2026-07-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jo men det blir du, man har olika delar man utför som apotekare, först börjar du plocka upp o sortera grejer som du ser nu på alla apotek dessa gör, dvs samtidigt som man fortsätter med sina internutbildningar, apoteken i sin tur får lönebidrag via staten för att fullfölja denna interna utbildning för dessa invandrare, man gör som sverige nu fungera man jobbar sig upp internt, företagen utbildar efter vägen genom statliga riktade pengar.

Därför ser du nu ofta en invandrare stå i kassan, går runt o hjälper, dessa bakom recept har högre krav, denna når man efter internutbildningen staten betalar, invandraren får alltså språket och utbildningen betald via ett snabbspår på ca 1,5år

Man får inga lönebidrag för någon som arbetskraftsinvandrat.
Citera
2026-07-25, 09:36
Medlem
KillPus avatar
Helt rätt beslut! Finns säkert hundratals apotekare i fattigare EU länder typ Rumänien eller Bulgarien som gärna flyttar till Kiruna.
Följ EU:s lagar, fåfan, utan att gnälla! Tycker att företag/kommuner/organisationer som gör liknande fel bör bötfällas ordentligt dessutom!
Citera
2026-07-25, 09:38
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jo men det blir du, man har olika delar man utför som apotekare, först börjar du plocka upp o sortera grejer som du ser nu på alla apotek dessa gör, dvs samtidigt som man fortsätter med sina internutbildningar, apoteken i sin tur får lönebidrag via staten för att fullfölja denna interna utbildning för dessa invandrare, man gör som sverige nu fungera man jobbar sig upp internt, företagen utbildar efter vägen genom statliga riktade pengar.

Därför ser du nu ofta en invandrare stå i kassan, går runt o hjälper, dessa bakom recept har högre krav, denna når man efter internutbildningen staten betalar, invandraren får alltså språket och utbildningen betald via ett snabbspår på ca 1,5år
Ja att företagen utnyttjar billig arbetskraft på skattebetalarnas nota är inget nytt.

Jag kan tycka att ifall de vill ha apotekare åp det viset får de väl stå för notan, eller åtminstone lejonparten av den. Nu betalar du och jag för att deras arbetskraft utbildas.
Citera
2026-07-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Helt rätt beslut! Finns säkert hundratals apotekare i fattigare EU länder typ Rumänien eller Bulgarien som gärna flyttar till Kiruna.
Följ EU:s lagar, fåfan, utan att gnälla! Tycker att företag/kommuner/organisationer som gör liknande fel bör bötfällas ordentligt dessutom!
Det är väl inget som hindrar apotekare från Rumänien eller Bulgarien att söka jobb i Kiruna?
Citera
2026-07-25, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man får inga lönebidrag för någon som arbetskraftsinvandrat.
Jo men det handlar om invandrare, sedan har du en process innan du får uppehållstillstånd, detta gäller alla som kommer till sverige, man har inte olika betekningar mer än för ukanska kvinnor o män, dessa får inte arbetskraftsinvandra.

Ukrainare måste vända sig till massflyktsdirektivet, ansöka om anställnig inifrån sverige.

Ni har så mycket kvar o lära om hur staten gör för att särskilda allt samt komoflera vad som verkligen sker, hur man ger ex en gräddfil till invandrare för att få dessa ut i arbete o intrigreras. allt från nu bostäder i attraktiva områden till gräddfil till yrkeslivet.
Citera
2026-07-25, 09:44
Medlem
Citat:
Jo men det handlar om invandrare, sedan har du en process innan du får uppehållstillstånd, detta gäller alla som kommer till sverige, man har inte olika betekningar mer än för ukanska kvinnor o män, dessa får inte arbetskraftsinvandra.

Ukrainare måste vända sig till massflyktsdirektivet, ansöka om anställnig inifrån sverige.

Ni har så mycket kvar o lära om hur staten gör för att särskilda allt samt komoflera vad som verkligen sker, hur man ger ex en gräddfil till invandrare för att få dessa ut i arbete o intrigreras. allt från nu bostäder i attraktiva områden till gräddfil till yrkeslivet.
Förstår inte hur det du skriver applicerar på det aktuella fallet.
Citera
2026-07-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Äntligen kan man få upp tron på samhället igen. Självklart skall pakistanier som inte uppfyller nuvarande krav för att vistas i landet utvisas. Att den här just är apotekare spelar väl ingen som helst roll. Landet har absolut ingen brist på apotekare och om så skulle vara fallet är det ett av de minst kvalificerade jobben man kan snabbutbilda till.
Kanske är fel på nuvarande krav? Farmaceuter är det ont om och det är inte bra för Sverige.
Citera
2026-07-25, 09:50
Medlem
Citat:
Förstår inte hur det du skriver applicerar på det aktuella fallet.
Tar du denna pakistanier, även han får denna gräddfil så fort han sätter sin fot i sverige, man får delar av lön betalad via staten för att anställa , ca 50% av lön, tror det handla även om lägre arbetsgivaravgift man fick, även jag har fått dett erbjudande som företagare, anställer du han får du dessa kostnader betlad av staten, personen i fråga kunde inte ett ord svenska, dvs en relativt ny anländ.

Frågan är vaför ska dessa få denna gräddfil? jag jobbar inom bygg o sökte snickare, det råder ingen bist på europeiska snickare som vill jobba i sverige? ändå erbjuds dessa statliga stöd generelt ut över hela spannet av arbetstillfällen, apotek är inget undantag,
Citera
2026-07-25, 09:52
Medlem
Citat:
Tar du denna pakistanier, även han får denna gräddfil så fort han sätter sin fot i sverige, man får delar av lön betalad via staten för att anställa , ca 50% av lön, tror det handla även om lägre arbetsgivaravgift man fick, även jag har fått dett erbjudande som företagare, anställer du han får du dessa kostnader betlad av staten, personen i fråga kunde inte ett ord svenska, dvs en relativt ny anländ.

Frågan är vaför ska dessa få denna gräddfil? jag jobbar inom bygg o sökte snickare, det råder ingen bist på europeiska snickare som vill jobba i sverige? ändå erbjuds dessa statliga stöd generelt ut över hela spannet av arbetstillfällen, apotek är inget undantag,
Man får inget stöd för att anställa någon som är här pga arbetstillstånd.
Citera
2026-07-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?

Sverige har 10% arbetslösa och det är viktigare att dessa får jobb än någon som kommer resandes hit med en hittapåexamen
Citera
2026-07-25, 10:01
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Vad bra. Och uppenbarligen går alla runt eftersom de finns kvar.
Ja, de går förmodligen runt. Och jag gissar att omsättningen till 75% består av receptfria läkemedel, plåster, hudkrämer och annat som det inte behövs apotekare eller farmaceuter för att lämna ut. Det jag menar är att "bristen på apotekare" bara beror på överetableringen av apotek. Det skulle lätt kunna gå att minska antalet apotek med en femtedel utan att för den skull äventyra folkhälsan.
Citera
2026-07-25, 10:03
Medlem
Citat:
Gissar att både du och dina anhöriga är vid god vigör. Bara att gratulera.

Det finns 1 miljard människor mellan oss och Pakistan- finns det ingen apotekare att finna där?
Men nej det vore ointressant för det bara måste få finnas bruna muslimer i varje hörn av Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in