2026-07-25, 17:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?
De ska sluta vara så oförskämda och åka hem nu. De har inte ens lärt sig svenska. Starta ett apotek i Pakistan istället.
Citera
2026-07-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Detta är korrekt ja, och det är nog vettigt ändå då man annars hade kunnat köpa sig "nästan-jobb" bara för att kunna söka på plats.
Jo men jobbigt att behöva säga upp sitt boende och rycka upp eventuella barn från sin tillvaro etc.
Citera
2026-07-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jo men jobbigt att behöva säga upp sitt boende och rycka upp eventuella barn från sin tillvaro etc.

Är detta fallet så borde de ha hyfsade utsikter att vinna ett överklagande.
Citera
2026-07-25, 18:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De ska sluta vara så oförskämda och åka hem nu. De har inte ens lärt sig svenska. Starta ett apotek i Pakistan istället.
Vad menar du att de inte ens lärt sig svenska?
Citera
2026-07-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Min erfarenhet är tvärtom. De som utbildar sig där måste själva betala utbildningen och kommer från resursstarka familjer med hög intelligens.
Bara för att du har pengar har du inte hög IQ. Bara för att du har hög IQ behöver inte utbildningssystemet för läkare, tandläkare och apotekare vara bra. Däremot är utbildningssystemen rent generellt bättre i rika, utvecklade och välmående i-länder än i fattiga, underutvecklade u-länder.

Jag går hellre till svensk-utbildade (svenskar och invandrare) och svensktalande än de utbildade i fattiga, underutvecklade u-länder.

Internationella mätningar från Times Higher Education och QS World University Rankings visar t.ex. att USA och Storbritannien dominerar den absoluta världstoppen för enskilda universitet, medan länder som Schweiz, Singapore, Danmark och Finland rankas högst när det gäller utbildningssystemens övergripande stabilitet, innovation och samhällsnytta.

Enligt educations.coms ranking från 2026 inkluderar världens främsta destinationer för studier utomlands för internationella studenter USA, Schweiz, Tyskland, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Australien, Kina, Danmark och Frankrike .
Senast redigerad av lont 2026-07-25 kl. 18:09.
Citera
2026-07-25, 18:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vad menar du att de inte ens lärt sig svenska?
Om man vill bo i Sverige ska man lära sig svenska.
Citera
2026-07-25, 18:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om man vill bo i Sverige ska man lära sig svenska.
Vad får dig att säga att den här familjen inte kan svenska?
Citera
2026-07-25, 18:19
Medlem
Citat:
Det krävs även av exempelvis jobbsökande svenskar att man kan behöva säga upp sitt boende och rycka upp eventuella barn från sin tillvaro etc. Så det ser jag inte som något oöverstigligt hinder.

Jag gissar att en förkrossande stor majoritet av de som fått utvisningsbeslut vill stanna i Sverige och att de flesta av dem också anser sig ha goda argument för detta.

Men, det är ingen mänsklig rättighet att få bosätta sig i Sverige. Vi har demokratiskt fattade regler för hur vi i Sverige vill sköta invandringspolitiken.
Senast redigerad av lont 2026-07-25 kl. 18:22.
Citera
2026-07-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Det krävs även av exempelvis jobbsökande svenskar att man kan behöva säga upp sitt boende och rycka upp eventuella barn från sin tillvaro etc. Så det ser jag inte som något oöverstigligt hinder.

Jag gissar att en förkrossande stor majoritet av de som fått utvisningsbeslut vill stanna i Sverige och att de flesta av dem också anser sig ha goda argument för detta.

Men, det är ingen mänsklig rättighet att få bosätta sig i Sverige. Vi har demokratiskt fattade regler för hur vi i Sverige vill sköta invandringspolitiken.
Trist att behöva göra det pga en miss med märkningen på jobbannonsen bara.
Citera
2026-07-25, 18:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vad får dig att säga att den här familjen inte kan svenska?
Såg på reportaget och de kan inte svenska.
Citera
2026-07-25, 18:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Såg på reportaget och de kan inte svenska.
Äh det är ingen särskild bra uttalad svenska. Men jag skulle vilja sätta henne på ett skriftlig prov för att avgöra om hon kan svenske eller ej.

Jag ger med mig att SVT kan ha låtit henne göra om intervjun tills den är 'tillräckligt bra'.

Men att lära sig uttala ett nytt språk är mycket svårt som vuxen. Extra plus om hon har god engelska.
Citera
2026-07-25, 18:50
Medlem
Citat:
Trist att behöva göra det pga en miss med märkningen på jobbannonsen bara.
Alla har sina rutiga och randiga skäl. I tråden framkommer att de inte lärt sig tala god svenska. Jag kan bara tala för mig och om jag siktade på att få uppehållstillstånd i något land så var det minsta jag skulle göra för att kunna bidra i landet i fråga vara att lära mig språket. Hur ska man annars kunna ta (och byta) jobb och betala skatt? Ser man inte till att lära sig tala god svenska då har man inget här att göra, anser jag.
Senast redigerad av lont 2026-07-25 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in