2026-07-24, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Apotekare är ändå så jävla otrevliga och dryga så det gör ingenting!
Har du ett giltigt recept är det inga problem. Men jag förstår att personalen blir otrevliga när du går in, gapar, skriker och kräver narkotikaklassade läkemedel.
Citera
2026-07-24, 23:52
Medlem
Stänger hellre alla apotek i Sverige än att ha pakis här.
Patetiska svepskäl till folkutbyte.
Citera
2026-07-24, 23:53
Medlem
[quote=Ajogen|95500447]
Jag har ingen aning. Jag tror väl att det inte är så många svenskar som är akademiskt utbildade som vill bo i Kiruna eller något?

Det verkar vara brist på apotekare över lag i Sverige.

”När det saknas farmaceuter varför utvisar vi människor som har den kompetensen”

Sveriges Apoteksförenings vd Johan Wallér skriver på Expressen Debatt att Sverige har en akut farmaceutbrist som resulterar i stängda apotek, kortare öppettider och längre väntetider. Samtidigt fattar svenska myndigheter beslut som förvärrar problemen genom att utvisa människor som har utbildat sig, arbetat, betalat skatt och byggt sina liv i Sverige.

Känns ju lite konstigt att göra sig av med folk i ett sånt behövt yrke.

/QUOTE]

Innan apoteken avreglerades fanns det ingen brist på personal som arbetade på våra då statliga apotek. Då var apoteken apotek. Idag är tydligen apoteken vilken affär som helst men där man säljer receptbelagda skattefinansierade läkemedel. Personalen förr var i stort sett enbart svenskar som pratade flytande svenska. Idag när man går till apoteken är det mestadels utlänningar som pratar bristfällig svenska som arbetar där. Frågan är hur kan helt plötsligt ett väl fungerande statligt apotek helt kapsejsa i Sverige? Jo man avreglerar apoteken så vem som helst kan starta eller arbeta på apoteken med bristfällig svenska och utbildningar. Sedan är frågan ska inte arbeten i Sverige gå till enbart Svenska medborgare som bor i Sverige. Vi har en mycket hög arbetslöshet i Sverige så det blir väl mycket billigare att utbilda svenska medborgare än att de måste gå arbetslösa pga import utav en massa utlänningar som inte kan svenska eller knappt kan svenska. Är man ifrån Pakistan så ska man arbeta där på deras egna apotek. Dags att våra politiker förbjuder att utlänningar får ta svenska medborgarnas arbetstillfällen som gör att svenska medborgare blir arbetslösa.
Citera
2026-07-25, 00:35
Medlem
Det är inte brist på utbildade farmaceuter. Det är brist på farmaceuter (och potentiella sådana med läshuvud som överväger utbildningen) som vill jobba på apotek i Sverige till den lön kedjorna vill betala. Vissa utbildade apotekare jobbar utomlands, andra byter branch. Lösningen borde vara att förbättra arbetsförhållandena och locka med rejäl lön på de orter där bristen är som störst. Men nädå, vi tar in nån från Pakistan som går med på att jobba som farmaceut i Kiruna för ett lägre pris än vad en svensk skulle kräva. Vad ska en 19-åring i Kiruna välja tro? År av tuffa kemikurser i Uppsala eller börja jobba direkt i gruvan.
Senast redigerad av Bushbuck 2026-07-25 kl. 00:47.
Citera
2026-07-25, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Stänger hellre alla apotek i Sverige än att ha pakis här.
Patetiska svepskäl till folkutbyte.
Gissar att både du och dina anhöriga är vid god vigör. Bara att gratulera.
Citera
2026-07-25, 02:16
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Det säger väl sig självt att vi inte kan ha högutbildad arbetskraft som bidrar till samhället?
Hur skulle det se ut mot de resterande 2,5 miljonerna som lyfter bidrag och inte gör ett suck för samhället, mer än att vara en kostnad och påfrestning?
Det är såhär våra styrande vill ha det.
Citera
2026-07-25, 03:39
Medlem
Det är väl högst tveksamt om en utbildning till farmaceut i Pakistan skulle vara jämförbar med en svensk utbildning. Inte ens pakistanier som söker jobb i UK som farmaceuter får sin utbildning direkt överförbar till UKs hälsossystem NHS, National Health Service.

Nej, de behöver ganska mycket kompletteringar, men de har färdiga program för att utbildningen ska kunna överföras.

Men till en stor kostnad förstås.
NHS och svenska FASS är exempel på väldigt komplicerade läekemedelsrekommendationer
och särskilda förmånsregler.

Inledningsvis tjänar en farmaceut bara 30 000 kr/mån brutto i Sverige. Först efter några år
så ökar lönetrappan pga erfarenhet, och det blir mera förstås.

Ser man över hela EU så de höga lönerna finns på läkemedelsbolagen och tex på vissa av forskningssjukhusen. Där man behöver genomföra nya läkemedelsstudier.

Farmaceut har blivit ett sådant där yrke som kan byggas på i all
oändlighet med påbyggnadskurser. Dessa kompetenser blir ju särskilt
värdefulla som tex på Karolinska i Solna, Oxford och Cambridge i UK, osv...

Det kan ju också vara något lurt med deras utbildning ?

Det är ju långsökt att söka sig till Sverige när det verkar vara mycket lättare att
få utbildningen veriifierad i UK och hos NHS ?
Citera
2026-07-25, 04:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Haha, var detta det bästa muslimsidan hade att komma med? Att nu blev Sverige en apotekare fattigare?

Sedan något år senare avslöjas han i någon Sudden Jihad, grannarna intervjuas och säger "han verkade så trevlig, han hälsade alltid".

Vi har varit naiva.
Citera
2026-07-25, 06:01
Medlem
Wyrdkins avatar
Bra. Pakistanier och Indier som driver saker som apotek omges alltid av fuskande, fifflande och kriminalitet.
Citera
2026-07-25, 07:29
Medlem
citymormors avatar
Bra. Utvisa fler.
Citera
2026-07-25, 07:38
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?

Det är en ursäkt. Som vi ser här i tråden skiter folket fullständigt i om de som utvisas är laglydiga eller inte, det var aldrig poängen med dessa regler. Poängen var att sparka ut folk som inte var tillräckligt "vita"
Citera
2026-07-25, 07:50
Medlem
Ett plus till Sverige.
Hurra hurra en skitkorv midre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in