2026-07-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Finns väl krav som dom inte uppfyller, efter våra regler.. alla länder har krav för att få stanna längre tid eller permanent.. varför skall vi i Sverige göra undantag jämnt.. och ta emot alla människor från alla hörn i Världen…

För att Sverige styrs av det internationella juderiet. Finns massor med prominenta judar som talat öppet om detta i decennier.
Syftet är att tränga undan vita - inget annat.
Citera
2026-07-25, 15:51
Medlem
Nu bör alla icke-européer lämna landet, men särskilt pakistanier vill vi inte ha här.
Citera
2026-07-25, 15:53
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Arbetslösheten i Kiruna är bland den lägsta i landet. Många i stan tar jobb i gruvan efter skolan, där tjänar de väldigt bra och där finns deras kompisar.

Tittar jag på Ai-översikt så får man 30k/månad i ingångslön efter internutbildning, och snittarbetaren där har 50-60k/månad med ob.

En apotekare har 40-50k/månad och en drös med studieskulder.

Om nu Kiruna är i ett sådant stort behov av apotekare men ingen färdigutbildad apotekare vill bo där får dom väl höjja lönen eller göra jobbet tillräckligt attraktivt på annat sätt.
Citera
2026-07-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Vet du det säkert? Han kanske redan är ersatt av en svensk?

Då behövs han väl troligen på något annat apotek, eller hur? Om det är ett bristyrke, och om han dessutom är mer "flyttbar" än de flesta svenskar.
Citera
2026-07-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Finns väl krav som dom inte uppfyller, efter våra regler.. alla länder har krav för att få stanna längre tid eller permanent.. varför skall vi i Sverige göra undantag jämnt.. och ta emot alla människor från alla hörn i Världen…
Står i trådstart att det rör sig om en miss i hur annonsen märkts upp.
Citera
2026-07-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Då behövs han väl troligen på något annat apotek, eller hur? Om det är ett bristyrke, och om han dessutom är mer "flyttbar" än de flesta svenskar.
Får man avslag på ansökan om uppehållstillstånd är det inte bara att byta arbetsgivare.
Citera
2026-07-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Får man avslag på ansökan om uppehållstillstånd är det inte bara att byta arbetsgivare.

Jag förstår detta jag kommenterade bara att personen troligen behövs. Vem vet han kanske gör ett nytt försök och lyckas ta sig till ett annat apotek.
Citera
2026-07-25, 16:48
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.
Sverige är svenskarnas land - skapat av svenskar för svenskar.
Det finns ingen vinst för vanligt folk att ha sandnegrer i Sverige, dom ska ut allihopa om jag fick bestämma.

Tycker inte du att svenskarna ska ha ett eget land?
Vad är ditt problem?
Citera
2026-07-25, 16:50
Medlem
Det är bara en apotekare eller receptarie som får expediera receptbelagda läkemedel och tanken är väl att ha en apotekare per apotek som fungerar som ansvarig chef för verksamheten på apoteket.
Citera
2026-07-25, 17:08
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Har det framkommit på vilka grunder de fick uppehållstillstånd när de första kom till Sverige?

Är själv för en strikt invandringspolitik, men som sagt, i det här fallet känns det som att Migrationsverket och Migrationsdomstolen har hakat upp sig på smådetaljer. Att en annons måste ligga ute i tio dagar för alla EU-medborgare att söka är bara trams och regeln finns bara för att lugna kritiker av den utomeuropeiska arbetskraftsinvandringen. Företagen kan anställa vem de vill ändå, sålänge lagarna tillåter dem att plocka in arbetskraft från exempelvis Pakistan så har vi fritt inflöde.

Vad som är felaktigt här är hur de har kunnat studera på svenska skattebetalares bekostnad så snart efter att de har flyttat hit (hur länge arbetade de innan dess), för jag antar att de inte betalade för utbildningarna själva.

Från och med nästa år kommer det finnas vissa grundläggande krav på nyanlända innan de kan börja ta del av det allmänna välfärdssamhället. Innan har det varit i princip "allt för alla". Även högre studier behöver avgiftsbeläggas för invandrare som inte har arbetat en dag i Sverige och behöver läsa en hel utbildning (inte bara komplettera).
För cirka femton år sedan kunde vem som helst i hela världen komma hit och studera kostnadsfritt. Tur att det vansinnet inte längre är gällande!
Citera
2026-07-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag förstår detta jag kommenterade bara att personen troligen behövs. Vem vet han kanske gör ett nytt försök och lyckas ta sig till ett annat apotek.
Han måste hem till hemlandet och söka och få ett jobberbjudande från den nya arbetsgivaren för att få ett nytt uppehållstillstånd pga arbete. Inget som kan göras härifrån on jag förstått saken rätt.
Citera
2026-07-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Han måste hem till hemlandet och söka och få ett jobberbjudande från den nya arbetsgivaren för att få ett nytt uppehållstillstånd pga arbete. Inget som kan göras härifrån on jag förstått saken rätt.

Detta är korrekt ja, och det är nog vettigt ändå då man annars hade kunnat köpa sig "nästan-jobb" bara för att kunna söka på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in