2026-07-25, 16:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Här ska tilläggas att ha sex är faktiskt en ganska utsatt situation redan och lägger du till att något sker som du inte samtycker till så kan det traumatisera offret.

Så du vill alltså inte svara på denna fråga?

Kan du förklara för mig varför man inte kan diskutera orimligheten i att en tjej som inte befinner sig i en våldsam situation, hon har inget hot mot sig och befinner sig inte heller i en utsatt situation, inte gör någonting för att försöka undvika att bli utsatt för detta hemska vidriga och efteråt traumatiserande brottet?

Är båda könen i en lika utsatt situation när de har sex? Vi talar alltså fortfarande om situationer där inget våld, hot eller utsatt situation förekommer. (här talar man ju redan i lagen om icke förekommande utsatthet). Men jag antar att du menar en annan sorts utsatthet.
Citera
2026-07-25, 17:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, du har fel. Den tilltalade behöver akdrig bevisa något. Dock måste försvaret kunna påvisa rimligt tvivel gällande bevisningen.

Om detta är din ståndpunkt så ber jag dig titta på dessa videos där advokater med praktisk erfarenhet av lagen uttalar sig så får vi se om du svarar likadant fortfarande.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w

https://www.youtube.com/watch?v=JIZJiwbb1W4&t=229s

https://www.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA
Citera
2026-07-25, 17:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Nu var jag dum och litade på dig. Kollade kvarten du tjafsade om. Fanns det jag efterfrågade där? Självklart inte. Du är en intellektuellt ohederlig tramspelle och jag får skylla mig själv att jag gav dig en ärlig chans.

Vad är det som inte finns enligt dig? Advokaten säger det han gör utifrån praktiska erfarenheter in sitt jobb. Alltså inte utifrån hypotetiska fall.

Dåligt försök av dig. Du är riktigt ohederlig.
Citera
2026-07-25, 17:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Hur har han ”med rimlighet” trott att han haft samtycke om samtycket varit noll?

Vad menar du med att samtycket är 0?
Citera
2026-07-25, 17:20
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du vill alltså inte svara på denna fråga?

Kan du förklara för mig varför man inte kan diskutera orimligheten i att en tjej som inte befinner sig i en våldsam situation, hon har inget hot mot sig och befinner sig inte heller i en utsatt situation, inte gör någonting för att försöka undvika att bli utsatt för detta hemska vidriga och efteråt traumatiserande brottet?

Är båda könen i en lika utsatt situation när de har sex? Vi talar alltså fortfarande om situationer där inget våld, hot eller utsatt situation förekommer. (här talar man ju redan i lagen om icke förekommande utsatthet). Men jag antar att du menar en annan sorts utsatthet.
Man ser därför till att allt sex sker med samtycke.

Inte först göra och kolla samtycke sen utan samtycke först och göra sen.

Förstår inte hur detta ska vara så svårt att förstå.

Nu är jag trött på dig för idag.
Citera
2026-07-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ok, om du säger det så.

"Att vara ung innebär mindre utvecklat konsekvenstänk."

Ja, sant. Jag gjorde saker jag aldrig skulle göra idag, dyka från väldigt hög höjd exempelvis. En klar majoritet har gränser och begår inte sexualbrott, misshandel eller andra brott.

"Som människa så får en försämrad förmåga att tolka icke verbala signaler när en är upphetsad."

Må så vara, men det är ändå bara promille som kliver över andras gränser. Så det handlar väldigt lite om sexuell upphettsning och mer om personens egna tillkortakommanden.

"Lägg till alkohol som försämrar omdömet så har du den perfekta kombinationen att att vara oaksam eller missa signaler , eller feltolka dem."

Se svar ovan. Med tillägget att de flesta klarar av att dricka alkohol utan att begå brott.

"Det handlar inte om social kompetens. Utom om biologi."

Nej, om det enbart handlade om biologi som du gör gällande, varför är det då enbart extremt få som begår sexualbrott?

Du har helt fel i att unga inte begår misshandel och sexualbrott. Utav de som går i 9 årskurs har ungefär 51 procent begått brott.
24,4 procent har begått ett våldsbrott.

https://bra.se/amnen/barn-och-ungas-brottslighet

Det här kan du läsa om i vetenskapens värld. Citat nedan. Kan dela studier om du läser dem.

"2014 publicerades 19 studier i den vetenskapliga tidskriften Developmental Neuroscience där forskare bland annat beskriver det som kallas ”young male syndrome” – en period i unga mäns liv (vanligtvis mellan 15-25 år) som kännetecknas av ett liv fyllt av optimism och vårdslöshet."

Jag har bokstavligen studerat människan mentala utveckling och förmågan under livet i mina studier på universitetet.

Du verkar inte ha koll på vare sig människors förmåga eller lagen.

Tidigare generationer som regelbundet druckit för mycket alkohol och har haft sex med nya har helt garanterat gjort övertramp / varit oaktsamma så att de skulle kunna bli dömda.

Din argumentation håller inte.

Ska vi spärra in 25 procent av alla niondeklassare?
Du verkar tro på hårda tag för unga.
Citera
2026-07-25, 17:25
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jamen då har han ju verbalt samtycke. Ligger hon helt stilla och tyst efter det? Stönar inte, säger inget, utstöter inget ljud alls, tittar knappt på honom, tar inte på honom, är inte med på noterna när han vill byta ställning? Är hon våt?

Enya dånar ur stereon. Ljuset släckt. Hugo tar Hanna bakifrån. Det är bådas första samlag. Kör gum69mo, vad gäller.
Citera
2026-07-25, 17:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Man ser därför till att allt sex sker med samtycke.

Inte först göra och kolla samtycke sen utan samtycke först och göra sen.

Förstår inte hur detta ska vara så svårt att förstå.

Nu är jag trött på dig för idag.

Det är helt otroligt att du vägrar att svara på frågan gång på gång. Du är som en politiker som inte svarar på frågan utan pratar runt den. Här får du en chans till.

Citera
2026-07-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad menar du med att samtycket är 0?
Åh, är vi tillbaka till att du inte alls förstår samtycke nu igen.
Citera
2026-07-25, 17:33
Medlem
Citat:
Våldtäkt är inte genetiskt.

Oaktsamhet är genetiskt. Övertro på sin egna förmåga är genetiskt. Att dra förhastade slutsatser är.genetiskt.

Under tonåren är det här extra tydligt.

Den nya lagstiftningen behöver inte innebära vare sig fysiskt våld eller hot.

Så begreppet våldtäkt är missvisande i många situationer.
Citera
2026-07-25, 17:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Åh, är vi tillbaka till att du inte alls förstår samtycke nu igen.
Hur vet du att samtycke är 0?
Citera
2026-07-25, 17:36
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Oaktsamhet är genetiskt. Övertro på sin egna förmåga är genetiskt. Att dra förhastade slutsatser är.genetiskt.

Under tonåren är det här extra tydligt.

Den nya lagstiftningen behöver inte innebära vare sig fysiskt våld eller hot.

Så begreppet våldtäkt är missvisande i många situationer.
För den som blir våldtagen spelar det ingen roll om det var pga oaktsamhet eller nonchalans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in