2026-07-25, 14:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Risken att 1 av 5 barn, som får en inre blödning beroende på att de inte tog K-vitaminet (VKDB), dör.
Man kan även säga att risken för att detta händer är låg men att konsekvensen om detta händer är skyhög då barnet drabbas av hjärnblödning eller mag-tarmblödning som även kan leda till allvarliga men så som tarmsjukdom och hjärnskador med kognitiva funktionsnedsättningar.

Alla som har haft spädbarn vet hur ömtålig det lilla barnets huvud är då inte fontanellen är ihop-växt och hur fort en olycka händer men det som är riktigt otäckt är att det krävs INGEN olycka eller yttre våld för att en blödning ska uppstå!
När det sker SPONTANT små mikroblödningar i mage-tarm, runt naveln eller i hjärnan (normal fysiologisk process) kan inte det lilla barnets blod levra sig, så ifrån en omärklig mikroskopisk reparation blir utvecklingen istället, en allvarlig och farlig spontan blödning om barnet inte har något K-vitamin…

Jag antar att vissa verkligen vill ha ett handikappat barn.
Citera
2026-07-25, 14:59
Medlem
Citat:
Risken att 1 av 5 barn, som får en inre blödning beroende på att de inte tog K-vitaminet (VKDB), dör.
Man kan även säga att risken för att detta händer är låg men att konsekvensen om detta händer är skyhög då barnet drabbas av hjärnblödning eller mag-tarmblödning som även kan leda till allvarliga men så som tarmsjukdom och hjärnskador med kognitiva funktionsnedsättningar.

Alla som har haft spädbarn vet hur ömtålig det lilla barnets huvud är då inte fontanellen är ihop-växt och hur fort en olycka händer men det som är riktigt otäckt är att det krävs INGEN olycka eller yttre våld för att en blödning ska uppstå!
När det sker SPONTANT små mikroblödningar i mage-tarm, runt naveln eller i hjärnan (normal fysiologisk process) kan inte det lilla barnets blod levra sig, så ifrån en omärklig mikroskopisk reparation blir utvecklingen istället, en allvarlig och farlig spontan blödning om barnet inte har något K-vitamin…

Kan man lägga samma fokus på födan man ger ett spädbarn? Nu vet inte jag om dessa moderna tillsatser är vanliga i mat till spädbarn eller om födan föräldrar äter kan påverka mjölk från amning.
Jag i min enfaldiga väld anser att alla dessa sprutor och hjälp man försöker påtvinga har en annan baksida och att dessa kan ge alla dessa diffusa sjukdomstillstånd som ökar i vårt samhälle. Likt covidvaccinet där en rad sjukdomar plötsligt exploderat i antal. Man ingen koppling vill man göra till vaccinet men gärna till själva coronaviruset...?
Citera
2026-07-25, 15:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag antar att vissa verkligen vill ha ett handikappat barn.
Nja. Jag är övertygad om att de flesta av föräldrarna som avstår alla sprutorna gör det för att de vill skydda sitt barn.

Om deras uppfattning är fel är en annan fråga.
Citera
2026-07-25, 15:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Sist jag kollade injicerades inte mellanmjölken.
Nej, men om du istället för att spela dum och leka antivaxxar-patrask, så kan man titta på saken ur ett vetenskapligt och vuxet perspektiv.

Först och främst:
Alla gränsvärden som anges i en medicinal produkt är HÖGSTA TILLÅTNA värde. Det behöver inte ens betyda att ämnet ens existerar i produkten. I fallet med aluminium är det som du nämner ett ämne som inte passerar mag-tarm-kanalen och därför tas upp i sin rena form när det injiceras.

Som alla förstår (ehh...well...) så är man inte så intresserad av få höra att kvicksilver eller PCB bara är farligt om det injiceras. Men om man gör en jämförelse mellan den injicerade och en bebis som dricker t.ex. modersmjölk, då har vi en bättre jämförelsegrund. Först och främst innehåller modersmjölken både DDE, DDT och kvicksilver. Den innehåller faktiskt ungefär lika mycket kvicksilver som den innehåller aluminium. Notera att det rör sig om spårämnen.

En K-vitaminspruta innehåller också aluminium. Notera att det även här rör sig om spårämnen.

Men din fråga gällde alltså skillnaden mellan att injicera något kontra äta eller dricka något som passerar mag tarm-kanalen. Och eftersom du är ett uttalat antivaxxar-patrask utgår jag ifrån att du inbillar dig att spårämnen aluminium i injicerat K-vitamin är mycket skadligare än t.ex. bröstmjölk.

Bröstmjölk innehåller i runda slängar 40 microgram aluminium per liter bröstmjölk, och en bebis dricker ungefär 750 mL mjölk varje dag. Det gör att bebisen får i sig 30 microgram per dag (0,03 mg) aluminium varje dag. Men hur mycket av det absorberas och tas upp i blodbanan?

Mängden som absorberas via mag tarm-kanalen brukar man räkna på att en bebis har ett upptag på 0.3%. 30 microgram/dag * 0.003 = 0.09 microgram (0.00009 mg) per dag. För en injektion K-vitamin som innehåller 100 microgram per liter injektionsvätska där en dos är 0,5 mL så blir det 0,050 microgram aluminium (0,000055 mg) per dag.

Man får alltså i sig 63.5% mer aluminium i blodbanan som bebis redan första dagen genom att dricka bröstmjölk. Om man sedan extrapolerar siffrorna och tittar på hur bebisen sedan får i sig mer och mer aluminium så har bebisen efter en månad fått i sig 4818% mer aluminium än den fick genom sin K-vitaminspruta. Detta räknat på den mängden aluminium som absorberats i blodbanan efter att ha druckit bröstmjölk.

Det finns en orsak till att begrepp som "spårämnen" existerar. Det gör det för att mängden i vetenskaplig mening är så extremt liten att den knappt går att detektera ens med avancerade analyser, och att ämnet inte har någon som helst effekt på sin omgivning. Vilket är fallet med t.ex. DDE och DDT i bröstmjölk (ja, det finns DDE och DDT i bröstmjölk), och även mängden aluminium i en K-vitaminspruta.

Så, då var vi väl klara här, gissar jag....men jag gissar att du har en heeeeeelt annan syn på saken än den vetenskapliga.

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-25 kl. 15:45.
Citera
2026-07-25, 15:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, men om du istället för att spela dum och leka antivaxxar-patrask, så kan man titta på saken ur ett vetenskapligt och vuxet perspektiv.

Först och främst:
Alla gränsvärden som anges i en medicinal produkt är HÖGSTA TILLÅTNA värde. Det behöver inte ens betyda att ämnet ens existerar i produkten. I fallet med aluminium är det som du nämner ett ämne som inte passerar mag-tarm-kanalen och därför tas upp i sin rena form när det injiceras.

Som alla förstår (ehh...well...) så är man inte så intresserad av få höra att kvicksilver eller PCB bara är farligt om det injiceras. Men om man gör en jämförelse mellan den injicerade och en bebis som dricker t.ex. modersmjölk, då har vi en bättre jämförelsegrund. Först och främst innehåller modersmjölken både DDE, DDT och kvicksilver. Den innehåller faktiskt ungefär lika mycket kvicksilver som den innehåller aluminium. Notera att det rör sig om spårämnen.

En K-vitaminspruta innehåller också aluminium. Notera att det även här rör sig om spårämnen.

Men din fråga gällde alltså skillnaden mellan att injicera något kontra äta eller dricka något som passerar mag tarm-kanalen. Och eftersom du är ett uttalat antivaxxar-patrask utgår jag ifrån att du inbillar dig att spårämnen aluminium i injicerat K-vitamin är mycket skadligare än t.ex. bröstmjölk.

Bröstmjölk innehåller i runda slängar 40 microgram aluminium per liter bröstmjölk, och en bebis dricker ungefär 750 mL mjölk varje dag. Det gör att bebisen får i sig 30 microgram per dag (0,03 mg) aluminium varje dag. Men hur mycket av det absorberas och tas upp i blodbanan?

Mängden som absorberas via mag tarm-kanalen brukar man räkna på att en bebis har ett upptag på 0.3%. 30 microgram/dag * 0.003 = 0.09 microgram (0.00009 mg) per dag. För en injektion K-vitamin som innehåller 100 microgram per liter injektionsvätska där en dos är 0,5 mL så blir det 0,050 microgram aluminium (0,000055 mg) per dag.

Man får alltså i sig 63.5% mer aluminium i blodbanan som bebis redan första dagen genom att dricka bröstmjölk. Om man sedan extrapolerar siffrorna och tittar på hur bebisen sedan får i sig mer och mer aluminium så har bebisen efter en månad fått i sig 4818% mer aluminium än den fick genom sin K-vitaminspruta. Detta räknat på den mängden aluminium som absorberats i blodbanan efter att ha druckit bröstmjölk.

Det finns en orsak till att begrepp som "spårämnen" existerar. Det gör det för att mängden i vetenskaplig mening är så extremt liten att den knappt går att detektera ens med avancerade analyser, och att ämnet inte har någon som helst effekt på sin omgivning. Vilket är fallet med t.ex. DDE och DDT i bröstmjölk (ja, det finns DDE och DDT i bröstmjölk), och även mängden aluminium i en K-vitaminspruta.

Så, då var vi väl klara här, gissar jag....men jag gissar att du har en heeeeeelt annan syn på saken än den vetenskapliga.

Herregud...
Det är skillnad på att ingestera och att injicera.

Du kan inte jämföra att man får i sig farliga metaller genom kost vs injektion på de viset. Det bör du veta.
Citera
2026-07-25, 15:56
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kan man lägga samma fokus på födan man ger ett spädbarn? Nu vet inte jag om dessa moderna tillsatser är vanliga i mat till spädbarn eller om födan föräldrar äter kan påverka mjölk från amning.
Jag i min enfaldiga väld anser att alla dessa sprutor och hjälp man försöker påtvinga har en annan baksida och att dessa kan ge alla dessa diffusa sjukdomstillstånd som ökar i vårt samhälle. Likt covidvaccinet där en rad sjukdomar plötsligt exploderat i antal. Man ingen koppling vill man göra till vaccinet men gärna till själva coronaviruset...?

Jag vet inte. Är ingen professor på barnmat men personligen tror jag att människor häver i sig enormt stor del farlig processad föda som kan ge samt överföra förhöjda risker för sjukdom/skada/tillstånd.

K-vitaminen däremot, som har getts till spädbarn sedan 1940 borde ha visat ”en rad explosiva sjukdomar” vid det här laget…
Citera
2026-07-25, 16:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag vet inte. Är ingen professor på barnmat men personligen tror jag att människor häver i sig enormt stor del farlig processad föda som kan ge samt överföra förhöjda risker för sjukdom/skada/tillstånd.

K-vitaminen däremot, som har getts till spädbarn sedan 1940 borde ha visat ”en rad explosiva sjukdomar” vid det här laget…
Vet du om någon djupgående forskning har gjorts på det?
Citera
2026-07-25, 16:09
Medlem
Citat:

Kan ju vara svårt sålla bort vad som orsakar vad. Men som sagt. Bara vänta och se. de som tror på detta följer och de som är skeptiska följer inte.
Citera
2026-07-25, 16:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är skillnad på att ingestera och att injicera.

Du kan inte jämföra att man får i sig farliga metaller genom kost vs injektion på de viset. Det bör du veta.
Du kanske skall pröva att läsa igen? Jag vet allvarligt talat inte om du försöker slå någon form av rekord i pappskalle.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-25 kl. 16:29.
Citera
2026-07-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, vit medelklass hade låtit vården injicera avlivningsvätska i sina spädbarn om en läkare hade visat upp en forskningslänk som hävdar att det är bra och viktigt. Vit medelklass har ingen självbevarelsedrift. Man styrs helt av grupptryck. Det såg vi med Covid.

Jag tycker att det är bra att folk är skeptiska. Det är viktigt att komma ihåg att vården och framförallt Big Pharma inte sysslar med välgörenhet. Vi är kunder för dem. Ju fler som är helt beroende av medicinering desto bättre blir deras bokslut. Många läkare har dessutom avtal med farmaceutisk tillverkningsindustri och skriver ut särskilda märken mot provision. Det är bra att Covid väckte en del. Alldeles för få, visserligen, men ändå några.

Absolut. När det bara är byfånar och islamister som är skeptiska så....
Citera
2026-07-25, 17:06
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Absolut. När det bara är byfånar och islamister som är skeptiska så....
En viktig del av utbildning handlar om att likrikta. Att inte tänka fritt utan att tänka ”rätt”. Vad som sedan är rätt beror på kontexten i samhället man lever.

Vi såg det under Covid där ytterkanterna ofta avstod sprutorna, dvs de dummaste och de smartaste. Av olika skäl, visserligen, men ändå. Mellanskiktet stod emellertid på kö för att få både sprutor och boosters. Etniskt europeisk medelklass. Även i de fall där medlemmar ur den här gruppen tvekade så föll man ändå till föga på grund av grupptrycket. Man ville resa, jobbet krävde vaccinering, man ville inte ta diskussionen med vännerna eller frun osv. Det minsta motståndets väg var att kavla upp och hoppas att man inte själv får några biverkningar eftersom det ”blir enklast så”. Kollektivismen är stark i den här gruppen. Man vill inte stå ut som annorlunda. Som en så där som inte tror på vad man ska tro på. För då kanske andra tycker att man är osmart och det är bland det värsta som kan hända en mellanpresterare, att omgivningen tycker att han befinner sig längre ner på stegen än dit han mödosamt kämpat sig.

Personligen föredrar jag de båda övriga grupperna. Jag är inte särskilt ängslig till min natur. Jag omger mig hellre med det lägre skiktet än med det ängsliga mellanskiktet. Medelsvensson som hela tiden måste bevisa hur smart och påläst och upplyst han är har jag inget gemensamt med.
Citera
2026-07-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det verkar vara mera hippies typ som avstår sprutan tror jag.
Det är mer än så, det är pålästa föräldrar som bryr sig och som inte litar på politiker/ marknad. Det finns många sovande fortfarande som fattar nada , men det kommer en dag när de blir drabbade eller en nära anhörig blir det, och många vaknar tyvärr när det är för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in