Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Förvånar mig inte att du gått ned från 100 till 70 många gånger på kort tid; vill man garantera att man inte kommer kunna hålla vikten framöver och gå upp igen så är det absolut bästa man kan göra att gå ned 30 kg på ett halvår.
Istället för att börja med en livslång medicinsk behandling skulle jag föreslå att se på viktnedgång som ett maraton inte en sprint. Se till att det blir mer behagligt och inte jävligt trist och sikta på att behålla de nya matvanorna livslångt. Sen om du ändå inte skulle lyckas gå ned i vikt trots att du försökt göra det på ett hälsosamt sätt (ca -0,5 kg/vecka på sikt) en längre period så kan du fundera på medicinen.
Den dämpar aptiten och minskar tankar på mat. Ingen ökad risk för att få diabetes. Får jag fråga varför du haft så bråttom att gå ned i vikt förut, har du inte märkt att det funkar dåligt på sikt?
Det var närmare ett år än ett halvår som jag gått ner 30 kg på när jag tänker närmare, det gick fortare i början. Började i januari och skulle säga att i Augusti var jag normalviktig och i Oktober-December körde jag på stenhårt med löpning och nådde 68 kg. Men jag kan inte vara så smal, ser ut som ett skelett då - har inte ansiktsmuskulaturen för det. Tänket gå ner till 80, det är lagom. Jag är glad om jag går ner under 100 mot 90 till sommaren.
Det stämmer inte att jag hade eller har "bråttom" att bara rasa i vikt för det är som du säger, det håller i en vecka typ sen tröttnar man. Jag brukar endå ha dagar jag svullar rätt gött, speciellt om jag röker osv. För mig är det läsken, tar jag bort det brukar jag gå ner fort i början. Aldrig har mitt problem varit att jag äter för mycket, vi pundare är ju tvärtom rätt dåliga på att äta. Har lagt ner allt sånt(droger), röker en pipa hasch ibland vilket såklart inte är bra för aptiten.
Jag har iaf som mål att bli hälsosammare och gå ner till sommaren men inte 30 kg. Framförallt, precis som du är inne på, tror jag det viktiga är att hitta rutiner som håller över tid. Har gjort ett par halvdana försök och plockat bort allt skräp(läsken) och börjat promenera som fan, håller en vecka.