2026-07-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Absolut men det är lite som att ta ett skjutvapen och fyra av kulor i alla möjliga riktningar i luften, du har ingen avsikt för att någon ska få en kula i skallen, men nog fan kan någon få det ändå.

Måste straffas hårdare.

Kör du en bil i 200km/h kan vad fan som helst hända.

Att bilen körde i 200 är lika sannolikt som att den körde i 100. Det finns ingen som helst vettig källa till att bilen kört i 200 i skriven stund.

Vare sig bilen kört i 100 eller 200 är det extremt svårt att stanna om något "osynligt" kommer över i ditt körfält.
Citera
2026-07-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Att bilen körde i 200 är lika sannolikt som att den körde i 100. Det finns ingen som helst vettig källa till att bilen kört i 200 i skriven stund.

Vare sig bilen kört i 100 eller 200 är det extremt svårt att stanna om något "osynligt" kommer över i ditt körfält.

Absolut, jag har inte heller sett någon stabil källa för att bilen färdades i 200km/h jag ville bara delge mina tankar kring vad jag tycker om en situation där det händer antar jag.

Jag pratade om det tidigare i tråden, eftersom det verkar hyfsat stabilt att killen stegrade på motorvägen när det hände så lär han kört i max 70km/h och om bilen ligger i 110km/h så sker närmandet väldigt fort och kollisionen blir stark.
Citera
2026-07-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Jag kör MC sedan nästan 20 år. Varje dag läser jag också om mc-olyckor, liksom jag varje dag när jag är ute och kör får väja för bilförare som skiter i väjningsplikten, trycker sig in den sista biten på 2-1-väg för att sedan bromsa ner kraftigt för det blir ju smalt och är "läskigt" att hålla hastigheten då, kör ut i rondeller mitt framför mig, missar mig i döda vinkeln osv.

De flesta mc-förare kör med insidan av hjälmen, de flesta bilförare kör med utsidan av sin kaross.
Förutom i köer då MC förare ABSOULT måste komma längst fram och kör millimeter från bilarna, även gärna över heldraget där det är omkörningsförbud. Skall jag vara helt ärlig tror jag inte jag har mött en enda MC förare som har stått i kö.

Kan säga att det är ganska "läskigt" att se en MC förare i 30-40 km/h nån millimeter från min lastbil.

Nu har jag kameror i döda vinkeln men en MC förare som kör zig-zag mellan bilarna kan snabbt dyka upp och inte alla sitter och kollar i kameran, många kollar på fordonet framför (om man inte skall göra en högersväng då).
Jag förstår helt vad du menar dock, men försök inte lägga all skuld på bilförare, jag ser allt för många MC-förare (om vi räkna procent jämfört med bilförare) som INTE "kör med insidan av hjälmen".
Citera
2026-07-24, 22:04
Medlem
piangs avatar
Tråkigt. Förstår det är häftigt att visa upp sig, men det är coolare att leva.
Citera
2026-07-25, 00:43
Moderator
Parongatans avatar
Miltons mamma har (Fredag 24 juli 2026 kl. 20:56) svarat en person som skrev ett inlägg på Aftonbladet rörande olyckan. Jag citerar enbart mammans svar och det inlägg hon svarade på. Och jag utelämnar naturligtvis namnen.

Postaren av inlägget:
Citat:
Nja det är väl halva sanningen, han stuntkörde på bakhjulet och lekte bandit. Sen dog han.. Ni trollar och letar sympati, klart det är synd om familjen som i alla fall där unga dör. Men om man lever på gränsen till döden varje dag så vet han vad som väntar. Tror inte ens hans familj trodde att han skulle överleva alla dessa TikTok och Youtubefilmer. Anis Don demina säger det bäst, FAFO

Mammans svar:
Citat:
Din sjuka och onda människa! Jag är hans Mamma! Han körde lagligt på motorvägen då det finns bevis som polisen har. Men visst han körde på bakhjulet många gånger men dom övade mycket på parkeringar o körde mkt när det var tomt på vägarna nattetid. En bil kom i hög hastighet bakiftån o hann inte bromsa så han körde in i honom i alldelses för hög fart. Visa RESPEKT eller skriv ingetvalls din sjuka människa
Citera
2026-07-25, 02:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Miltons mamma har (Fredag 24 juli 2026 kl. 20:56) svarat en person som skrev ett inlägg på Aftonbladet rörande olyckan. Jag citerar enbart mammans svar och det inlägg hon svarade på. Och jag utelämnar naturligtvis namnen.

Postaren av inlägget:

Mammans svar:
Så ungefär så WT man kunde tro. Ibland kan jag sakna tiden när idioter steriliserades.
Citera
2026-07-25, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan

Postaren av inlägget:

Mammans svar:

Varför skulle någon filma när han kör lagligt på motorvägen undrar jag spontant
Citera
2026-07-25, 03:00
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Varför skulle någon filma när han kör lagligt på motorvägen undrar jag spontant

Min tanke också. Det är alltid svårt att gå in i debatt med en sörjande förälder. Vi får se vad polisutredningen kommer att visa. Om den styrker mammans uppfattning att hennes son framförde sitt fordon helt enligt reglerna. Eller om det finns minsta form av substans i att hennes son och dennes vänner betedde sig regelvidrigt på vägen. Körde på bakhjulet och filmade körningen. Inte för att det på något sätt ursäktar den unge mannen som eventuellt kört alldeles för fort och vårdslöst på vägen. Och som körde ihjäl Milton. Vi får se helt enkelt.
Citera
2026-07-25, 05:16
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Ställer frågan till er som är i Lerum lite oftare. För min erfarenhet är att det i kranskommunerna kan vara lite laglöst när det gäller hastigheter och säkerhet osv.

Det var väl bara ett par år sedan snuten jagade nån ung kille i Lerum på trimmad moped, så han körde ihjäl sig.

(2021 tydligen)

(FB) Lerum: mopedist i dödskrasch - blev han jagad av polisen?
Jag bor inte i Lerum men har vissa kopplingar dit, enligt mina känningar så är det mycket buskörning av ungdomar på nätterna, både EPA och crosshojar. De kör som idioter även i bostadsområden mitt i natten och väcker folk som skall jobba.
Så det är inte alla som sörjer att en av idioterna som stör nattsömnen är ute ur leken.
Citera
2026-07-25, 06:00
Medlem
En mycket sorglig händelse så klart. Både för familjen till den avlidne tonåringen och föraren av bilen.

Men varför var det OK med mamman att hennes unge son körde stunts på motorvägen på nätterna?
Kan hon vara så naiv att hon tror det är riskfritt?
Citera
2026-07-25, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
En mycket sorglig händelse så klart. Både för familjen till den avlidne tonåringen och föraren av bilen.

Men varför var det OK med mamman att hennes unge son körde stunts på motorvägen på nätterna?
Kan hon vara så naiv att hon tror det är riskfritt?

Galen moder som bör hålla sig från nätet. Ser att hon har fortsatt hela natten att sjukförklara alla som ifrågasätter minsta lilla.

Hon inser inte att sonen med kompisar kunde ha kört ihjäl trafikanter på vägarna nattetid. Eftersom hon hävdar att det var tomt på trafikanter. Det är en jättefarlig föreställning som mamman förmodligen har lärt sonen. Plötsligt ser gänget inte en nattpendlande cyklist eller annan trafikant.

Mamman skulle istället vara glad över att sonen blev ihjälkörd istället för att han hade kört ihjäl någon eller några oskyldiga (som följde trafikregler och lagar) Fast det begriper hon inte. Det hade bara varit en tidsfråga. Sådana föräldrar borde inte få ha körkort själva.
Citera
2026-07-25, 06:19
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Efter att ha sett filmerna på hans Instagram där han åker fort, åker på bakhjulet, åker i fel fil mm. Då känns det mest som att det var en tidsfråga. Inte om utan när hans galna körbeteende skulle orsaka en olycka.
Så jag har ytterst svårt att känna medlidande.
Sen kan ju bilföraren varit en trafikidiot också. Men det känns som att det var två vårdslösa personer som olyckligtvis träffades på vägbanan.
Jag håller med dig med förbehåll till sista meningen som jag vill ändra till:
"Men det känns som att det var två vårdslösa personer som lyckligtvis träffades på vägbanan."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in