i somras, närmare tio kilo hade jag tappat då jag fick rejäl näringsbrist istället, åt sämre mat den här gången än förra gången på grund av ekonomin. Och det gjorde mig sjuk uppenbarligen. Så då slutade jag kämpa, men skulle vilja börja om igen, men med mer kunskap den här gången.

Det finns mycket billig mat som fortfarande är bra och näringsrik. Ärtsoppa, champinjoner på burk, havregryn, frysta grönsaker, sill, ägg, tonfisk, bönor är några. Billigt och man kan bunkra upp. Man kan också laga egen tomatsås som bas och sedan fylla ut det med tillbehör (som t ex de ovannämnda) för varje måltid. Jättegott!

Fiskbullar är också helt okej om man har dåligt med pengar. Inte den bästa maten i och med såsen bullarna ligger i men ändå klart bättre än skitmat.

Många som går ner får näringsbrist eftersom de äter samma mat, skitmat, men mindre portioner av det. Man kan göra god mat på mindre pengar om man är finurlig och har koll på extrapriser.

Citat:
Ursprungligen postat av No6
Känner en person(känner och känner, det är en familjemedlems karl) som vägde bra bit över 100 kg(svår fetma) och har varit diabetiker så länge jag har känt honom. I somras dök han upp - i jeans-shorts, kortärmad tröja och sandaler i sin BMW - pinnsmal. Kände inte igen karln. Där kom jag cyklandes med min 100 kilos köttkjol och såg dum ut.

Det är just det: Man vet faktiskt inte hur en överviktig person ser ut som sig själv, för fettet förstör alla ansiktsdrag och dränker käklinjen. Så förvandlingen blir helt enorm när man för en gångs skull ser en person som tappat i vikt på ett hälsosamt vis, det blir som om man ser den för första gången.
Senast redigerad av -GG 2026-07-25 kl. 22:09.
Citera
2026-07-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det finns mycket billig mat som fortfarande är bra och näringsrik. Ärtsoppa, champinjoner på burk, havregryn, frysta grönsaker, sill, ägg, tonfisk, bönor är några. Billigt och man kan bunkra upp. Man kan också laga egen tomatsås som bas och sedan fylla ut det med tillbehör (som t ex de ovannämnda) för varje måltid. Jättegott!

Fiskbullar är också helt okej om man har dåligt med pengar. Inte den bästa maten i och med såsen bullarna ligger i men ändå klart bättre än skitmat.

Många som går ner får näringsbrist eftersom de äter samma mat, skitmat, men mindre portioner av det. Man kan göra god mat på mindre pengar om man är finurlig och har koll på extrapriser.

Tack för tips 😊 Mkt av det du nämner äter jag då & då. Men oftast är det barnens rester som får duga, med kräsna barn och underviktiga barn som behöver öka i vikt så är deras rester inte alltid av det nyttiga slaget för mig som är överviktig. Men att kasta deras rester och lägga ut ännu mer pengar på mat till mig blir lixom fel när pengarna knappt räcker månaden ut. Jag har lagt det lite på is just nu och väljer nyttiga alternativ när det är möjligt. Kanske förbättras ekonomin framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in