2026-07-24, 11:23
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrannSamverkan2
Leka lekar i trafiken/E20 av alla jävla hobbys man kan ha. Läser nästan varje dag om motorcykelolyckor i nyhetsflödet. Likt var och varannan dag om folk som hamnat under sin 600 kg fyrhjuling eller vad de väger. Riskberäkning är inte folks starka sida.
Jag kör MC sedan nästan 20 år. Varje dag läser jag också om mc-olyckor, liksom jag varje dag när jag är ute och kör får väja för bilförare som skiter i väjningsplikten, trycker sig in den sista biten på 2-1-väg för att sedan bromsa ner kraftigt för det blir ju smalt och är "läskigt" att hålla hastigheten då, kör ut i rondeller mitt framför mig, missar mig i döda vinkeln osv.

De flesta mc-förare kör med insidan av hjälmen, de flesta bilförare kör med utsidan av sin kaross.
Citera
2026-07-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Efter att ha sett filmerna på hans Instagram där han åker fort, åker på bakhjulet, åker i fel fil mm. Då känns det mest som att det var en tidsfråga. Inte om utan när hans galna körbeteende skulle orsaka en olycka.
Så jag har ytterst svårt att känna medlidande.
Sen kan ju bilföraren varit en trafikidiot också. Men det känns som att det var två vårdslösa personer som olyckligtvis träffades på vägbanan.

I vanliga sneakers också 🤮
Citera
2026-07-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Jag kör MC sedan nästan 20 år. Varje dag läser jag också om mc-olyckor, liksom jag varje dag när jag är ute och kör får väja för bilförare som skiter i väjningsplikten, trycker sig in den sista biten på 2-1-väg för att sedan bromsa ner kraftigt för det blir ju smalt och är "läskigt" att hålla hastigheten då, kör ut i rondeller mitt framför mig, missar mig i döda vinkeln osv.

De flesta mc-förare kör med insidan av hjälmen, de flesta bilförare kör med utsidan av sin kaross.

Just den här MC-föraren verkar inte använda hjärnan över huvud taget när han körde.
En MC-förare borde veta att man inte kör på bakhjulet på allmän väg. Att man ser till att hålla sig på rätt sida vägen mm. Den här unga herren som dog har under den korta tid han haft körkortet påvisat att han mest vill leka cool i trafiken och köra stunts när han blir filmad.
Det finns mängder av bevis för det.
Citera
2026-07-24, 11:34
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugstruten
Alltid upphinnades fel Altid.
Om

Ja det låter ju rimligt. Not.

Så jag kan bara tvärbromsa framför andra trafikanter hipp som happ, eller slå av alla ljus i tjock dimma och ligga i 20 på 100-väg, det är fortfarande den som kommer bakom som är att beskylla för den oundvikliga krocken?

Nu tramsar ni bara.
Citera
2026-07-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja det låter ju rimligt. Not.

Så jag kan bara tvärbromsa framför andra trafikanter hipp som happ, eller slå av alla ljus i tjock dimma och ligga i 20 på 100-väg, det är fortfarande den som kommer bakom som är att beskylla för den oundvikliga krocken?

Nu tramsar ni bara.

Instämmer. Det var mörkt och bakljuset riktat nedåt pga stegrad MC. 200kmh-mannen lär inte ha sett honom förrän typ 10 meter och inte ens en halv sekund innan smällen
Citera
2026-07-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrannSamverkan2
Instämmer. Det var mörkt och bakljuset riktat nedåt pga stegrad MC. 200kmh-mannen lär inte ha sett honom förrän typ 10 meter och inte ens en halv sekund innan smällen
Det finns ett gammalt rättsfall där en bil kört in i en traktor+släp med hö(inga synliga baklampor) nattetid och på en motorväg (bonden ville ta en genväg o slippa en mindre väg)

Bilägaren blev förvisso inte dömd för något brott, men försäkringsbolaget hävdade - och fick rätt - att han felat eftersom han kört för fort för att hinna bromsa över den sträcka han kunde se
Citera
2026-07-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin-123
Är det förresten någon vet vad bilföraren tidigare är dömd för?

Inget stort, enbart för att ha kört manuell-växlad lastbil trots att han enbart fick köra automat
Citera
2026-07-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastrogg
Skiljda? Vad baserar du det på? Att pojken är 16 år?

Jag kan inte hitta M*lton (* = i) på birthday längre, men han stod skriven på en annan adress än pappan, med vad som jag uppfattade som hans Mamma och en man som hade ett annat efternamn.
Citera
2026-07-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin-123
Efter den olyckan så får poliserna inte längre jaga mopeder. Det har resulterat i att mängder med unga killar kör trimmade mopeder, cross etc. De tycker det är "lugnt" - poliserna får ju ändå inte jaga dem så det är bara att dra. Var och varannan dag man ser galna körningar på bakhjulet på centrala gator och farliga omkörningar.

Nja, polisen får jaga vem som helst, men de väljer att inte jaga tvåhjulingar (alltså ej heller motorcyklar) om den som kör inte begått ett grovt brott. Olovlig körning räknas inte som grovt brott. Men grov olovlig körning gör det. Grov olovlig körning är t.ex. om man kör medan man har ett återkallat körkort från en tidigare olovlig körning.

Så polisen kan fortfarande jaga mopedister, men inte om det enbart gäller olovlig körning eller vårdslöshet i trafik av normalgraden.

Dock har polisen ett antal trick och knep för att få tag på mopedisterna utan att behöva ägna sig åt regelrätt jakt.
Citera
2026-07-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag kan inte hitta M*lton (* = i) på birthday längre, men han stod skriven på en annan adress än pappan, med vad som jag uppfattade som hans Mamma och en man som hade ett annat efternamn.

Ok. Det är nog jag som är ute och cyklar. Trodde det var en annan Mi**on 😊
Citera
2026-07-24, 14:46
Medlem
Tycker synd om vännen som kommer vara traumatiserad resten av livet. Ungdomarna har inget konsekvenstänk, jag hade ifrågasatt föräldrarna ist. Hur kan man låta sitt barn köra på det sättet och inte tänka på de faror som kan hända???
RIP mi*ton
Citera
2026-07-24, 14:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrskylight
Vållande till annans död i vilket fall. Hans handling att utsätta andra för fara och liv på ett medvetet sätt har gjort att en människa fått sätta livet till.

Hade han hållt 120-130 hade han troligen uppfattat MC killarna på avstånd och hunnit slå av på farten och kunnat köra om dem kontrollerat.

Det är inte vållande förrän det är fastställt i rätten, det måste du väl förstå?
Han är ej dömd förrän domen har fallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in