2026-07-23, 17:52
Medlem
Ajogens avatar
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?
Citera
2026-07-23, 17:58
Medlem
Twitterturkens avatar
Jag tror även Pakistan behöver apotekare.

Trevlig hemresa!
Citera
2026-07-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Tror mer på autism hos handläggarna.
Citera
2026-07-23, 18:10
Medlem
Det är det du efterfrågar som skapat de problem vi har med segregation, obefintlig integration och importerad brottlighet: undantag. Oändliga möjligheter att göra undantag för allt och alla av myriader av olika skäl. Antingen gäller lagar och regler eller så gör de inte det.
Citera
2026-07-23, 18:10
Medlem
Citat:
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Fast om du tänker lite längre, varför i hela friden är Sverige i behov av en pakistansk apotekare? Det låter helt befängt. Finns det verkligen ingen i Kiruna-trakten utan jobb som kan ta det jobbet eller få apotektekniker-utbildningen betald av arbetsförmedlingen eller annan berörd instans? Varför måste vi importera någon från tvärs över halva världen till lilla nordliga Kiruna för att fylla ett jobb som vilken annan svensk i trakten skulle kunna ta?!

Utan att ha grottat in mig i fallet så finns det säkert mer i fallet - som det oftast gör i dessa snyftartiklar - som förklarar utvisningen. Att migrationsdomstolen dessutom gått efter linjen borde få vem som helst att hajja till.

Dessa artiklar är till för att såna som du ska bli blödiga och vilja stoppa helt nödvändiga utvisningar och uppenbarligen funkar det tyvärr.

Ja du behöver gå till optikern.
Senast redigerad av KeepYourHeadUp4 2026-07-23 kl. 18:51.
Citera
2026-07-23, 18:14
Medlem
franges avatar
Vi behöver ändå inga pakis här, det räcker med att titta på England varför det inte är någon bra ide med den typen av import.
Citera
2026-07-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Fast om du tänker lite längre, varför i hela friden är Sverige i behov av en pakistansk apotekare? Det låter helt befängt. Finns det verkligen ingen i Kiruna-trakten utan jobb som kan ta det jobbet eller få apotektekniker-utbildningen betald av arbetsförmedlingen eller annan berörd instans?
Arbetslösheten i Kiruna är bland de lägsta i Sverige. Tror de flesta där hellre arbetar i Gruvan med betydligt mer betalt.

Alternativet är väl att Apoteket slår igen, så Kirunaborna får åka till Gällivare tolv mil därifrån. Sedan finns såklart Apotea.se
Citera
2026-07-23, 18:27
Medlem
lagfrukts avatar
Vad är det ni inte fattar.

Utvidga programmen så fler skandinaver kan bli apotekare.

Att importera ännu en utböling som ska göra jobbet som en skandinavsk ungdom kan göra, varför? Ska ännu en skandinav portas från apotekarlinjen för att hundratals pakkar har råffat åt sig jobben från skandinaver.

Om det är så lyckat med utbyte av skandinaver, gå hela vägen då. Släpp in hundratusen ryssar med olika yrkeskompetenser. Lönedumpa varenda yrke till tidernas yttersta begränsning. Om det är så lyckat så borde verklighetsprövning bevisa det.
Citera
2026-07-23, 18:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Vad är det ni inte fattar.

Utvidga programmen så fler skandinaver kan bli apotekare.

Att importera ännu en utböling som ska göra jobbet som en skandinavsk ungdom kan göra, varför? Ska ännu en skandinav portas från apotekarlinjen för att hundratals pakkar har råffat åt sig jobben från skandinaver.

Om det är så lyckat med utbyte av skandinaver, gå hela vägen då. Släpp in hundratusen ryssar med olika yrkeskompetenser. Lönedumpa varenda yrke till tidernas yttersta begränsning. Om det är så lyckat så borde verklighetsprövning bevisa det.
Är det svårt/krångligt att utbilda sig som apotekare i Sverige?
Citera
2026-07-23, 18:30
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Är det svårt/krångligt att utbilda sig som apotekare i Sverige?
Jag trodde det var flaskhalsen, varför annars behöver de importera pakkar?
Citera
2026-07-23, 18:33
Medlem
Citat:
Att importera ännu en utböling som ska göra jobbet som en skandinavsk ungdom kan göra, varför?
Men nu finns det ingen annan som vill jobba som apotekare i Kiruna.
Citera
2026-07-23, 18:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag trodde det var flaskhalsen, varför annars behöver de importera pakkar?
Jag har ingen aning. Jag tror väl att det inte är så många svenskar som är akademiskt utbildade som vill bo i Kiruna eller något?

Det verkar vara brist på apotekare över lag i Sverige.

”När det saknas farmaceuter varför utvisar vi människor som har den kompetensen”

Sveriges Apoteksförenings vd Johan Wallér skriver på Expressen Debatt att Sverige har en akut farmaceutbrist som resulterar i stängda apotek, kortare öppettider och längre väntetider. Samtidigt fattar svenska myndigheter beslut som förvärrar problemen genom att utvisa människor som har utbildat sig, arbetat, betalat skatt och byggt sina liv i Sverige.

Känns ju lite konstigt att göra sig av med folk i ett sånt behövt yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in