2026-07-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Orkar ni se något riktigt tårdrypande så är det bara att klicka här:

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10155522912335134&id=10155522 912335134

Milton, rimligen 6år gammal och tydligen med ett genuint MC-intresse redan där.

Är väl kanske inte så konstigt med tanke på att hans pappa verkar ha samma intresse, man för väl ofta över vissa intressen på sina barn.
Citera
2026-07-25, 11:38
Medlem
Citat:
Jag är med på ditt resonemang med effekt och körkortsklass, och jag ser fnuttarna kring skenregistrerad. Men, var hojen reggad på någon annan än den huvudsaklige brukaren?
Vad jag kan se var den reggad på hans far (inte styvfar) - som f.ö. jobbar på en firma som kränger biltrim o strypning till A-traktorer (SCT Tuning)
Citera
2026-07-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Miltons mamma har (Fredag 24 juli 2026 kl. 20:56) svarat en person som skrev ett inlägg på Aftonbladet rörande olyckan. Jag citerar enbart mammans svar och det inlägg hon svarade på. Och jag utelämnar naturligtvis namnen.

Postaren av inlägget:

Mammans svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Galen moder som bör hålla sig från nätet. Ser att hon har fortsatt hela natten att sjukförklara alla som ifrågasätter minsta lilla.
...
Ser ut som att Aftonbladet nu har begränsat vem som kan kommentera på inlägget, om det var det här inlägget som avses?
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Att mamman ens svarar på en kommentar är ju rätt märkligt. ...
Kanske ett chock-beteende.

Får hoppas att polisen undersöker MCn så att man inte begränsar utredningen till t ex filmer och vittnesförhör och bromsspår och sånt.
Citera
2026-07-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Varför skulle någon filma när han kör lagligt på motorvägen undrar jag spontant

Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Min tanke också. Det är alltid svårt att gå in i debatt med en sörjande förälder. Vi får se vad polisutredningen kommer att visa. Om den styrker mammans uppfattning att hennes son framförde sitt fordon helt enligt reglerna. Eller om det finns minsta form av substans i att hennes son och dennes vänner betedde sig regelvidrigt på vägen. Körde på bakhjulet och filmade körningen. Inte för att det på något sätt ursäktar den unge mannen som eventuellt kört alldeles för fort och vårdslöst på vägen. Och som körde ihjäl Milton. Vi får se helt enkelt.

En möjlighet är att MGM:s bil hade dashcam.
Citera
2026-07-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olleibyn
Vad jag kan se var den reggad på hans far (inte styvfar) - som f.ö. jobbar på en firma som kränger biltrim o strypning till A-traktorer (SCT Tuning)

Då har vi två skenregistrerade fordon i en dödsolycka, och två moraliskt korrumperade familjer i sorg. Den ena i sorg över förlust av liv, och den andra bekymrade över möjligt utebliven ersättning för kvaddad bil.

Det är en speciell sorts människor som fuskar med försäkring/registrering, och dom har en märklig förmåga att råka illa ut. Gång på gång.
Citera
2026-07-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Får hoppas att polisen undersöker MCn så att man inte begränsar utredningen till t ex filmer och vittnesförhör och bromsspår och sånt.

Sannerligen.
Nu är det väl så att återställd effekt på motorcykeln knappast hade någon inverkan på just denna händelsen, men rätt skall vara rätt.
Citera
2026-07-25, 12:24
Medlem
Citat:
Jag är med på ditt resonemang med effekt och körkortsklass, och jag ser fnuttarna kring skenregistrerad. Men, var hojen reggad på någon annan än den huvudsaklige brukaren?

Hojen står skriven på (på vad jag antar är) den avlidnes far, N*cklaes *k (* = i, * = E) i Floda.
Citera
2026-07-25, 12:27
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Nej, ca 500 000 :-, kostar en tjugoåring ca 6500 i försäkring per månad, därav skriven på mamman.

” Annons
2025-06-15
Fordonet utannonserad för 549 900 kr med en angiven mätarställning på 9 249 mil.”

Du har rätt. Ca 100-200k dyrare än jag trodde. Oavsett vilket är det knappast något oöverstigligt idag, när en ny mellanklassbil går loss på 500-700k, helt utan att vara något motormonster.
Citera
2026-07-25, 12:31
Medlem
Det finns en trafikkamera vid jerrikotunneln, har man exakt tid för olyckan bör man kunna räkna ut bilens snitt-hastighet
Citera
2026-07-25, 12:33
Medlem
Citat:
Jag såg det.
Det är en korrekt iakttagelse, och knappast någon av KTMs tävlingsmodeller körs i det skick som dom säljs.

På kontinenten har det uppmärksammats att ÅF har varit behjälpliga med att "återställa" hojar i samband med försäljning.

https://feber.se/fordon/ktm-anklagas-for-att-ha-salt-olagliga-motorcyklar/492404/

Jadå. Jag har chattat med A1-förare i Spanien och Italien på tiktok. Trådarna handlar ofta om vilken 125:a som är snabbast. Jag påpekar att hela EU har 11kW-gräns och att nästan alla hojar har exakt den effekten, av naturliga skäl, vilket såklart innebär att alla 125:or har näst intill identiska motorer.

Då får jag en hel hög med exempel på tvåtaktare som dessa individer påstår har betydligt högre effekt, varpå jag svarar att om man nu ska gå utöver vad som är lagligt så är ju diskussionen meningslös, då talar vi istället om tävlingsmotorcyklar vilket är något helt annat.

Det visar det sig att dessa italienska och spanska tonåringarn mycket väl känner till att det står en (låg) effekt i regbeviset men att motorcykeln har en helt annan effekt i verkligheten, avstrypt av handlaren, och att tonåringarna inte ens fattat att det inte är lagligt! Många av dem tror att det är så det ska gå till.

Förbluffande.
Citera
2026-07-25, 12:36
Medlem
Citat:
Sannerligen.
Nu är det väl så att återställd effekt på motorcykeln knappast hade någon inverkan på just denna händelsen, men rätt skall vara rätt.

En högre motoreffekt kan mycket väl ha haft inverkan. MC:n är alltså inreggad med en effekt på 4kW/5 BHP ("Brake horse power"). Med den effekten är det mycket svårt att köra på bakhjulet, särskilt i 60-70 km/h. Ett högt effektuttag ur motorn är en förutsättning för den sortens körning som den avlidne ägnade sig åt.
Citera
2026-07-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du har rätt. Ca 100-200k dyrare än jag trodde. Oavsett vilket är det knappast något oöverstigligt idag, när en ny mellanklassbil går loss på 500-700k, helt utan att vara något motormonster.

Oftast handlar det enbart om att man har en fast inkomst samt inga betalningsanmärkningar, bilen är ju säkerheten på krediten så den tar de ju bara tillbaka om kredittagaren inte betalar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in