Citat:
Ursprungligen postat av
Jazker
Jag kör MC sedan nästan 20 år. Varje dag läser jag också om mc-olyckor, liksom jag varje dag när jag är ute och kör får väja för bilförare som skiter i väjningsplikten, trycker sig in den sista biten på 2-1-väg för att sedan bromsa ner kraftigt för det blir ju smalt och är "läskigt" att hålla hastigheten då, kör ut i rondeller mitt framför mig, missar mig i döda vinkeln osv.
De flesta mc-förare kör med insidan av hjälmen, de flesta bilförare kör med utsidan av sin kaross.
Förutom i köer då MC förare ABSOULT måste komma längst fram och kör millimeter från bilarna, även gärna över heldraget där det är omkörningsförbud. Skall jag vara helt ärlig tror jag inte jag har mött en enda MC förare som har stått i kö.
Kan säga att det är ganska "läskigt" att se en MC förare i 30-40 km/h nån millimeter från min lastbil.
Nu har jag kameror i döda vinkeln men en MC förare som kör zig-zag mellan bilarna kan snabbt dyka upp och inte alla sitter och kollar i kameran, många kollar på fordonet framför (om man inte skall göra en högersväng då).
Jag förstår helt vad du menar dock, men försök inte lägga all skuld på bilförare, jag ser allt för många MC-förare (om vi räkna procent jämfört med bilförare) som INTE "kör med insidan av hjälmen".