Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Jag såg det.
Det är en korrekt iakttagelse, och knappast någon av KTMs tävlingsmodeller körs i det skick som dom säljs.
På kontinenten har det uppmärksammats att ÅF har varit behjälpliga med att "återställa" hojar i samband med försäljning.
https://feber.se/fordon/ktm-anklagas-for-att-ha-salt-olagliga-motorcyklar/492404/
Jadå. Jag har chattat med A1-förare i Spanien och Italien på tiktok. Trådarna handlar ofta om vilken 125:a som är snabbast. Jag påpekar att hela EU har 11kW-gräns och att nästan alla hojar har exakt den effekten, av naturliga skäl, vilket såklart innebär att alla 125:or har näst intill identiska motorer.
Då får jag en hel hög med exempel på tvåtaktare som dessa individer påstår har betydligt högre effekt, varpå jag svarar att om man nu ska gå utöver vad som är lagligt så är ju diskussionen meningslös, då talar vi istället om tävlingsmotorcyklar vilket är något helt annat.
Det visar det sig att dessa italienska och spanska tonåringarn mycket väl känner till att det står en (låg) effekt i regbeviset men att motorcykeln har en helt annan effekt i verkligheten, avstrypt av handlaren, och att tonåringarna inte ens fattat att det inte är lagligt! Många av dem tror att det är så det ska gå till.
Förbluffande.