2026-07-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Anser konsensus inom forskarvärlden att du är smart?
Vad menar du med smart? Om man tittar på typ högskoleprovet så är jag klart över snittet för de som gör provet. Sedan var gränsen till smart går vet jag inte, men helt klart att koncensus är att om man presterar som jag så är man ingen dumskalle.

Känner du att dina argument börjar sina allt mer? Varför inte bara acceptera att du inte kan bevisa att det finns en Gud? Att det räcker med att det är något du tror på, något du känner?
Citera
2026-07-25, 12:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du med smart? Om man tittar på typ högskoleprovet så är jag klart över snittet för de som gör provet. Sedan var gränsen till smart går vet jag inte, men helt klart att koncensus är att om man presterar som jag så är man ingen dumskalle.
Men finns det en sådan konsensus? Ja eller nej?
Citera
2026-07-25, 12:10
Medlem
Citat:
Men finns det en sådan konsensus? Ja eller nej?
Att man troligen är smartare ju högre poäng man får på högskoleprovet? Absolut. Det är därför vi har provet.

Varför försöker du få diskussionen bort från dina bevis?
Citera
2026-07-25, 12:33
Medlem
Citat:
Det innebär endast att jag inte orkar skriva med dig mer, allt du gör är att tjata en till utmattning med samma mening om och om igen. Du är seriöst något annat.
Förstår du inte varför det blir så? Du berättar att du har bevis för att det finns en Gud, jag ifrågasätter det och du bara matar på med allt mer konstiga yt-klipp som jag och ingen annan anser är bevis.

Om du stannar upp, kliver ur din filterbubbla, så skulle du se allt på ett annat sätt.

Jag har i flera inlägg försökt att vara bussig och försökt hjälpa dig på vägen, förklarat att dina bevis är inte desamma som bevis för övriga världen.

Kan du förstå att vi inte är fiender? Om du anser att du har bevis för att Gud finns, så är den du behöver mest någon som försöker att falsifiera det. Så fungerar det, jobbigt, men din bästa vän. Det minsta man vill är att beviset man presenterat innehöll massor av bias och inte var ett bevis.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-25 kl. 12:40.
Citera
2026-07-25, 12:38
Medlem
Citat:
Din syn på bevis överensstämmer inte med övriga världens.
”Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den”

- Vetenskapsskriften Bibeln
Citera
2026-07-25, 12:53
Medlem
Citat:
Kanske vi kan diskutera vettigare saker gällande religion istället?
Skärpning nu, vi diskuterar ju Gud
Citera
2026-07-25, 13:01
Medlem
Citat:
Vad ser du för skillnad i vad han säger och vad jag har sagt?

Vi båda är ense om att Gud inte kan bevisas (sådär i alla fall). Vi båda är ense om att man inte behöver påstå att Gud kan bevisas. Det är de viktiga delarna. Sedan är han troende, inte jag. Men vi har för övrigt en ganska lika syn på det som diskuteras här.
Halldorf velar också, därför ser du dig själv i honom
Citera
2026-07-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Halldorf velar också, därför ser du dig själv i honom
Att inte tvärsäkert veta är ett sunt förhållningssätt, och även det som förespråkas inom vetenskapen.
Citera
2026-07-25, 14:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att inte tvärsäkert veta är ett sunt förhållningssätt, och även det som förespråkas inom vetenskapen.
Är det bara inom religion som det är sunt att inte veta, eller stämmer det inom andra områden också? Vet du hur matematik fungerar? Vet du hur man gör pannkakor? Vet du vad du heter?
Citera
2026-07-25, 14:26
Medlem
Citat:
Är det bara inom religion som det är sunt att inte veta, eller stämmer det inom andra områden också? Vet du hur matematik fungerar? Vet du hur man gör pannkakor? Vet du vad du heter?
Inom ganska mycket vet man faktiskt skapligt hur hur det fungerar, men vi lär oss hela tiden nytt. Det är själva grejen med vetenskap. Hela riden får vi nya evidens som gör att vi kan omvärdera, tänka nytt.

I religionen, den som handlar om Bibeln, där försöker man istället tolka skriften så att den sammanstämmer med det man vet eller tror. Det är inte det minsta vetenskapligt.

Inom matematiken så vet man.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-25 kl. 14:32.
Citera
2026-07-25, 14:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Inom ganska mycket vet man faktiskt skapligt hur hur det fungerar, men vi lär oss hela tiden nytt. Det är själva grejen med vetenskap. Hela riden får vi nya evidens som gör att vi kan omvärdera, tänka nytt.

I religionen, den som handlar om Bibeln, där försöker man istället tolka skriften så att den sammanstämmer med et man vet eller tror. Det är inte det minsta vetenskapligt.

Inom matematiken så vet man.
Hur ser du på att Isaac Newton var kristen?
Citera
2026-07-25, 14:33
Medlem
Citat:
Hur ser du på att Isaac Newton var kristen?
Kan du bara bara visa visa på bevis för att Gud finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in