2026-07-25, 10:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du skulle lika gärna kunna påstå att du har bevis för att jorden är platt och sedan ösa på med yt-klipp. Det kanske fungerar i ditt religiösa samfund, men inte i övriga världen. Ta dig ur din filterbubbla och kom in i matchen.

Jag citerade och länkade tidigare Halldorf, en person som verkar mycket klok. Har uppenbart en hel del på sin meritlista.
Du verkar inte ens förstå vad Halldorf menar. Jag håller faktiskt med Halldorf, men du missförstår honom.
Citera
2026-07-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du verkar inte ens förstå vad Halldorf menar. Jag håller faktiskt med Halldorf, men du missförstår honom.
På vilket sätt menar du att jag missförstår honom?

Det viktiga i det här är att han säger att vi inte kan ha bevis för Gud finns, men du menar att jag förstått det fel?
Citera
2026-07-25, 10:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
På vilket sätt menar du att jag missförstår honom?

Det viktiga i det här är att han säger att vi inte kan ha bevis för Gud finns, men du menar att jag förstått det fel?
Han säger inte att det inte finns bevis, han säger att det är en annan typ av bevis, mer indirekta. Så som att jag kan inte mäta vad du tänker med ett instrument, men jag kan anta vad du tänker baserat på vad du säger. På det sättet kan jag inte fysiskt bevisa vad du tänker, men det finns fortfarande bevis för vad du tänker.

Förstår du nu? Vi kan inte 'mäta' gud eftersom han inte är inuti vår verklighet, men vi kan mäta dom sakerna gud gör.
Citera
2026-07-25, 10:55
Medlem
Citat:
Han säger inte att det inte finns bevis, han säger att det är en annan typ av bevis, mer indirekta. Så som att jag kan inte mäta vad du tänker med ett instrument, men jag kan anta vad du tänker baserat på vad du säger. På det sättet kan jag inte fysiskt bevisa vad du tänker, men det finns fortfarande bevis för vad du tänker.
Det är ungefär precis det jag har sagt hela tiden. Det finns inga (vetenskapliga) bevis, det behöver inte finnas några bevis. Det borde räcka med de personliga bevisen man har.

Citat:
Förstår du nu? Vi kan inte 'mäta' gud eftersom han inte är inuti vår verklighet, men vi kan mäta dom sakerna gud gör.
Och ändå tjatar du på om att det finns bevis.

Om du släpper det så gör du det lättare för både dig och mig. Acceptera beviset du har inom dig, men sluta att påstå för mig att du har (vetenskapliga) bevis.
Citera
2026-07-25, 10:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är ungefär precis det jag har sagt hela tiden. Det finns inga (vetenskapliga) bevis, det behöver inte finnas några bevis. Det borde räcka med de personliga bevisen man har.

Och ändå tjatar du på om att det finns bevis.

Om du släpper det så gör du det lättare för både dig och mig. Acceptera beviset du har inom dig, men sluta att påstå för mig att du har bevis.
Försöker du bara hitta ett sätt att övertyga dig själv att du inte kommer hamna i helvetet om du skiter i gud? Och om jag säger att inga bevis finns så kan du lugnt slappna av och strunta i gud utan rädsla?

Visst är det någonting i dig som viskar att det inte kommer fungera? Kanske så bör du lyssna?
Citera
2026-07-25, 10:57
Medlem
Citat:
Det känns som att du vill missförstå vad jag skriver.

1. Om du påstår att det finns bevis för att Gud finns så ska du naturligtvis kunna visa på sådant.
2. Om du är religiös så känner jag att bevis inte torde vara så viktiga för dig. Tron borde räcka.
3. Sluta påstå att du har bevis för att Gud finns. Det gör det enklare för både dig och mig.
Skulle du inte släppa detta ?

1 - det har visats, så du behöver inte fortsätta fråga.
2 - om du känner så, varför ens då fråga efter bevis .
3 - vänliga som vi är har det lagts fram bevis för du har frågat efter det även om du tjat-frågar om och om igen, om du tycker det är jobbigt för dig att tjata samma fråga kan du ju ta en paus(som du i föregående inlägg menade att göra)
Citera
2026-07-25, 10:59
Medlem
Citat:
Försöker du bara hitta ett sätt att övertyga dig själv att du inte kommer hamna i helvetet om du skiter i gud? Och om jag säger att inga bevis finns så kan du lugnt slappna av och strunta i gud utan rädsla?

Visst är det någonting i dig som viskar att det inte kommer fungera? Kanske så bör du lyssna?
Nu är du bara fånig. Sluta med att tro att du vet hur jag tänker. Koncentrera dig på vad jag skriver.
Citera
2026-07-25, 11:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu är du bara fånig. Sluta med att tro att du vet hur jag tänker. Koncentrera dig på vad jag skriver.
Så du är inte orolig över det?
Citera
2026-07-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Skulle du inte släppa detta ?

1 - det har visats, så du behöver inte fortsätta fråga.
2 - om du känner så, varför ens då fråga efter bevis .
3 - vänliga som vi är har det lagts fram bevis för du har frågat efter det även om du tjat-frågar om och om igen, om du tycker det är jobbigt för dig att tjata samma fråga kan du ju ta en paus(som du i föregående inlägg menade att göra)
Din syn på bevis överensstämmer inte med övriga världens.
Citera
2026-07-25, 11:02
Medlem
Citat:
Så du är inte orolig över det?
Vad spelar det för roll? Vad har det med frågan vi diskuterar att göra? Påstår du att du har bevis för att Gud finns, så ska du kunna visa det.
Citera
2026-07-25, 11:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad spelar det för roll? Vad har det med frågan vi diskuterar att göra? Påstår du att du har bevis för att Gud finns, så ska du kunna visa det.
Jag kan visa det, men inte för dig, för du ser inte.
Citera
2026-07-25, 11:05
Medlem
Citat:
Jag kan visa det, men inte för dig, för du ser inte.
Så du höll inte med Halldorf, trots att du skrev det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in