2026-07-25, 11:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du höll inte med Halldorf, trots att du skrev det?
Seriösitet tack. Detta håller inte Halldorfs standard.
Citera
2026-07-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Seriösitet tack. Detta håller inte Halldorfs standard.
Var det svaret du kunde ge, att jag inte är tillräckligt seriös för dig.

Jag har verkligen varit seriös i tråden, försökt att hålla mig på er nivå, inte blandat in för mycket om hur det fungerar med vetenskap, kallat evidens för bevis, knappast tagit upp något om replikering, falsifiering och liknande.

Du skulle bli hårt knullad om du gick in på ett forum som handlade om vetenskap.

Halldorf säger att det inte kan bevisas att Gud finns. Varför kan du inte bara acceptera det om du nu håller med honom? Jag köper det delvis, men accepterar att man inte kan bevisa sin tro.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-25 kl. 11:21.
Citera
2026-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Jag gör storverk i herrens namn. Mer än så kan jag inte säga, det är hemlighetsstämplat.
Så länge du envist hävdar att det finns bevis för att Gud finns, så tror jag faktiskt inte att du kommer göra storverk.

Du måste landa och förstå att det du har är din egen tro, dina personliga bevis, det du vill och det du har. Berätta gärna för andra hur du har funnit din lycka, hur du känner och vad du tror, men påstå för fan inte att du har bevis för att Gud finns.
Citera
2026-07-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ta det dit du vill då, jag är tillgänglig.
Då får du och andra sluta med att påstå att det finns bevis för att Gud finns. Gärna medge att det inte finns bevis, eller att man inte kan bevisa att Gud finns.
Citera
2026-07-25, 11:38
Medlem
Citat:
. Det finns inga (vetenskapliga) bevis, sluta att påstå för mig att du har (vetenskapliga) bevis.

Vetenskap = veta och skapelse, alltså vetande om skapelsen.
Också, vetenskap = skapande av vetande [om skapelsen].
Detta visar att Bibeln är baserad på vetenskap(skapelse berättelsen t.e.x) och vidare att skapelsen har en skapare som skapat [i oss] ett vetande om detta

”Vetenskap”, visar - Skapare->Skapar->Skapelse [och dess vetande om detta]

”Vetenskap” bevisar Skaparen
Citera
2026-07-25, 11:41
Medlem
Citat:
Nej
Sa du inte att du höll med Halldorf?
Citera
2026-07-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ja men inte med dig.
Vad ser du för skillnad i vad han säger och vad jag har sagt?

Vi båda är ense om att Gud inte kan bevisas (sådär i alla fall). Vi båda är ense om att man inte behöver påstå att Gud kan bevisas. Det är de viktiga delarna. Sedan är han troende, inte jag. Men vi har för övrigt en ganska lika syn på det som diskuteras här.
Citera
2026-07-25, 11:56
Medlem
Citat:
Du är faktiskt ganska utmattande, du försöker liksom inte förstå bara besegra.
Om du vill att jag ska förstå att det finns bevis för att Gud finns, så får du faktiskt visa på sådana bevis.

Konstigare än så är det inte.

På vilket sätt skiljer sig mitt och Halldorfs synsätt från varandra, förutom att han är troende?

Lite kul att hans bok är utgiven på Sturmarks förlag. Det måste reta många religiösa. Skulle gärna ta en öl med Halldorf, något jag redan gjort med Sturmark. Eller okej, inte riktigt, det var på ett mingel där han höll ett föredrag. Men vi skålade. Haha.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-25 kl. 12:00.
Citera
2026-07-25, 11:59
Avstängd
karjus avatar
Vad skulle ni godta som bevis på att Gud existerar?

Och skulle inte någon kunna ta en titt på dessa bevis och säga:

"Men det där var inte alls vad jag menade när jag talade om Gud. Jag syftade på en annan Gud!"?
Citera
2026-07-25, 12:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du vill att jag ska förstå att det finns bevis för att Gud finns, så får du faktiskt visa på sådana bevis.

Konstigare än så är det inte.

På vilket sätt skiljer sig mitt och Halldorfs synsätt från varandra, förutom att han är troende?

Lite kul att hans bok är utgiven på Sturmarks förlag. Det måste reta många religiösa. Skulle gärna ta en öl med Halldorf, något jag redan gjort med Sturmark. Eller okej, inte riktigt, det var på ett mingel där han höll ett föredrag. Men vi skålade. Haha.
Du har fått massor med bevis, du bara viftar bort dom och fortsätter fråga samma sak. Du är ju faktiskt inte riktigt i ditt sinnes fulla bruk känns det som.
Citera
2026-07-25, 12:04
Medlem
Citat:
Du har fått massor med bevis, du bara viftar bort dom och fortsätter fråga samma sak. Du är ju faktiskt inte riktigt i ditt sinnes fulla bruk känns det som.
Anser koncensus inom forskarvärlden att det du presenterar som bevis är bevis för att Gud finns?

Nähe.
Citera
2026-07-25, 12:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Anser koncensus inom forskarvärlden att det du presenterar som bevis är bevis för att Gud finns?

Nähe.
Anser konsensus inom forskarvärlden att du är smart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in