2020-05-14, 08:52
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-mopedolycka

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...rum-1.27901468

Media förvränger händelseförloppet, eller har blivit informerade med en del viktig information borttaget.

Sanningen: En 15-åring (eller ev 16 tror jag) har en trimmad moped som går i över 100km. De åker två på denna och polisen sätter efter för att stoppa denne. Som vanligt så blir jagade människor stressade och kör över sin förmåga. Skolorna i Lerum hade tyst minut för honom, och de som ville kunde åka till olycksplatsen.
Den avlidna ungdomen var från en ordnad familj och skötte sig fint i skolan med bra betyg. Men körde för fort med trimmad moped.

Själv blir jag bara förbannad över hur polisen agerar på det sättet. Jag ser inte hur det kan vara värt att riskera någon annans liv för att ge böter/ eller vad påföljden skulle bli.
Det är inte första gången som polis jagar tvåhjuliga fordon där det slutar med döden för föraren. Jag försvarar inte att det är ok att försöka köra ifrån polisen. Jag anser bara inte att det är värt risken.

Men min fråga är väl om polisen handlar rätt i detta. Jag hade en bekant som råkade ut för samma för flera år sedan, i princip oskyldig förutom att han åkte på bakhjulet och polisen ser rött...och blir jagad och slutar i en stolpe.
Citera
2020-05-14, 09:02
Medlem
Grisigt av poliserna, de borde fatta bättre än att stressa ungdomar in i döden för ett ynkligt bötesbrott.
Citera
2020-05-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marve26
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-mopedolycka

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...rum-1.27901468

Media förvränger händelseförloppet, eller har blivit informerade med en del viktig information borttaget.

Sanningen: En 15-åring (eller ev 16 tror jag) har en trimmad moped som går i över 100km. De åker två på denna och polisen sätter efter för att stoppa denne. Som vanligt så blir jagade människor stressade och kör över sin förmåga. Skolorna i Lerum hade tyst minut för honom, och de som ville kunde åka till olycksplatsen.
Den avlidna ungdomen var från en ordnad familj och skötte sig fint i skolan med bra betyg. Men körde för fort med trimmad moped.

Själv blir jag bara förbannad över hur polisen agerar på det sättet. Jag ser inte hur det kan vara värt att riskera någon annans liv för att ge böter/ eller vad påföljden skulle bli.
Det är inte första gången som polis jagar tvåhjuliga fordon där det slutar med döden för föraren. Jag försvarar inte att det är ok att försöka köra ifrån polisen. Jag anser bara inte att det är värt risken.

Men min fråga är väl om polisen handlar rätt i detta. Jag hade en bekant som råkade ut för samma för flera år sedan, i princip oskyldig förutom att han åkte på bakhjulet och polisen ser rött...och blir jagad och slutar i en stolpe.

Nu är jag inte helt hundra på hur det är men har för mig polisen inte ska/får jaga om det kan sluta med dödlig utgång.
Citera
2020-05-14, 09:05
Medlem
Celles avatar
Vill man inte bli jagad, så är det väl bara köra lagligt?
Citera
2020-05-14, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celle
Det är nog att lägga lite för mycket ansvar på den enskilde. Troligen att förutsätta att man ska stanna på polismans uppmaning också. Jag är faktiskt osäker på om en individ kan antas ha något som helst ansvar alls för något. Det är nog att begära alldeles för mycket.
Citera
2020-05-14, 09:15
Medlem
////Vill man inte bli jagad, så är det väl bara köra lagligt?///

Ja, självklart. Men så brukar ju inte människor tänka när de redan tagit beslutet att köra iväg. Då finns det ju ingen återvändo att dra av på gasen.

Och stressen ovanpå detta blir en helt kass situation.
Senast redigerad av marve26 2020-05-14 kl. 09:17. Anledning: Missade citatet
Citera
2020-05-14, 09:17
Medlem
Var ju en klassiker förr i tiden att ta sig hjälmen om man blev jagad av snuten på trimmad
moppe. Då förr i tiden så slutade polisen att jaga en om man inte hade hjälm på sig just pga de jagade kunde dö vid en krock.
Citera
2020-05-14, 09:22
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celle

Så tänker vi vuxna, men inte en tonåring som känner sig odödlig. Vi alla har väl varit där.
Citera
2020-05-14, 09:28
Medlem
Om han inte hade någon grav funktionsnedsättning så borde han i den åldern ha utvecklat någon form av risk/konsekvenstänk vilket resulterar i att han får skylla sig själv. Att föräldrarna dessutom låter honom köra olovligt på en oreggad mc (som ju en trimmad moppe räknas som) betyder att även dom bär en del av skulden i sitt barns bortgång. Polisen vet ju inte om dom har tre kilo heroin eller olagliga vapen med på färden och agerade därför helt rätt.
Citera
2020-05-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Om han inte hade någon grav funktionsnedsättning så borde han i den åldern ha utvecklat någon form av risk/konsekvenstänk vilket resulterar i att han får skylla sig själv. Att föräldrarna dessutom låter honom köra olovligt på en oreggad mc (som ju en trimmad moppe räknas som) betyder att även dom bär en del av skulden i sitt barns bortgång. Polisen vet ju inte om dom har tre kilo heroin eller olagliga vapen med på färden och agerade därför helt rätt.

Polisen har inget sunt förnuft i dagens läge utan är mer korkad än en ungdom som kör lite trimmat, Deras idioti kostar massa onödiga liv varje år tyvärr
Citera
2020-05-14, 09:42
Bannlyst
Han hade kunnat stanna. Han valde att inte stanna och fick ta konsekvenserna.

Vilka andra brott ska polisen börja ignorera? Snatteri? Rån? Misshandel?

Om tonåringen inte var mogen nog att fatta rätt beslut, så skulle han inte ha haft moped över huvud taget.
Citera
2020-05-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Polisen skulle självfallet ha utrett ifall det förelåg någon grav intellektuell nedsättning innan de agerade, jämför med den debatt som följde dödsskjutningen av Downs-Erik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in